Nors naujausios technologijos mažmeninėje prekyboje sparčiai diegiamos Vakarų Europoje, Azijoje, tačiau Lietuva inovatyviausiomis parduotuvėmis pasigirti negali. Pasak Lauryno Vilimo, Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vykdančiojo direktoriaus, sakyti, kad atsiliekame, būtų neteisinga.

„Technologijų pateikimu arba naudojimu iš pirkėjų/vartotojų pusės gal ir atsiliekame, bet tai nėra nieko nuostabaus ir nerodo mūsų technologinio atsilikimo. Mes esame maža rinka, o į tokias rinkas technologinės naujovės ar eksperimentiniai modeliai dažniausiai ateina vėliau, kai jau būna pasiteisinę. Mes neturime tokios prabangos stipriai eksperimentuoti, nes tai – labai brangus malonumas“, – aiškino L. Vilimas.

Naujovės priverčia keisti įpročius

Tris visiškai savitarnos parduotuves, kuriose nėra nė vienos tradicinės kasos, atidariusios „Norfos“ įmonių grupės savininkas Dainius Dundulis prekybos festivalyje „Retail 2018“ pasakojo, kad toks verslo sprendimas buvo kruopščiai apgalvotas. „Šias parduotuves bandėmės nedideliuose miesteliuose, kur konkurencija yra mažesnė. Savaime suprantama, dėl baimės, kad iš mūsų išvis išeis pirkėjai“, – pasakojo D. Dundulis.

Dainius Dundulis

Nors pasirinktos vietovės – rečiau apgyvendintos, o nemaža dalis pirkėjų – vyresnio amžiaus žmonės, tai leido užtikrinti sėkmingą prekybos centrų darbą. „Tuose miesteliuose daug mažesnė konkurencija, pirkėjas neturi galimybės eiti kitur. Pas mus jie ėjo, nes buvo priversti čia eiti ir išmokti naudotis (kasomis – aut. past.), – teigė tinklo savininkas. – Jeigu Vilniuje atidarytume savitarnos parduotuvę, o šalia būtų konkurentų parduotuvė – taip prarastume daug apyvartos.“

Pasak verslininko, technologiniai pokyčiai priverčia keisti pirkimo įpročius, tačiau ne visi pirkėjai yra tam pasiruošę. „Žmonės savitarnos kasų pradžioje bijo“, – teigė prekybos tinklo vadovas. „Pirmas tris savaites darbuotojai patyrė didelį stresą, o žmonės buvo labai nepatenkinti. Pirmosiomis dienomis prie kasos visą laiką turėjo būti po vieną žmogų, kuris padėjo ir aptarnavo pirkėjus“, – patirtimi dalijosi D. Dundulis. Pasak prekybos tinklo atstovo, 80-90 proc. pirkėjų prie tokio apsipirkimo stiliaus parduotuvės priprato per du mėnesius.

Tuo tarpu patys darbuotojai prie pokyčių prisitaiko greičiau. „Kas liečia darbuotojus, jiems tos kasos ir darbas malonesnis, nereikia tų prekių perkilnot visą dieną, pinigų skaičiuot, suklyst“, – aiškino prekybos tinklo vadovas.

Esame tarpinėje būsenoje

Verslininko D. Dundulio nuomone, šiuolaikinės technologijos, kaip, pavyzdžiui, savitarnos kasos, tėra tarpinė stotelė iki naujų sistemų, kurios bus efektyvios ir patogios. „Prie dabartinių savitarnos kasų žmogui su dideliu vežimu nėra patogu apsipirkti. Jeigu prisidėjot pilną vežimą, nemanau, kad jį visą sudėtumėte ant padėklo“, – įsitikinęs parduotuvių tinklo vadovas. D. Dundulio nuomone: „Mes vis dar laukiame tos svajonių technologijos, kai žmonėms nereikės išvis nieko daryti.“

Evaldas Budvilaitis

Elektroninės kainos, nors dažnai matomos užsienyje esančiuose mažmeninės prekybos tinkluose ir parduotuvėse, Lietuvoje – vis dar retos. E. Budvilaičio nuomone, nors šiuo klausimu ir atsiliekame, tačiau tam yra svari priežastis – poreikio nebuvimas. „Pas mus dar nėra tokios didelės prekybos centrų konkurencijos, nereikia keitinėti kainos keturis kartus per dieną, dar darbuotojai, kurie tas kainas spausdina, nėra tokie brangūs, pirkėjai nėra tokie priekabūs, kai yra kainų neatitikimas, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba dar nebaudžia taip stipriai kaip, pavyzdžiui, Prancūzijoje, Švedijoje, už kainų neatitikimus. Tokiu atveju ir nereikia tokių kainų – tai tik pinigų išleidimas“, – aiškino pašnekovas.

Prekybos centrai ateityje – parodų salės

Pirkėjų poreikiai, pasak L. Vilimo, ateityje bus atliepti: remiantis jais prekybininkai pritaikys parduotuves, pasiūlys apsipirkimo variantus. „Maisto ir kasdieninių prekių tinklai atidžiai stebi pirkėjų įpročius, testuoja įvairias inovacijas ir, kai tik ateis laikas ir atsiras poreikis, bus pasiruošę pasiūlyti savo pirkėjui dar daugiau patogumo“, – tikino asociacijos vadovas. Pašnekovo įsitikinimu, technologijos leis vis daugiau ir geriau personalizuoti pirkėjo apsipirkimo patirtį: „Personalizavimas šiuo metu yra “ant bangos”, pradedant individualizuota rinkodara ir baigiant personalizuotomis galutinėmis prekėmis“.

Laurynas Vilimas

Ateityje, pirmiausia, keisis pirkėjų apsipirkimo įpročiai – ko ir kiek pirksime. „Vis labiau ir labiau didelius pirkinių kiekius žmonės pirks internetu. Tuomet bus papildomi apsipirkimai parduotuvėje. Bazinių dalykų parduotuvėse nepirks, užsisakys internetu ir atsiėminės sau patogioje vietoje. Tada parduotuvė bus arba patirties, mokymų vieta, arba show room (liet. parodų salė) ar valgykla“, – įžvalgomis dalijosi E. Budvilaitis.

L. Vilimas įsitikinęs, kad ateityje pirkėjai ieškos dar didesnės kokybės ir šviežumo. „Jau dabar daugėja vadinamųjų iškart vartoti skirtų produktų. Gyvenimo ritmas ir įprotis greitai, bet svarbiausia ir sveikai, pasisotinti, didina įvairių šviežių vaisių ir daržovių patiekalų asortimentą. Pirkėjams vis svarbiau yra šviežumas, natūralumas ir ekologiškumas.“

Pokyčius išgyvens ir elektroninė prekyba bei pristatymo į namus paslaugos. „Vis mažiau ir mažiau bus pristatymo į namus, ypač megapoliuose. Pristatymas į namus yra nepatogus: tu turi laukti tuo metu namuose, kai galbūt jau darytum valgyt, tačiau lauki kol atveš maisto produktus“, – apie vartotojo problemas pasakojo pašnekovas.

Kaip alternatyva užsakymui į namus gali tapti , taip vadinamos, atsiėmimo spintelės (angl. Click & Collect). Pasak E. Budvilaičio, apie 1000 tokių atsiėmimo spintelių šiuo metu plačiai diegia didžiausias Prancūzijos mažmeninės prekybos tinklas „Carefour“. Apsipirkimas, remiantis šiuo principu, vyksta užsisakant prekes internetu, tačiau atsiimant jas patogioje vietoje, kurioje yra pastatytos spintelės, ir patogiu metu. E. Budvilaitis, paklaustas, ar šios spintelės yra pritaikytos įvairiems maisto produktams laikyti, teigė, kad viskas yra apgalvota ir techniškai gerai išpildyta: „Šios spintelės yra 3 temperatūrinių rėžimų. Jos gali stovėti parduotuvės viduje ir išorėje, tiek +40 temperatūroje saulėje, pavyzdžiui, Sicilijoje, tiek ir -25 temperatūroje kur nors Švedijoje.“

Tarp kitų technologijų, kurias matysime apsipirkinėdami prekybos centruose, – vaizdo kameros (angl. computer vision). Jeigu dabar įprasta, kad savitarnos kasos veikia naudodamos svorio duomenų bazes, ateityje bus naudojamos vaizdo duomenų bazės, kurios stebi ir sufleruoja, kokia prekė skenuojama.

Kaip vieną iš ateities koncepcijų pavyzdžių E. Budvilaitis pateikė „Alibaba“ įkurtą parduotuvių tinklą „Hema“, kuriame technologinės naujovės yra derinamos su tradiciniu apsipirkimu. „Nėra jokios abejonės dėl „Alibaba“ investavimo, galimybių bet ką daryti ir diegti, bet jie eina kitu keliu – jie eina per pirkėjo patirtį: mažiau technologijų – daugiau pirkėjo patirties. Būtent tam reikalinga fizinė parduotuvė. Tad, galbūt parduotuvės ateityje atrodys kažkaip taip“, – svarstė technologinius sprendimus verslui siūlančios įmonės vadovas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (33)