„Vyriausybės svarstymai visiškai ar iš dalies privazituoti kai kurias valstybines įmones, jas reorganizuoti yra visiškai nepriimtini dėl kelių priežasčių. Pirma, dalis šių įmonių yra strateginės reikšmės ir teikia monopolines paslaugas.

Tai reiškia, kad, pavyzdžiui, užtikrindama elektros energijos tiekimą, keleivių vežimą traukiniais ar panašiai valstybė siekia ne kuo labiau pakelti kainas gyventojams, o viešo intereso: kad gyventojai galėtų keliauti traukiniais į atokiausius rajonus ar būtų aprūpinti elektros energija“, - pranešime teigia socialdemokratų pirmininkas Gintautas Paluckas.

Pasak politiko, dalinis ar visiškas strateginės reikšmės valstybinių įmonių privatizavimas lemia viešo intereso konkurenciją su privataus akcininko pelno siekiu.

„Privačiam kapitalui viešasis interesas nėra pirminės svarbos, privatus kapitalas natūraliai siekia kuo didesnio pelno. Tai lemia didesnes kainas gyventojams“, - teigia G. Paluckas.

Socialdemokratų pirmininko teigimu, geriausias neigiamas pavyzdys galėtų būti Vilniaus šilumos tinklų nuoma privačiam investuotojai: tai lėmė, kad Vilniaus gyventojai mokėjo didesnes kainas už šilumą nei likusios Lietuvos gyventojai. Kadangi šilumos tiekimas yra monopolinė paslauga, gyventojai negalėjo pasirinkti kito šios paslaugos teikėjo ir ilgus metus turėjo permokėti.

„Antras svarbus aspektas, kad šiuo metu kapitalo pritraukimas yra visiškai neapsunkintas, palūkanos yra žemos, todėl nėra jokios priežasties pritraukti kapitalo per valstybės įmonių privatizavimą“, - teigia G. Paluckas.

Trečia, tinkamai sutvarkytos valstybės įmonės atneša pelną valstybei, todėl nesuprantama, kodėl juo turėtų būti dalijamasi su privačiu intestuotoju.

Geriausias pavyzdys – planai atskirti ir privatizuoti pelningą krovinių vežimą „Lietuvos geležinkeliais“.

Krovinių vežimas yra pelninga veikla, tačiau juo iš dalies padengiamas nuostolingas keleivių pervežimas.

Privatizavus pelną teikiantį krovinių vežimą, keleivių vežimo nuostoliai gultų ant valstybės pečių.

Buvęs premjeras Algirdas Butkevičius taip pat sako nepritariantis šiems Vyriausybės darbo grupės siūlymams.

„Nepritariu tokiems siūlymams. Apie tai daug kartų buvo diskutuota ir mano vadovaujamos Vyriausybės metu, buvo jaučiamas ir verslo spaudimas, bet tai yra žalinga. Galiu pasakyti, kad jeigu nuo „Lietuvos geležinkelių“ atskirs krovinių vežimą ir jį privatizuos, tai praktiškai keleivių vežimas bankrutuos. To nėra padariusi nė viena šalis, išskyrus britus, bet ir jie vėliau suprato padarę klaidą“, - teigia A. Butkevičius.

Politikas priduria, kad energetikos sektorius teikia monopolines paslaugas, todėl dalinis ar visiškas energetikos įmonių privatizavimas būtų žalingas.

Kaip DELFI rašo, Vyriausybė svarsto parduoti po trečdalį „Lietuvos energijos“, „EPSO-G“, „Lietuvos geležinkelių“, „Klaipėdos naftos“, „Lietuvos pašto“, „Lietuvos radijo ir televizijos centro“ akcijų.

„Lietuvos geležinkelių“ įmonių grupę planuojama reorganizuoti taip, kad būtų privatizuojamos pelningos krovinių vežimo paslaugos.

Siūloma privatizuoti „Lietuvos geležinkelių“ dukterines įmones: „Geležinkelių projektavimas“, „Geležinkelio tiesimo centras“, „Vilniaus lokomotyvų remonto depas“, „Gelsauga“, Geležinkelių aplinkosaugos centras.

Taip pat skelbiama informacija apie planus parduoti „Lietuvos energijos“ dukterines įmones: „Duomenų logistikos centras“, „NT Valdos“, „Energetikos paslaugų ir rangos organizacija“, „Elektroninių mokėjimų agentūra“, „EPSO-G“ dukterinę įmonę – „TETAS“, reorganizuoti „Lietuvos paštą“ atskiriant ir privatizuojant komercines veiklas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (86)