Didžiausią nuostolį dėl neproporcingų akcizų pajuto spirituoto vyno gamintojai - šių gėrimų realizacija smuko daugiau nei 6 kartus. Pernai kovo-liepos mėnesiais šių gėrimų buvo realizuota 2,6 mln. litrų, o šiais metais per tuos pačius mėnesius - tik apie 408 tūkst. litrų. Spirituoto vyno akcizas nuo šių metų kovo mėnesio praktiškai buvo sulygintas su spiritiniais gėrimais. Nedaug nuo jo atsilieka ir natūralaus vyno tarifas, todėl tokio vyno realizacija po naujų tarifų įsigaliojimo sumenko per pusę.

Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) duomenimis, kovo-liepos mėnesiais spiritinių gėrimų rinkoje kritimas siekė 51 proc., o mažiausiai per šį laikotarpį krito alaus realizacija - tik 34 procentais. Per šiuos 5 mėnesius alaus buvo realizuota apie 80 milijonų litrų.

Asociacijos „Baltijos gėrimų pramonės aljansas“ direktoriaus Arno Pauliaus teigimu, spirituotą vyną greičiausiai pakeis didesnės talpos alaus buteliai.

„Atsigavimo požymių spirituoto vyno kategorijoje nesimato. Šio gėrimo gamintojams teks persiorientuoti ir keisti gamybos kryptį. Šią nišą greičiausiai perims „bambalinis“ alus“, - tikina A. Paulius.

Nors VMI duomenys rodo drastiškus kritimus alkoholio rinkoje, verslo atstovai bankrotų skelbti nesiruošia, tačiau tam, kad išliktų, privalės imtis papildomų priemonių.

„Tiek alkoholinių gėrimų gamintojai, tiek didmenininkai, tiek mažmenininkai, žinodami, kad akcizų tarifai didės drastiškai, sausio ir vasario mėnesiais „kaupė atsargas“, o po to prekiavo tais gėrimais, kuriuos turėjo sandėlyje. Todėl VMI duomenys rodo tik laikinus pokyčius, antroje metų pusėje tikimės rinkos stabilizavimosi“, - teigia A. Paulius.

Pasak jo, dabar jaučiamas alkoholinių gėrimų realizacijos kritimas - tai tik laikini pokyčiai, kurie pramonės nesugriaus, tačiau privers ją persiorientuoti ir efektyvinti savo veiklą.

„Rinka privalės prisitaikyti prie naujų sąlygų. Deja, mažėjant gamybai, neišvengiamai nukentės ir darbuotojai - įmonės priverstos taupyti. Be to, verslas su nerimu laukia naujų alkoholio ribojimo priemonių, kurios įsigalios nuo kitų metų pradžios. Turiu galvoje alkoholio reklamos draudimą, prekybos laiko ribojimus, gėrimų pardavimą asmenims, sulaukusiems 20 metų. Sunkiausia bus spirituoto vyno gamintojams, kurių rinka praktiškai buvo sunaikinta per keletą mėnesių“, - sako A. Paulius.

Kaip didžiausią grėsmę verslui A. Paulius mato šešėlinę rinką. Daug metų mažėjusi nelegali prekyba dėl drastiško kainų šuolio ir prekybos laiko apribojimų gali vėl atsigauti.