Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) frakcijos pirmininko Ramūno Karbauskio pavaduotoja G. Kildišienė patvirtino, kad artimas jos giminaitis sudarė sandorį su pirmininku siejama bendrove. Šio sandorio pavaduotoja nedeklaravo, nes įstatymai to esą nereikalauja.

„Viešai aptarinėjamą automobilį prieš beveik metus išsimokėtinai iš bendrovės „Agrokoncernas“ pirkęs artimas Seimo narės tiesioginis giminaitis, kuris leidžia, esant poreikiui, juo neatlygintinai naudotis. Todėl jokio interesų konflikto nėra ir negali būti“, – rašoma LVŽS išplatintame pranešime.

Tačiau konkrečių detalių apie sandorį nepateikiama. Artimaisiais giminaičiais pripažįstami tiesiosios linijos giminaičiai iki antrojo laipsnio imtinai (tėvai ir vaikai, seneliai ir vaikaičiai) ir šoninės linijos antrojo laipsnio giminaičiai (broliai ir seserys).

DELFI kalbintas verslo mokesčių specialistas (jis prašė neatskleisti savo tapatybės) kur kas paprasčiau vertino pasklidusias žinias apie Seimo narės vairuojamą automobilį:

„Sprendžiant iš paskelbtos informacijos, jai gi nemokamai kažkas duoda, reiškia, turėtų susimokėti mokesčius nuo pajamų natūra. O jeigu „Agrokoncernas“ nuomoja už rinkos kainą, tada viskas puiku, tik kažkodėl abejoju.

Taigi, norėdami išsklaidyti abejones, jie turėtų pateikti nuomos sutartį ir mokėjimų pagal ją įrodymus. Kol nėra dokumentų, sunku daugiau komentuoti.

Vis dėlto tikėtina, kad arba išsinuomojo pigiai arba iš viso nėra jokių nuomos sutarčių. Jeigu jos atsiras, tai įdomu būtų pamatyti apmokėjimo dokumentus, kuriuos sunku būtų suklastoti, ypač kai žinoma, kad ji jau seniai tuo automobiliu važinėja.

Kai arba, tiksliau, jeigu mašinos meilužėms perkamos, tai niekas nieko nenuomoja. Na, daugelis turtingų ar ne visai turtingų verslininkų taip daro – tiesiog duoda įmonės mašinas naudoti. Kai jie parodys kokius nors apmokėjimus grynaisiais pinigais, tai bus juokinga“.

„Agrokoncerno“ įmonių grupė priklauso R. Karbauskiui, kuris, kaip ir G. Kildišienė griežtai neigia tarp jų esant kokius nors nesantuokinius ryšius ar darant ką nors neteisėtai.
Ramūnas Karbauskis

Kad automobilį, kuriuo važinėja G. Kildišienė, iš „Agrokoncerno“ išperkamosios nuomos būdu nuomojasi Seimo narės giminaitis, teigia G. Kildišienė bei pats R. Karbauskis.

Ar tai tiesa, patikrinti neįmanoma. LVŽS pirmininkas teigia, kad sandoris buvo sudarytas prieš 11 mėnesių, o G. Kildišienės giminaitis už automobilį atsiskaito kas mėnesį pavedimu. Pasak R. Karbauskio, G. Kildišienės giminaitis netgi moka palūkanas.

„Tai labai senas sandoris. Netgi nebuvo prasidėjusi rinkimų kampanija. Kreipėsi privatus žmogus, norėdamas komerciniais pagrindais išperkamosios nuomos būdu išsipirkti automobilį. Nesuprantu, kas čia per istorija gali būti“, – DELFI sakė R. Karbauskis.

Valstiečių ir žaliųjų sąjungos pirmininkas sako, kad „Agrokoncernas“ užsiima automobilių nuoma, nes tai apsimoka. „Žinoma: pelnas, procentai!“ – sako R. Karbauskis, bet jis nesutiko atskleisti, kokie tie „procentai“, motyvuodamas komercine sutartimi.

„Tai paprastas, oficialus komercinis sandoris“, – aiškina politikas.

Sprendžiant iš viešai paskelbtų automobilio nuotraukų, tai galėtų būti Range Rover „Evoque“. Bazinė jo kaina, kaip skelbiama oficialaus atstovo interneto puslapyje, yra 41 700 Eur.

Priklauso nuo kainos

"Range Rover Evoque"

Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacijos prezidentė Daiva Čibirienė paaiškino, kad jeigu viskas atliekama tvarkingai ir vadovaujantis ekonomine logika, pirkti automobilį įmonei ir po to jį nuomoti darbuotojui gali būti netgi brangiau, negu kad jį tiesiogiai pirktų pats darbuotojas.

„Jeigu kalbame, kad juridinis asmuo nusiperka ir pernuomoja automobilį fiziniam asmeniui, klausimas, kokia bus nuomos kaina – ar ji adekvati. Štai čia gali prasidėti situacijos, kai nuomos mokestis neatitinka automobilio rinkos kainos. Jeigu automobilis prabangus, o už nuomą sumoki neadekvačiai nedaug, tai gali būti, kad apsimokės iš juridinio asmens tą automobilį nuomotis“, – aiškino pašnekovė.

Jos teigimu, nuomodamasis automobilį už adekvačią kainą, gyventojas per nuomos laikotarpį sumokėtų tiek pat visų mokesčių kaip ir tuo atveju, jeigu automobilį pirktų iš karto. Be to, ir perkant automobilį lizingu, šio įmokos turėtų būti panašios, kaip kad nuomos kaina iš juridinio asmens.

„Jeigu gyventojas perka mašiną per juridinį asmenį, manyčiau, būtų protinga, kad juridinis asmuo paprašytų daugiau pinigų ir didesnių palūkanų, nei lizingo bendrovė tiesiogiai iš fizinio asmens, nes juridinis asmuo turėtų paprašyti pinigų už tarpininkavimą.

Negali ta pačia kaina imti iš lizingo ir ta pačia kaina pernuomoti fiziniam asmeniui. Įmonėje dirba žmonės, jiems reikia mokėti algas, jie dirbs su sąskaitų išrašymu nuomininkui, mokės bankinius pavedimus. Gal įmonė ir neuždirbs, bet ji privalėtų mokėti antkainį. Bet gal įmonė gali geresnėmis sąlygomis gauti lizingą arba kitaip įsigyti automobilį“, – svarstė finansų specialistė ir pridūrė, kad nuomos mokėjimo terminas visai gali būti atidėtas keleriems metams.

Pajamos natūra apmokestinamos

Ji atkreipė dėmesį, kad šiuo atveju reikėtų analizuoti visą nuomos „grandinėlę“, ar joje nėra nukentėjusių šalių:
Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacijos pirmininkė Daiva Čibirienė

„Jei šalys pernuomoja už tą pačią kainą, kiek pačios moka, tai tiesiog norima žmogų apsaugoti. Bet vis tiek jam bus pigiau. Nes kai būna pradinis įnašas, vadinasi, jis pabėga nuo pradinio įnašo, nuo sutarties administravimo mokesčio ir kt. Bet jei visa tai įskaičiuota ir pagrįsta, tik tada galima sakyti, kad sandoriu nesiekiama naudos, tiesiog techniškai įformino – gal gavo pasiūlymą visiems automobiliams išnuomot. Negalima vienareikšmiškai pasakyti, nežinant skaičių“.

Asociacijos prezidentė atkreipė dėmesį, kad ypač tarp užsienio kompanijų populiaru kaip dalį gerovės paketo administracijos darbuotojams skirti automobilius. Tačiau jeigu įmonė leidžia darbuotojams naudotis jos automobiliu be jokių apribojimų, tai ji taip pat moka nuo to automobilio rinkos vertės mokesčius už gyventojo pajamas natūra.

Pavyzdžiui, jeigu įmonė darbuotojui skiria naują automobilį (t. y. leidžia naudotis be apribojimų), kurio vertė 100 tūkst. Eur, tai laikoma, kad gyventojas kaip pajamas natūra gauna po 0,7 proc. automobilio vertės per mėnesį. Nuo šios sumos per metus papildomai reikia sumokėti apie 4,62 tūkst. arba 55 proc. gyventojų pajamų ir „Sodros“ mokesčių (100 tūkst. x 0,7 proc. x 12 mėn. x 55 proc. = 4 620 Eur).

D. Čibirienė svarstė, kad automobilis gali būti perkamas per juridinį asmenį galvojant apie tai, kad darbuotojui gali būti sunkiau pačiam gauti paskolą.

„Pirmiausia gali būti finansavimo skirtumas. Jeigu juridinis asmuo finansuoja fizinio asmens automobilio įsigijimą, tai jam ir reikia galvoti, kaip sumokėti už automobilį. Priešingu atveju pats žmogus turi ieškoti, iš ko skolintis pinigų, įtraukti savo kredito istoriją ir ant savęs nusiperka tą automobilį. Jeigu vėliau ko nors prašys paskolinti lėšų, tai jau matysis, kad jis turi įsipareigojimų.

Jei juridinis asmuo nusiperka tą automobilį, tai jau jo galvos skausmas, kaip surasti finansavimo šaltinį. Jis gali sumokėti lizingu, gali būti iš karto visos sumos išmokėjimas. Tada nuomos dydžio sąskaitas jis išrašo fiziniam asmeniui.

Gali būti, kad fizinis asmuo negali gauti paskolos iš banko arba nenori, kad įsipareigojimai figūruotų jo dokumentuose, turėti kažkokios informacijos, kad yra skolingas. Jam yra naudinga tą automobilį nuomotis, o ne imtis paskolą ir pirkti lizingu iš banko“, – aiškino pašnekovė.

Ji taip pat atkreipė dėmesį, kad jei fizinis asmuo nusiperka automobilį ir nustatytą terminą jį išlaiko, tai paprastai netaikomas gyventojų pajamų mokestis, nes paprastai dėl nusidėvėjimo automobilis parduodamas pigiau nei nuperkamas.

Kita vertus, asociacijos prezidentė atkreipė dėmesį, kad juridiniams asmenims daugiau kainuoja automobilių valdytojų civilinės atsakomybės draudimas.

Šaltinis
Temos
It is forbidden to copy the text of this publication without a written permission from DELFI.
DELFI EN
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (540)