Šaltą darbo dienos rytą su Lietuvos meterologijos inspekcijos Vilniaus apskrities viršininku Igoriu Tkačenko ir vyresniuoju inspektoriumi Andriumi Dikevičiumi susitinkame Lentvaryje esančioje „Emsi“ degalinėje.

Degalinių patikrinimus inspekcijos darbuotojai daro nuolat visoje Lietuvoje. Galbūt keistokai atrodo tik tai, kad patikrinimai yra planiniai ir degalinių atstovai apie laukiamą patikrinimą būna informuojami 10 dienų prieš atvykstant inspektoriams.

Neplanuotus patikrinimus Lietuvos metrologijos inspekcija degalinėse atlieka tik tuomet, kai sulaukia degalinių klientų nusiskundimų. Kaip pasakojo I. Tkačenko, tai nėra labai dažna.

„Prieš aštuoniolika metų, kai tik pradėjau inspekcijoje dirbti, baudėme vos ne kas trečią degalinę dėl neteisingo pylimo, laiku neatliktos matavimo priemonių patikros, plombavimo, bet per tą laikotarpį labai stipriai pažeidimų sumažėjo.

Per paskutinius ketverius metus pažeidimų iš viso nenustatėme, o nusiskundimų kokių gal keturis per metus sulaukiame“, – pasakojo degalines tikrinantis specialistas. Nustačius pažeidimą bauda skiriama degalinės vadovui, baudos dydis – nuo 43 eurų.

Igoris Tkačenko

Atvykus į degalinę iš pradžių laukia keletą minučių užtrunkantis dokumentų tikrinimas: anksčiau atliktų patikrų, kolonėlių sertifikatai. Jį atlikus pasirenkama, kurie dozatoriai ir kurių degalų pylimas bus tikrinamas.

Igoris Tkačenko

„Kiekvienas „pistoletas“ taip pat turi sertifikatą. Jie turi būti plombuojami. Tai daroma ne šiaip, o pagal plombavimo schemas: jose konkrečiai nurodyta vieta, kur turi būti užplombuotas dozatorius, nes kitaip būtų galimybės juos reguliuoti“, – pasakojo Vilniaus apskrities viršininkas.

Lentvaryje esančioje degalinėje nusprendžiama patikrinti, ar tiksliai pilami dyzelinas ir 95 rūšies benzinas. Iš viso – tikrinami keturi dozatoriai.

Su savimi Lietuvos metrologijos inspekcijos darbuotojai atsiveža ir specialų įrenginį, į kurį pilama po 10 l degalų. Matuojant dyzelino ir benzino dozatorius leistina 0,5 proc. paklaida, dujoms – 1 proc.

Prieš pradedant matuoti, ar degalinėje tiksliai matuojami pilamų degalų kiekiai, inspektoriai pačiose kalonėlėse dar patikrina, ar nėra pažeistos plombos. Jos naudojamos tam, kad nebūtų galima pakeisti degalų kiekio, kuris yra iš tiesų išnaudojamas.

Igoris Tkačenko

„Degalinių patikrą atlieka įgaliotos laboratorijos, kurios turi licencijas atlikti metrologinę patikrą. Mes atliekame tik kontrolę: ar iš tiesų tos laboratorijos viską padaro pagal dokumentus, kurie yra išrašyti degalinėms“, – pasakojo I. Tkačenko. Laboratorijos patikrinimus daro kasmet pačių degalinių iškvietimu.

Apžiūrinėdamas nepažeistas degalinėje plombas inspekcijos atstovas teigė, kad daugiausia nusiskundimų iš gyventojų dėl neva neteisingai įpilamų degalų sulaukiama, nes patys transporto priemonių savininkai ne visada žino, kokio dydžio jų automobilio degalų talpa.

„Įdeda „pistoletą“, prisipila ir sako, man rodo, kad įpylė 40 l, o mano bakas – 35 l. Iš tiesų dažnai paaiškėja, kad bakas yra mažesnis“, – pasakojo I. Tkačenko. Jis taip pat paminėjo, kad pasipiktinimų sulaukiama iš žmonių, kurie pila degalus į plastikinę tarą – skundžiasi, kad vėl prašoma sumokėti už daugiau litrų nei taros talpa. Tačiau Lietuvos metrologijos inspekcijos atstovas priminė, kad plastikinė tara gali išsipūsti, todėl į ją taip pat gali sutilpti daugiau degalų.

Be to, pilant pilną degalų baką nereikia pamiršti, kad užsipildo ir įvairūs kakleliai, vamzdeliai – kas gali sudaryti iki poros litrų degalų, tikino inspekcijos atstovas.

Ar tiksliai degalinės pila degalus, inspekcija matuoja specialiu įrenginiu. Pilant degalus išmatuojama net jų temperatūra, kad tikslumas būtų preciziškas.

Pirmuoju pylimu sudrėkinama pati matavimo tara, kad matavimai būtų dar tikslesni. Kiekvienu kartu išmatuoti vieną dozatorių degalai į matavimo įrenginį pilami 2-3 kartus. Kaskart po 10 l.

Andrius Dikevičius

Išnaudoti degalai nešvaistomi – jie vėl atgal supilami į degalų rezervuarą.

„Tūrinis dozatorius matuoja tik tūrį, o kiekis yra apskaičiuojamas pagal temperatūrinę lentelę. Tikrasis kiekis yra šiek tiek kitoks, nes temperatūrinis benzino išsiplėtimas yra didelis ir priklausomai nuo temperatūros jis arba susispaudžia arba prasiplečia“, – apie vykdoma patikrinimą kalbėjo I. Tkačenko.

Iš pradžių tikriname dyzelino dozatorius. Visi pylimai patvirtina, kad abu tikrinimai parodo, kad nuo leistinos paklaidos nėra nukrypstama.

„Kas yra metrologija? Čia yra ir tikimybių teorijos. Mes niekada negalime garantuotai pasakyti, kad čia viskas yra gerai. Pirma, visada yra leistinos ir neleistinos paklaidos. Antra, kad padarytume visų dozatorių patikrą, tai užtruktų visą dieną.

Mes sau to leisti negalime. Todėl jei šis dozatorius visiškai gerai veikia, nereiškia, kad gerai veikia ir nepatikrintas. Tiesiog atsitiktine tvarka pasirinkus ir patikrinus, galiu sakyti, kad šis dozatorius matuoja gerai“, – kalbėjo pašnekovas.

Benzino dozatorių tikrinimas degalinėje Lentvaryje taip pat patvirtina, kad į automobilių bakus įpilama tiksliai tiek, kiek rašoma klientui.

Patikrinimo metu vienoje degalinėje praleidome daugiau nei valandą, tačiau inspekcijos atstovai tikina, kad tai tik mažoji laiko pareikalaujanti darbo dalis.

„Vėliau kokį pusdienį pildysime dokumentus“, – šypsojosi I. Tkačenko. Per metus Vilniaus apskrityje pagal planinius patikrinimus inspekcija apsilanko apie 60 degalinių. Iš viso Vilniaus apskrityje yra apie 130.

Lietuvos metrologijos inspekcija prižiūri ne tik degalus pardavinėjančius verslus, patikrinimai taip pat atliekami parduotuvėse, viešojo maitinimo įstaigose, turgavietėse, medicinos įstaigose ir pan.