Likus kiek daugiau nei pusmečiui iki Seimo rinkimų, Vilniaus valdžia susiėmė ir kiemų remontui skiria beveik 11 mln. eurų.

„Naujų idėjų ši miesto valdžia ir meras tikrai neturi. Matyt, tos idėjos, kurios pradėtos mano vadovavimo laikotarpiu, metams apmarintos, o po metų pateiktos kaip savos“, – LRT.lt komentavo buvęs sostinės vadovas Artūras Zuokas.

Savo ruožtu automobilių žurnalistas Vytenis Kudarauskas tikina, kad gatvėms ir kiemams per daug dėmesio neskyrė nei ankstesnė (A. Zuoko), nei ši valdžia.

„Kiemuose netelpantys automobiliai, užgrūstos ir sunkiai pravažiuojamos daugiabučių kvartalų gatvės – praktiškai visų rajonų gyventojų galvos skausmas. Savivaldybė nustatys aiškias ir vienodas sąlygas daugiabučių namų bendrijoms, ketinančioms renovuoti savo kiemus: didinti stovėjimo aikšteles, tvarkyti privažiavimus ir kt. Nemokamai bus parengti detalieji planai ir garantuota, kad leidimas dirbti bus suteiktas per dvi savaites. Tik parodžiusi iniciatyvą savivaldybė gali tikėtis, kad bendrijų gyventojai imsis tvarkyti savo kiemus. Todėl reikia mažinti biurokratinius trukdžius, o atskirais atvejais padėti bendrijoms gauti ir finansinę paskatą.“

Tai – ištrauka iš pernai pavasarį Vilniaus mero rinkimus laimėjusio R. Šimašiaus programos. Dabartinis sostinės vadovas žadėjo pradėti visuotinę kiemų renovaciją, tačiau vilniečiai nuo praėjusių metų pavasario toliau smigo į duobes savo kiemuose, mat jų remontui esą nebuvo lėšų.

Susisiekti su Vilniaus meru Remigijumi Šimašiumi LRT.lt portalui nepavyko. Į užduotus klausimus savivaldybės Rinkodaros ir komunikacijos skyrius atsiuntė Miesto ūkio ir transporto departamento Susisiekimo komunikacijų skyriaus vadovo Arūno Visocko atsakymus.

A. Visocko teigimu, 2015 m. biudžete nebuvo numatyta lėšų kiemų remontui. „Praėjusių metų pabaigoje iš sutaupytų lėšų buvo suremontuota 10 blogiausių pravažiavimų pro daugiabučių kiemus“, – teigia A. Visockas.

A. Zuokas: biudžetui metai buvo neblogi

Kaip aiškina buvęs sostinės vadovas A. Zuokas, praėjusių metų biudžete, kuris buvo priimtas dar jam esant miesto vadovu, buvo numatyta sutvarkyti daugiau nei 100 miesto kiemų ir įvažiuojamųjų kelių visuomeninių pastatų link.

Artūras Zuokas

„Nežinau, kodėl R. Šimašius tų darbų tiesiog nedarė – galbūt dėl politinių motyvų. Praėję metai buvo gana neblogi miesto biudžetui, nes dėl augančių atlyginimų ir turto mokesčių gavo 40 milijonų viršplaninių pajamų, ko nebuvo planuota metų pradžioje, taigi pinigų buvo. Tai, kas buvo planuota daryti praėjusiais metais, dabar įtraukta į šių metų biudžetą. Turint omenyje, kad po Konstitucinio Teismo nutarimo [dėl GPM paskirstymo savivaldybių biudžetams, – LRT.lt] Vilniaus miesto biudžetas yra 51 mln. eurų didesnis, tikiuosi, šiemet 100 ir daugiau kiemų bei įvažiavimų tikrai turėtų būti sutvarkyta“, – LRT.lt kalbėjo A. Zuokas.

Buvęs miesto vadovas tikina pastebėjęs, kad naujų idėjų dabartinė miesto valdžia ir meras neturi ir laiko miesto reikmėms nelabai skiria.

„Matyt, jo komanda yra priėmusi paprastą ir cinišką sprendimą – tas iniciatyvas, kurios pradėtos dar mano vadovavimo laikotarpiu, metams apmarinti, o po metų pateikti kaip savas. Tai, kas pernai buvo numatyta ir ką buvo galima pradėti daryti, sustabdyta, o šiemet viskas pateikta į šių metų biudžetą. Dėl to vilniečiai metus turėjo kentėti“, – tęsė A. Zuokas.

Tuo metu Kaune gatvėms ir šaligatviams šįmet numatyta skirti 30 proc. daugiau lėšų nei praėjusiais metais. „Dabartinis meras R. Šimašius yra viešai pasakęs, kad nenori būti miesto šeimininku, o vis dėlto turi būti vadovas, kuris pasako aiškiai ir greitai, kada ir ką reikia daryti. Dabar matome, kad sprendimui priimti reikia dešimčių pasitarimų, studijų, konsultantų ir patarėjų. Praeina pusmetis, kol priimamas elementarus sprendimas, kurią gatvę tvarkyti. Kauno vadovas Visvaldas Matijošaitis yra iš verslo, žinantis, kaip priimti sprendimus. Jis mato, kad visas gatves reikia tvarkyti ir nėra didelio skirtumo, ar šiandien tvarkysi vieną, ar kitą – svarbu sutvarkyti. Matome, kad Kaunas juda į priekį“, – aiškino A. Zuokas.

Pasak buvusio Vilniaus mero, neužtenka duobių tik remontuoti, nes tai esą trumpalaikis dalykas. „Dėl to šį biudžetą ar vadinu remontiniu ar remontininko. Mūsų pozicija visą laiką buvo kitokia – jei ateini į kiemą, reikia sutvarkyti kiemo dangą, padaryti parkavimą, kurio miestiečiams trūksta. Yra parengti kai kurių miesto rajonų, pavyzdžiui, Žirmūnų ar Fabijoniškių parkavimo plėtros planai. Vienu metu reikia daryti viską – tvarkyti gatves, šaligatvius, plėsti parkavimą. Duobių lopymas yra pats neskaidriausias dalykas“, – kalbėjo A. Zuokas.

Ką darys Vilniaus savivaldybė


Vilniaus miesto biudžete šiemet numatyta 10 mln. 672 tūkst. eurų šaligatvių įrengimui, gatvių bei kiemų dangos remontui. Iš Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPP) lėšų skirta 11 mln. 655 tūkst. eurų eismo saugumui, gatvės dangos remontui bei įrengimui, apšvietimui.

Praėjusiais metais iš KPP lėšų buvo skirta panaši suma eismo saugumui, gatvės dangos remontui bei įrengimui ir apšvietimui – 11 mln. 664 tūkst. eurų.

Pasak savivaldybės Susisiekimo komunikacijų skyriaus vadovo A. Visocko, šiuo metu baigiama vykdyti kiemų apžiūra.

„Šiais metais bus remontuojami blogiausios būklės pravažiuojamieji kiemai, atsižvelgiant į gyventojų kiekį, dangos būklę, privažiavimai per kiemus prie ugdymo įstaigų“, – dėstė A. Visockas. Blogiausios būklės kiemai ir gatvės yra seniausiuose miesto rajonuose – Lazdynuose, Antakalnyje, Žirmūnuose. Pasak A. Visocko, kiemai nebuvo remontuojami paskutinius 6–7 metus, todėl visuose rajonuose yra pravažiavimų per kiemus, kurių danga nusidėvėjusi.

V. Kudarauskas: laikas imti pavyzdį iš Kauno

Automobilių žurnalistas V. Kudarauskas sako, kad užtenka pravažiuoti pagrindine Vilniaus Geležinio Vilko gatve , kad suprastume, jog gatvių būklė sostinėje nėra pati geriausia. „Tuo metu transporto srautai kasmet vis didėja, todėl ir taip prastą kelio būklę neremontuodami bloginame dar labiau“, – konstatuoja V. Kudarauskas.

Būtent Geležinio Vilko gatvėje, pasak automobilių žurnalisto, yra vienas didžiausias srautų, bet kartu – ir viena prasčiausių kelio dangos būklių. „Jei Kaunas susiėmė ir pradėjo tvarkyti bent jau pagrindines gatves, Vilnius – apsileidęs ir negali susiimti. Kuo toliau bus tempiama ir neremontuojama, tuo būklė bus prastesnė, remontas – brangesnis“, – tęsia V. Kudarauskas.

Didžiulės provėžos yra ir Kalvarijų bei Žalgirio gatvių sankryžoje – važiuojant pro ją automobilis tiesiog „šokinėja“. Tai atsiliepia ir automobiliui – padangoms, ratlankiams, važiuoklės dalims.

Kaip teigia V. Kudarauskas, duobių tvarkymas taip pat neišspręs problemų, todėl reikia ištisinio gatvių remonto.

„Prastesnes vietas galima tvarkyti ir tokia pačia technologija, kaip buvo tvarkoma Ukmergės gatvė. Kelininkai taikė gatvių dangos remonto karštojo regeneravimo kelyje metodą, tvarkant susidariusias provėžas. Duobių lopymas nepadės, o kartais tai gali būti didesnės problemos priežastimi, nes duobė vėl gali „prasimušti“. Visą pagrindą reikia tvarkyti iš naujo – tik taip galime išvengti problemų“, – siūlo automobilių žurnalistas.

Pasak V. Kudarausko, itin bloga situacija daugiabučių kiemuose – „atrodo, kad kažkada į juos buvo primėtyta bombų“.

„Gatvių kiemų būklė yra labai prasta. Kai duobėse susikaupė vanduo, net neįsivaizduoji, kokio gylio ta duobė – įleki ir pašoki iki mašinos lubų, nes kai kur duobės gylis 30-40 cm. Tai kenkia ne tik automobiliui, bet atsiliepia ir eismo saugumui. Pavyzdžiui, suki į kairėje pusėje esantį kiemą ir turi gerokai prilėtinti greitį, kad nelaužytum automobilio. Tuo metu jei atvažiuojantys iš automobiliai iš dešinės pusės nespės sustabdyti, gausi smūgį į šoną. Netvarkingi įvažiavimai į kiemus lėtina eismo procesą ir tikrai neprisideda prie eismo saugumo“, – LRT.lt komentavo V. Kudarauskas.

Jo teigimu, didesnių investicijų kiemai nesulaukė nei su praėjusia, nei su šia miesto valdžia: „Sovietmečiu pastatytų daugiabučių kiemų nuo to laiko niekas per daug ir netvarkė, todėl ir turime tokią situaciją. Geresnė situacija prieš kelerius metus gal buvo dėl to, kad nebuvo praėję tiek daug laiko. Man atrodo, nei su ankstesne valdžia problemos rimtai nebuvo sprendžiamos, nei su šia. Didesnių investicijų kiemai taip ir nesulaukė“, – sako V. Kudarauskas.