Jungtinėse Valstijose 9 iš 10 darbdavių tikrina kandidatų į darbą paskyras socialiniuose tinkluose, o 7 iš 10 yra atmetę kandidatūrų vien dėl internete rastos informacijos.

Lietuviškos statistikos nėra, tačiau personalo atrankos specialistai neslepia, kad ir mūsų šalyje potencialūs darbdaviai vis mažiau dėmesio skiria gyvenimo aprašymų studijavimui ir vis daugiau informacijos tikrina pasauliniame tinkle.

Esą būtent socialinėse paskyrose aptikti pasisakymai ir vaizdai neretai tampa pokalbių dėl priėmimo į darbą pagrindu.

Pridirba kolegos

„Yra sakoma, kad daugiau nei 70 proc. visų vartotojų tinkle „LinkedIn“ yra atrankų specialistai. Tad šis metodas tikrai vis labiau populiarėja ir mūsų užsakovai taip pat dažnai teiraujasi patikrinimo, peržvalgos arba mūsų nuomonės apie tai, ką jie rado tikrindami tam tikrą socialinę paskyrą.

Klaidomis vienareikšmiškai galime pavadinti viską, kas yra necenzūrinė kalba, viskas, kas yra įžeidžiamojo pobūdžio ir turinys, skirtas asmeninei peržiūrai“, – sakė tarptautinės personalo valdymo kompanijos „Manpower“ padalinio Lietuvoje direktorė Božena Petikonis-Šabanienė.

Rita Karavaitienė
„Nuotraukos, kuriose esate vakarėliuose, ne itin geroje aplinkoje. Kažką komentuojate, aštrūs, negatyvūs pasisakymai gali sudaryti blogą įspūdį apie jus, kaip kandidatą. Ypač jei darbas susijęs su bendravimu, pardavimais, tiesioginiu kontaktu su klientu. Labai svarbu, kaip jūs komunikuojate, kokia jūsų kalba, žodynas“, – aiškino personalo atrankos bendrovės „CV-Online“ rinkodaros vadovė Rita Karavaitienė.

„Nebūtinai kartais pats žmogus ką nors pats padaro „Facebook“, kartais tai už jį padaro kolegos, pažymėdami jį vienoje ar kitoje nuotraukoje ar veiksme. Esame turėję ne vieną atvejį, kai randi kokią nors potencialią kandidatę, šokančią ant stalo su cigarete dantyse, ir tai nevisiškai reprezentuoja žmogų, kuris paskui eina ieškoti darbo“, – pasakojo personalo paieškos bendrovės „Allience for Recruitment“ partneris Andrius Francas.

Svarbu vadovams

Darbuotojų ieškantys specialistai sako, kad socialinių tinklų svarba išauga, kai ieškoma kandidatų į vadovaujamas pozicijas. Tiesa, potencialių kandidatų į aukštus postus socialinės paskyros dažniau tikrinamos jau po pokalbio dėl darbo.

Taip tikrinama, ar per interviu atskleista informacija bei požiūris į vienokius ar kitokius dalykus sutampa su veikla internete. Kai kuriais atvejai nenaudinga informacija socialinio tinklo paskyroje gali pakenkti mažiau, nei paskyros neturėjimas, o jei kandidatas pasidomėtų būsimu vadovu nemažiau negu domimasi juo pačiu, dažnu atveju įgytų pranašumą.

„Jeigu tai yra laisvalaikio turinio socialinis tinklas, tai jei jis neturi vienos ar kitos paskyros – visiškai nieko nereiškia. Paprastai išmintingi vadovai iš to nedarys jokios išvados. Tiesiog tai yra žmogaus pasirinkimas

Kita vertus, jei žmogus priklauso tai profesijų kategorijai, kur socialinis tinklas – labai svarbu ir jis neturi netgi profesionalaus, nėra užregistruotas jokioje sistemoje, kur žmonės, pavyzdžiui, keičiasi patirtimi, tai kelia klausimų“, – kalbėjo B. Petikonis-Šabanienė.

„Perskaitytų knygų, peržiūrėtų filmų sąrašas gali būti pridėtas. Apskritai, ką jis veikia „užklasinėje veikloje“, laisvu laiku. Gal jis bėgikas, gal jis bėgo maratonuose. Tas aktyvus socialinis, sportinis gyvenimas prideda didelę vertę“, – sakė R. Karavaitienė.

„Atvirkštinis variantas: kai pats kandidatas pasidomi savo darbdaviu – skamba labai puikiai. Atėjęs į pokalbį jis žino, kad jam patinka kažkokia „pop“ grupė. Tas pokalbis būna visai kitoks“, – teigė A. Francas

Personalo atrankos specialistai pabrėžia, kad socialinės paskyros labiausiai pasitarnauja siekiant pajusti vadinamąjį asmens kontekstą, įvertinti su kokiais žmonėmis potencialus kandidatas bendrauja, kokios diskusijos sulaukia daugiausiai jo dėmesio ir ar jos siekis tobulėti nuoširdus ar apsimestinis.

Tad norintieji ateityje neužkirsti sau kelio sulaukti viliojamo darbo pasiūlymo apie tai, ką, kam ir kaip rašo turėtų susimąstyti kuo anksčiau, nes nestreikuojanti pasaulinio tinklo atmintis gali pakenkti net ir po žinutės ar nuotraukos paskelbimo prabėgus metams.