Socialiniame tinkle „Facebook“ plinta nuotrauka, kurioje besilaukianti mama užfiksavo, kaip tėveliams su vaikais skirtoje kasoje apsiperka senyvo amžiaus moteris ir vidutinio amžiaus vyras. Po šia nuotrauka moteris prirašė: „mes su būsimu mažyliu labai dėkojame už specialiai mums skirtą kasą...“

Ar prekybininkai gerai pasielgė, pasiūlę specialią kasą nėščioms moterims ar apsiperkantiems su vaikais, nuomonę turi ne vienas tokios diskusijos dalyvis.

„Na, tik jau neverkšlenkit, mamytės, apsaugok viešpatie nuo tokių super mamų, išmokit pakantumo ir savo vaikus to mokykit.. Ir dabar prieš akis vaizdas, kai stovi senutė močiutė toje mažylių kasoje vos vieną aliejaus buteliuką pasiėmus ir atlekia tokia super mamytė su savo super vaikučiu - nustumia senutę į šoną ir pasididžiuodama savo karalaičiui paaiškina: juk mums be eilės... Fu... Vat, paskui stebimės iš kur tokie žiaurūs vaikai užauga“, - komentavo viena moteris.

Kitas diskusijos dalyvis mėgino apginti tėvelius su vaikais ir besilaukiančias moteris, kuriems tokiose kasose yra pažadėta teikti pirmenybę.

„Čia, matyt, kiekvieno supratimo, savivertės, saviugdos ir pagarbos kitam reikalas. Tarkime, asmeniškai aš į šią kasą niekada neinu - juk parašyta, kam skirta. Kaip ir express kasos, gal ir keista, bet visuomet pasiskaičiuoju prekes, ar man tikrai stoti ten, kur skirta perkantiems ne daugiau 7 prekių? Na, juk logiška. Čia kaip su WC. Kažkodėl vyrai neina į moterų tualetą, o moterys nebando naudotis pisuaru“, - rašė jis.

Prie tėvų kasų - pasipykti

Prekybos centrų atstovai pasakoja, kad tėvų su vaikais kasos kaip magnetas traukia pirkėjus, ne išimtis ir tie, kurie nori tą dieną pasipykti, nors yra aiškiai parašyta, kad tokiose kasose tėvai su vaikais arba besilaukiančios mamos aptarnaujami pirmi.

Renata Saulytė

„Mūsų kasininkės pardavėjos, jei pastebi prie kasos stovinčius klientus su mažyliais, paprašo jų prieiti į priekį, o kitų klientų juos praleisti. Kai klientų su mažamečiais vaikais prie šių kasų nėra, įprastine tvarka aptarnaujami ir visi kiti mūsų klientai, - komentavo „Maxima LT“ komunikacijos vadovė Renata Saulytė. - Anaiptol ne visi klientai yra geranoriški. Dalis jų, net jei jie pasirinko apsipirkti tėvelių su mažyliais kasą, piktinasi tokiu mūsų darbuotojų elgesiu motyvuodami tuo, kad šiose kasose diskriminuojami kiti klientai, jie kategoriškai atsisako užleisti eilę tėveliams, sakydami, kad jie irgi skuba, jie irgi kažkada augino vaikus ir išskirtinių teisių čia niekam negali būti.“

Ji nurodo, kad prekybos tinklas yra sulaukęs nemažai pasiūlymų, kam turėtų būti teikiama pirmumo teisė apsipirkti, pavyzdžiui, neįgaliesiems ar pensinio amžiaus klientams, specialiųjų tarnybų ar kitų valstybinių institucijų darbuotojams, jei jie pateiktų tai įrodančius pažymėjimus.

„Vis tik dirbti šiose kasose mūsų kasininkėms pardavėjoms yra nemažas iššūkis. Galime suprasti tėvelių pasipiktinimą, kai jie negali pasinaudoti šiomis kasomis, bet mūsų kasininkės pardavėjos nėra policijos pareigūnės, vienintelis jų turimas įrankis yra mandagus prašymas. Šiose kasose dirbantiems tenka klientų prašyti, apeliuoti į jų sąžinę, glaistyti nemalonias konfliktines situacijas“, - apie kasininkių kasdienybę pasakojo R. Saulytė.

Nors kasos yra ryškiai pažymėtos plakatais ir simboliais, kad yra skirtos besilaukiantiems ar atėjusiems su vaikais, tai ne visuomet rūpi kitiems klientams.

„Esame bandę taikyti modelį, kad šiose kasose galėtų atsiskaityti tik tėveliai su mažamečiais vaikais, o kiti klientai nebūtų aptarnaujami. Situacija buvo ta pati. Sulaukdavome išties nemažai skundų, kildavo konfliktinių situacijų, kodėl šiomis naudotis negali kiti ir taip jie yra diskriminuojami, nors taip pat yra mūsų tinklo klientai“, - dėstė R. Saulytė.

Pasak jos, dėl to dabar nuspręsta apeliuoti į žmonių sąmoningumą, nors, deja, ne visada tai duoda rezultatų.

Kitas prekybos tinklas „Rimi Lietuva“, taip pat turi specialias kasas besilaukiančioms, tėvams su vaikais ir neįgaliesiems, bet elgiasi griežčiau.

„Didžiuosiuose prekybos centruose tokios kasos yra skirtos išskirtinai tik šiems pirkėjams, kiti pirkėjai neaptarnaujami. Jeigu tai yra vidutinio dydžio parduotuvė, tuomet joje greičiausiai bus sujungta greito apsipirkimo kasa su kasa nėščiosioms, neįgaliesiems bei pirkėjams su vaikais. Mažesnėse parduotuvėse yra nurodyta viena kasa, kurioje nėščiosios, neįgalieji ir pirkėjai su vaikais aptarnaujami pirmiausiai. Tokiu atveju kasininkas dažniausiai paprašo tokį pirkėją ateiti į priekį, prieš kitus pirkėjus“, - komentavo prekybos centro viešųjų ryšių vadovė Giedrė Bielskytė.

Ji sako, kad kasininkės nėra pastebėjusios daug piktnaudžiavimo atvejų.

Ar gali paprašyti parodyti dokumentą?

Visgi jei kasos yra skirtos besilaukiančioms moterims ar neįgaliesiems, kaip kasininkės nusprendžia, ar pirkėjai nemeluoja?

„Spręsdamos apie klientės galimą nėštumą, mūsų kasininkės pardavėjos vadovaujasi tik akivaizdžiais įrodymais, tikrai neprašome dėl nėštumo pateikti pažymų iš medikų. Jei kasininkė pastebi besilaukiančią mamytę, ji paprašo kitų klientų ją užleisti. Neretai ir moterys pasako, kad laukiasi tiek mūsų kasininkėms, tiek ir kitiems klientams šalia kasos. Ne tik pasako, bet ir paprašo praleisti. Ir tikrai buvę atvejų, kai jos piktybiškai kitų klientų nebūdavo praleidžiamos“, - apgailestavo „Maximos“ atstovė.

Pasak jos, liūdna yra tai, kad kiti klientai nepaiso besilaukiančių moterų.

„Deja, dažniau piktnaudžiauja ne būsimos mamytės, bet kiti klientai, akivaizdžiai matantys, kad tai besilaukiančioms mamoms ir tėveliams su mažyliais skirtos kasos, įspėti ir paprašyti praleisti į priekį tokius klientus, bet ignoruojantys šią tvarką ir keliantys konfliktus“, - atvirai apie tolerancijos stoką kalbėjo R. Saulytė.

„Maxima“ prekybos centre yra ir specialiai neįgaliesiems įrengta, pažymėta platesnė kasa, kuri skirta patogiau pravažiuoti su neįgaliųjų vežimėliu.

„Jos pažymėtos specialiais ženklais. Tačiau šiose kasose, kaip ir visose kitose kasose yra aptarnaujami visi klientai, prioritetiškai neįgalieji jose nėra aptarnaujami“, - komentavo R. Saulytė.
Dėl to konfliktų prie šios kasos nekyla.

Prekybos centre „Rimi“ būsimųjų mamyčių taip pat neprašoma parodyti dokumentų, kad jos laukiasi, jei nėštumas dar nėra akivaizdus. Tačiau kas kitą – neįgalumas.

Giedrė Bielskytė

„Mūsų patirtis rodo, kad į tokias kasas dažniausiai ateina pirkėjos, kurių nėštumas jau matomas, tad nelieka didesnių klausimų. Pasitaiko, pirkėjos pasisako, kad laukiasi – tokiu atveju pasitikime žmonėmis, ir nereikalaujame dokumentų, - dėstė G. Bielskytė. - Skirtingai nei nėštumas, negalios dažnai yra nematomos, tad prašome iš pirkėjų parodyti dokumentą, kuris patvirtintų negalią. Tiesa, kartais susilaukiame nusiskundimų, kodėl žmogus turi rodyti dokumentą, tačiau norime, kad šiose kasose būtų tvarka, ir jomis naudotųsi tikrai tie pirkėjai, kuriems to labiausiai reikia.“

Prekybos centrai taip pat yra numatę, su kokio amžiaus vaikais tėvai turėtų sukti prie specialiai jiems skirtų kasų: „Maximose“ šios kasos yra skirtos tėveliams, su iki 3 metų vaikais, o „Rimi“ - su ikimokyklinukais.

Tačiau abiejų prekybos centrų atstovės teigė, kad sprendimas įrengti savitarnos kasas pasiteisino.

Šeima – mokus ir lojalus klientas

„Nielsen“ prekybos analitikos vadovas Rytų Europai Artūras Urbonavičius sako, kad šeima yra vienas geidžiamiausių prekybininkų klientų, nes tie, kurių namuose yra daug burnų, paprastai apsipirkdami išleidžia daugiau.

„Visi pirkėjai yra segmentuojami, be abejo, šeimų su mažais vaikais poreikiai yra didesni, jie išleidžia daugiau tiek gamindami maistą, tiek kitiems poreikiams. Tai yra vienas geriausių klientų segmentų, jie iš tiesų prekybos centruose palieka nemažai pinigų“, - kalbėjo pašnekovas.

Pasak jo, kasos tėvams su mažais vaikais ar besilaukiančioms mamoms yra įrengtos ir dėl patogumo – kai žmonėms patogu apsipirkti, tikėtina, kad jie sugrįš.

„Yra ne tik kasos, kai kuriuose miestuose prie didesnių parduotuvių yra ir specialios šeimų automobiliams skirtos vietos, - kalbėjo A. Urbonavičius. - Bet visas verslas yra paremtas ekonominiais argumentais.“

Paklaustas, ar yra kitų pirkėjų segmentų, kurie išleidžia daugiau pinigų nei šeimos, pašnekovas nurodė, kad ši informacija kiekviename prekybos centre gali skirtis, priklausomai nuo prekybos centro sprendimų.

„Prekybos centrai paprastai patys segmentuoja pirkėjus ir skaičiuoja, bet pagalvokime logiškai, kas išleidžia daugiausiai pinigų maistui ir kitoms prekėms? Tai yra šeimos, kuriose yra daug burnų, maistas gaminamas namuose ir taip toliau“, - apibendrino jis.