Kaip rodo „Investors‘ Forum“ kas ketvirtį atliekamas „Lietuvos investuotojų pasitikėjimo indeksas, skaidrumas yra viena iš pagrindinių sąlygų sveikai investicinei aplinkai. Naujausio, trečio šių metų ketvirčio tyrimo duomenimis, daugiau nei pusė Lietuvoje investavusių užsieniečių nurodo, kad Lietuvos versle pasigenda skaidrumo. Tai yra vienas iš labiausiai rinkos augimą ir verslo plėtrą ribojančių veiksnių.

Tačiau investuotojų požiūris – ne vienintelė priežastis, kodėl verslui turi rūpėti skaidrumas. Lietuvoje didelę dalį investicijų privačiame sektoriuje sudaro ES struktūrinių fondų lėšos. Šiuo atveju investuotoju galima laikyti kiekvieną mokesčius mokantį ES ir Lietuvos gyventoją. Kiekvienas iš mūsų, mokėdami mokesčius, tampame savotišku verslo investuotoju, nes ES investicijų lėšos skiriamos būtent iš surinktų mokesčių. Atsakomybė už lėšų panaudojimą prieš visuomenę turėtų būti visiškai akivaizdi, tačiau ji įprastai suprantama tik kaip biurokratinių ataskaitų užpildymas.

Nors ir yra daugybė pozityvių skaidraus verslo pavyzdžių, dėl pakankamai silpno verslo ir visuomenės dialogo apie juos gyventojai toli gražu ne visada pakankamai sužino. Neseniai startavusi skaidrumo iniciatyva „Jonvabaliai“ – platforma, kurioje verslas gali megzti būtent šį dialogą, tapdami geraisiais pavyzdžiais ir informaciją apie ES projektus gyventojams pateikdami patogiai bei aiškiai. Šia galimybe kol kas daug aktyviau naudojasi įvairių miestų savivaldybės ir kitos viešojo sektoriaus įstaigos. „Jonvabalių“ svetainėje esančiame žemėlapyje gyventojai gali pamatyti, kiek ir kokių projektų yra įgyvendinta jų kaimynystėje, o užpildytose deklaracijose – rasti informacijos apie tikslias projekto metu pirktų daiktų bei paslaugų kainas, ar planuojant projektą buvo tariamasi su vietos bendruomene ir t. t.

Gerieji pavyzdžiai užkrečia, todėl tikiuosi, kad skaidrus požiūris į ES investicijų panaudojimą palengva įsitvirtins ir verslo atstovų mąstyme. Investicijos į skaidrumą reikalauja minimalių resursų, o naudos ateityje galima tikėtis keleriopos. Skaidrų ir teigiamą reputaciją visuomenėje turintį verslą renkasi investuotojai, tokiose įmonėse nori dirbti jaunimas, o vartotojai taip pat dažniau renkasi būtent skaidraus verslo prekes ir paslaugas. Norėdamas išlikti konkurencingas, išlaikyti lojalius klientus bei pritraukti talentingų darbuotojų, verslas turėtų skaidrumui atrasti vietą savo prioritetų sąraše. ES investicijos neateina iš niekur, tai – kiekvieno visuomenės nario mokami mokesčiai, todėl kiekvieno jas gavusio garbės reikalas turi būti tinkamai ir skaidriai atsiskaityti visuomenei.