Stambūs užsakovai yra ir ministerijos, ir valstybinės įmonės. Šį verslą skatina tai, kad parodoms rengti galima naudoti ES struktūrinių fondų paramą.

Lietuva skirtingai prisistato kiekvienoje parodoje. Vienoje tampa lietaus namais, kitoje vilioja savo brangakmeniu – gintaru.

Ir pasaulinės, ir mažesnės komercinės parodos, kuriose įmonės pristato savo produktus, prasideda nuo idėjos, projekto, kaip sudominti lankytojus. Paskui – stendų, ekspozicijos rengimas ir priežiūra vykstant parodai.

Pasak tuo užsiimančių įmonių, maždaug po trečdalį užsakymų pateikia privačios mūsų šalies bendrovės, stambius projektus užsako ministerijos ir dar trečdalį užsakymų gauna iš užsienio, daugiausiai – Rytų šalių įmonių.

„Net ir krizės metu, kai Lietuvos įmonės labai greita sureagavo ir nukirto biudžetus, taip užsienio įmones taip nesielgė. Tai viena iš priežasčių, kodėl mūsų įmonė išsilaikė per sunkmetį. Ši rinka atsigauna. Mes turbūt pirmieji jaučiame, kada įmonės smunka, kada atsigauna“, – sakė bendrovės „Ekspobalta“ komercijos direktorius Kęstutis Petronis.

Jau penktai pasaulinei parodai, kitais metais vyksiančiai Milane, besirengiantis Lietuvos ekspozicijos komisaras sako, kad anksčiau įmonė, pateikusi projektą, jį ir įgyvendindavo. Dabar rengiami keli konkursai, kuriuose daugiau dalyvių.

„Pradėjome akcentuoti kūrybinę pusę – idėjos, projektai, o kiti įgyvendina. Beje, 2012 m. „Expo“ parodoje Lietuvos ekspozicija įvertinta už estetinį vaizdą sidabro medaliu. [...] Dalyvavimas parodose, mugėse rodo, kad didžiausias badas – yra originalių idėjų“, – teigė pasaulinių parodų Lietuvos ekspozicijos komisaras Romas Jankauskas.

Asociacijos, vienijančios 7 didžiausias įmones, vadovo teigimu, po krizės atsigavęs, šis verslas turėtų plėstis.

„Kiekviena institucija derasi dėl kainų, o jas riboja rinka, konkurencija tarp įmonių. Neretai tie patys pešasi dėl tų pačių užsakymų. [...] Ne visos įmonės suspėja užsakymus vykdyti. Manau, kad plėtra išliks ir kitais metais“, – sakė Parodų stendų statytojų asociacijos direktorius Evaldas Januškevičius.

Ekspozicijų rengėjai pastebi, kad šalies bendrovės siekia kuo daugiau eksportuoti produkcijos ir vis dažniau dalyvauja parodose užsienyje. Tai skatina ir galimybė tokioms parodoms gauti ES fondų paramą.