Ingridai Šimonytei vadovaujant Finansų ministerijai 2010 m. planuota, kad Lietuvos biudžeto pajamos su Europos Sąjungos ir kita tarptautine finansine parama neviršys asignavimų jau nuo 2012 m.
Tačiau 2011 m. planai patikslinti ir perteklinis biudžetas planuotas nuo šiemet, 2013-ųjų.
Po Seimo rinkimų 2012 m. pasikeitė finansų ministras, tačiau ir Rimantui Šadžiui teko dar kartą peržiūrėti planus – išlaidos turėtų neviršyti pajamų jau nuo kitąmet, 2014-ųjų.
Tokie duomenys yra finansų ministrų pateiktuose ir Seimo patvirtintuose nutarimuose dėl nacionalinio biudžeto planuojamų rodiklių artimiausiems trejiems metams.
Ekonomistai juokauja, jog vis užsibrėžiamą, tačiau nukeliamą tikslą galima palyginti su svajonėmis.
Mlrd. lt | 2010 m. parengtas planas | 2011 m. parengtas planas | 2012 m. parengtas planas | |||
Pajamos | Išlaidos | Pajamos | Išlaidos | Pajamos | Išlaidos | |
2011-iems | 26,83 | 29,39 | - | - | - | - |
2012-iems | 28,171 | 27,735 | 28,204 | 28,812 | - | - |
2013-iems | 27,994 | 27,76 | 29,491 | 29,11 | 28,936 | 29,676 |
2014-iems | - | - | 29,015 | 28,251 | 29,539 | 29,978 |
2015-iems | - | - | - | - | 28,669 | 28,589 |
Lrs.lt duomenys
Šįkart tikisi išsipildymo
Tačiau ekonomistai sako pastebintys, jog premjero Algirdo Butkevičiaus Vyriausybės deklaracijos yra gana prieštaringos, pavyzdžiui, ketinama mažinti darbo mokesčių naštą, įdiegti daugiau PVM lengvatų, tuo pat metu išlaikant finansinę discipliną.
Anot G. Nausėdos, kai paaiškės mokesčių reformos kontūrai, aiškiau bus galima vertinti ir biudžetui keliamus tikslus, tačiau primena, kad metams bėgant iškils kliūčių subalansuoti pajamas ir išlaidas.
„Esant pakankamai politinei valiai ir valdančiosios koalicijos partnerių sutarimui, tikslas (subalansuoti biudžetą - DELFI) yra realistiškas. 2016 m. jo pasiekti jau gali būti sunkiau, kadangi tai bus kitų Seimo rinkimų metai, kuomet populistinių sprendimų tikimybė yra didžiausia“, - teigia G. Nausėda.
„Swedbank“ vyriausias analitikas Nerijus Mačiulis taip pat mano, kad planai yra realistiniai, jei nebus imamasi pažadėtų pertvarkų.
Ekonomisto nuomone, nors šalies ekonomikai augant atsiras šiek tiek galimybių didinti asignavimus iš biudžeto, tačiau radikalių pokyčių, galėsiančių pakeisti socialinių išmokų gavėjų pajamas ar valstybės tarnautojų atlyginimus, nėra ir nebus iki 2015 m.
Planų nori, nors ir nerealių
Bankų ekonomistai sako, jog bet kuriuo atveju planai yra naudingi, nors ne visuomet juos sekasi įgyvendinti.
O „Nordea Bank Lietuva” vyriausias ekonomistas Žygimantas Mauricas dėsto, kad po finansų krizės pasaulyje tebevyrauja neapibrėžtumas dėl ateities ekonomikos augimo perspektyvų ir euro zonos likimo, tačiau planai leidžia pasiruošti ateičiai.
„Vyraujant dideliam neapibrėžtumui Lietuvos nacionalinio biudžeto planai gali ir likti tik planais, todėl reikėtų visada būti pasiruošusiems ne tokiems optimistiniams Lietuvos ekonomikos ateities scenarijams“, - sako jis.
Ž. Mauricas primena, kad negali ir vilkas likti sočiu, ir ožka sveika, todėl arba didžioji dalis Vyriausybės programos pažadų liks neįgyvendinta, arba faktinės biudžeto išlaidos bus gerokai didesnės negu planuojama.
Tokiu atveju, ekonomisto skaičiavimais, valstybės biudžeto išlaidos išaugs beveik 3 mlrd. litų, tad reikės imtis papildomų taupymo priemonių, kad biudžetas būtų subalansuotas.
„Šis dokumentas yra labai geras instrumentas pasitikrinti politikų lūkesčiams ir norams, nes jis rodo realias galimybes, kiek valstybė gali planuoti didinti asignavimus nepamindama fiskalinės drausmės“, - apibendrina N. Mačiulis.
Jis primena, kad Lietuvos ratifikuota Fiskalinės drausmės sutartis reikalauja mažinti struktūrinį deficitą iki 0,5 proc. BVP, o Lietuvos Fiskalinės drausmės įstatymas apskritai reikalauja subalansuoti šalies finansus.