Ties rekreacinį taką

Klaipėdos 2012–2014 metų strateginiame veiklos plane numatyta nemažai darbų. Tačiau jų nebus atlikta tiek daug, kaip ankstesniaisiais metais.

„Šis laikotarpis yra toks „persidengiantis“. Baigiasi 2007–2013 metų programavimo laikotarpis, todėl reikia pradėti rengtis gauti ES paramą, kurią bus numatyta skirti 2014–2020 metais. Ministerijos dar tik dėliojasi prioritetus, kas bus finansuojama, todėl turime parengti įvairių projektų“, – aiškino Klaipėdos savivaldybės Strateginio planavimo skyriaus vedėja Indrė Butenienė.

Dėl šios priežasties uostamiestyje per artimiausius trejus metus ES ir kitomis lėšomis bus įgyvendinama per 20 projektų, o kitiems tik rengiami dokumentai.

Tarp esminių darbų, kuriuos savo akimis šiemet ar kitais metais išvys klaipėdiečiai, galima išskirti Minijos, J.Janonio, Joniškės gatvių rekonstrukciją.

Planuojama bent minimaliai sutvarkyti piliavietės teritoriją, dvejus metus bus tiesiamas rekreacinis pėsčiųjų ir dviračių takas Danės slėnyje nuo Biržos tilto iki Klaipėdos gatvės tilto. Kitais metais turėtų pradėti veikti ir Kultūros fabrikas.

Dar šiemet iš pastato Liepų g. 7 į Didžiąją Vandens gatvę turėtų būti perkeltas Mažosios Lietuvos istorijos muziejus.

Plės kapines

Skaičiuojama, jog šiemet investiciniams projektams, kurie įgaus realų vaizdą, bus skiriama apie 107 mln. litų. Tarp tokių – Lėbartų kapinių plėtra.

„Anksčiau buvo planuota ir Joniškės kapinių tvoros rekonstrukcija, joje įrengiant kolumbariumą. Tačiau savivaldybė šiems darbams nebegali pasiskolinti pinigų, todėl jų teko atsisakyti. Gal šių darbų imsis privatininkai“, – svarstė I.Butenienė.

Daug ES pinigų šiemet ir kitais metais suris uostamiesčio mokyklų renovacija – planuojama suremontuoti ne vieną ugdymo įstaigą.

Ar naujos mokyklos bus statomos? „Buvo atlikta galimybių studija dėl naujų mokyklų. Jos rezultatai tokie, kad naujų mokyklų nereikia, nes ir pinigų nėra, ir poreikis nedidelis. Vaikų mažėja, todėl kaip tik reikia galvoti, ką daryti su ištuštėjusiais mokyklų pastatais“, – teigė I.Butenienė.

Be to, per artimiausius dvejus metus turi būti atlikta galimybių studija, kurią užsakė kelios Klaipėdos apskrities savivaldybės. Jos tikslas – nustatyti vietą, kurioje geriausia statyti naują stadioną. Vieta nebūtinai bus parinkta uostamiestyje, stadionas gali iškilti ir Klaipėdos rajone.

Skolinsis apie 12 mln. litų

Nors savivaldybė šiemet numačiusi gauti daugiau nei 100 mln. paramos investicijoms, ji vis tiek bus priversta skolintis, kad visiems suplanuotiems darbams užtektų pinigų.

Anot Klaipėdos savivaldybės Finansų ir turto departamento direktorės Aldonos Špučienės, suplanuota, jog šiemet teks skolintis 11,7 mln. litų.

„Toks yra biudžeto deficitas, tiek pinigų trūksta koofinansuoti ES projektus. Tačiau tai dar nereiškia, kad visą sumą ir skolinsimės, nes turime kitų paskolų, tad gal jas pavyks perdėlioti“, – į ateitį žvelgė A.Špučienė.

Klaipėdos savivaldybė jau yra paėmusi apie 100 mln. litų paskolų, todėl jos skolinimosi limitas apribotas – paskolas leidžiama imti tik ES projektams koofinansuoti.

„Todėl ties kai kuriais projektais, kurie finansuojami ne ES lėšomis, yra pakibęs klausimas. Pavyzdžiui, dėl Mažosios Lietuvos istorijos muziejaus sutvarkymo. Trūksta 1,3 mln. litų ir tik politikai turės nuspręsti, iš kokių finansavimo šaltinių šių pinigų paimti“, – teigė departamento direktorė.

Ieško pinigų tilto projektui

Dar šiais metais klaipėdiečiai galės stebėti verdančius statybos bei remonto darbus, o jau nuo kitų metų Klaipėdoje įsivyraus savotiškas štilis.

„Natūralu, kad ES pinigus jau panaudojome, nes baigiasi ir tam skirtas laikas. Todėl nuo 2013 metų prasidės įvairių techninių projektų rengimas, kad juos vėliau galėtume pateikti ES paramai iš 2014–2020 metų laikotarpio gauti“, – realybę įvardijo I.Butenienė.

Planuojama rengti Pajūrio, Medelyno gatvių, Šilutės plento rekonstrukcijų techninius projektus, Tauralaukio gatvių pertvarkymo schemą.

Gera žinia vairuotojams, kurie neranda vietos automobiliui senamiestyje pastatyti. Numatoma rengti dviejų automobilių stovėjimo aikštelių Pilies g. 4 ir 6A projektus. Viena jų bus daugiaaukštė. Tačiau kada aikštelės bus pastatytos, neaišku.

Uostamiesčio savivaldybė yra pateikusi paraišką, bet vis nesulaukia atsakymo, ar gaus pinigų, už kuriuos galėtų parengti prie Klaipėdos arenos planuojamo 50 metrų ilgio takelių baseino techninį projektą bei planuoti naują Bastionų gatvę ir tiltą per Danės upę.

Komentaras

Aras Mileška, Klaipėdos smulkiojo ir vidutinio verslo tarybos pirmininkas, Klaipėdos apskrities darbdavių asociacijos vadovas

Mes skiriame pakankamai daug dėmesio miesto strateginio plano stebėsenai ir manome, kad jis turi labai didelę įtaką miesto darniai plėtrai. Tačiau tai, kas yra deklaruojama ir kas yra iš tikrųjų, nesutampa. Miesto strateginis planas neturi būti orientuotas į kelius. Žinoma, labai svarbu, kokioje aplinkoje gyvename, kad ir verslas galėtų vystytis, ir žmonės džiaugtųsi. Tačiau yra plano vertinimo kriterijai. Ir Lietuvoje, ir Klaipėdoje vienas pagrindinių jų, ar teisingas strateginis planas, yra žmonių skaičius mieste. Klaipėdos strategija juk prasidėjo ne dabar, tačiau per 10 metų uostamiestyje sumažėjo 31 tūkst. gyventojų. Vadinasi, strateginio plano negalima vertinti teigiamai ar patenkinamai. Plano priemonės nėra tinkamos. Aš nieko prieš, jei tvarkant gatves žmonių skaičius nemažėja. Arba pastačius naują baseiną gyventojai neemigruos iš Klaipėdos. Tačiau realybė kitokia. Reaguoti į strateginį planą reikia lanksčiai, jį reikia operatyviai keisti. Užsienio patirtis kitokia – savivaldybė yra tik strateginio plano koordinatorius, o priemones jam teikia organizacijos, žmonės, verslininkai, įvairūs miesto veikėjai. Savivaldybė organizuoja diskusijas, kuriose susiformuoja strategija, misija, vizija, ir tik tada valdžia, išsigryninusi tai, kas geriausia, pradeda tuo remdamasi dirbti. Pas mus pasamdoma įmonė, kuri sukuria tą strateginį planą, o miestas jį įgyvendina. Kam tenka atsakomybė, kad strateginis planas neveiksmingas?

Planuojami investicijų šaltiniai (mln. Lt)

ES Valstybės biudžetas Savivaldybės biudžetas Savivaldybės paskolos Uosto direkcija Kelių priežiūros ir plėtros programa Kitos Iš viso

2012 m. 62,032 3,526 1,032 13,460 7,0 9,003 10,921 106,973

2013 m. 27,754 2,653 0,555 6,341 0 22,029 7,655 64,990

2014 m. 11,672 1,998 0 5,580 1,727 8,631 7,697 37,307

Šiemet Klaipėdoje numatomi investicijų projektai, finansuojami ES paramos lėšomis

1. Esamų Klaipėdos pilies princo Frydricho ir princo Karlo bastionų rekonstrukcija, išvystant Mažosios Lietuvos istorijos muziejų.

2. Apgyvendinimo paslaugų plėtra Klaipėdoje – stacionarių namelių poilsiui Girulių kempinge įrengimas.

3. Buvusio tabako fabriko pritaikymas kūrybinių industrijų plėtrai.

4. Dviračių ir pėsčiųjų tako dalies nuo Biržos tilto iki Klaipėdos g. tilto įrengimas Danės upės slėnio teritorijoje.

5. J.Janonio g. dangų ir šaligatvių restauravimas.

6. Joniškės g. rekonstrukcijos I etapas.

7. Klaipėdos LEZ susisiekimo sistemos infrastruktūros įrengimas – Šveplių g. rekonstrukcija ir geležinkelio atšakos statyba.

8. Viešųjų tualetų įrengimas ir atnaujinimas.

9. Mažosios Lietuvos istorijos muziejaus pastato Didžiosios Vandens g. 2 palėpių ir sandėlio kapitalinis remontas.

10. „Varpo“ gimnazijos pastato šiluminė renovacija.

11. „Santarvės“ pagrindinės mokyklos pastato rekonstrukcija.

12. L.Stulpino pagrindinės mokyklos pastato šiluminė renovacija.

13. Sendvario pagrindinės mokyklos pastato modernizavimas.

14. Vitės pagrindinės mokyklos pastato modernizavimas.

15. Lopšelio-darželio „Obelėlė“ pastato renovacija.

16. A.Brako dailės mokyklos pastato kapitalinis remontas.

17. „Vėtrungės“ gimnazijos pastato rekonstrukcija.

18. Socialinių paslaugų moterims, patyrusioms smurtą šeimoje ar nukentėjusioms nuo prekybos žmonėmis, plėtra steigiant moterų krizių centrą.

19. Senyvo amžiaus asmenų dienos socialinės globos centras.

20. Suaugusių asmenų su psichine negalia dienos socialinės globos centras.

21. Vaikų globos namų „Danė“ pastato rekonstrukcija.

22. Patalpų pritaikymas dienos centrui vaikams iš socialinės rizikos šeimų.

23. Stomatologinės poliklinikos pastato rekonstrukcija.