Visus praeitus metus su lengvatiniu 9 proc. PVM tarifu gyvenę Lietuvos viešbučiai naujaisiais sako pradėję nerimaudami, kad teks stabdyti investicinius projektus, o dalį darbuotojų atleisti. Seimui nuo Naujųjų metų įteisinus 21 proc. PVM ir viešbučiams, šio verslo atstovai sako nebeišlaikysiantys kaimynų konkurencijos.

„Visos kaimyninės šalys turi mažesnį PVM, tad žinoma, mes tapsime mažiau konkurencingi, ir ilgainiui tai atsilieps turistų srautams. Kitas dalykas, mes priversti stabdyti visas investicijas. Planavome rekonstrukciją, bet irgi ją atsidėsim kitiems metams ar geresniems laikams“, – teigė UAB „Centrum“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Artūras Vainora.

Anot A. Vainoros, praėjusiais metais mokėdami mažesnį PVM, viešbučiai buvo bepradedantys atsigauti. Didelio pelno nebuvo, bet nuostoliai mažėjo beveik iki nulio. Deja, viltys visai iš jų išsikapstyti dabar blėsta. Šiemet išaugęs PVM – jau penktas tarifo pasikeitimas per trejus metus, o dirbti tokiomis sąlygomis esą nenori nė vienas rimtas investuotojas.

„Dabar, mūsų žiniomis, apie 200 mln. litų investicijų tiesiog nubraukta, jos į Lietuvą nebeateis. Ruošiantis pirmininkavimui reinvesticijų nevyks, nes iš tiesų viešbučiai nėra vidaus vartojimo prekė. Tai yra žmonės iš užsienio, kurie atvažiuoja. Ir labai stebina ta vyriausybės pozicija mažinti kainas“, – kalbėjo Viešbučių ir restoranų asociacijos prezidentė Evalda Šiškauskienė.

Viešbučių PVM didinusiems politikams pirmiausia ir kliuvo kainos. Esą net turėdami mokesčio lengvatą viešbučiai jas didino, o gauti antpelniai nusėdo viešbutininkų kišenėse.

„Kainų didėjimas neabejotinai buvo, ir tą visi pastebėjo. Mažėjant PVM ir didėjant kainom tuo pačiu reiškia, kad ta nauda iš PVM lengvatos persiskirsto rinkos žaidėjams“, – teigia finansų ministrė Ingrida Šimonytė.

„Apie jokius viršpelnius net negalima svajoti, nes per krizę viešbutininkai iš savo kišenės dengė visus nuostolius. Pagal Europinę „STR Global“ statistiką, Lietuva yra su mažiausiu užimtumu ir mažiausia kaina Europos šalyse. Jie ima kažkokį mistinį vartotojo krepšelį, kuris nieko bendro neturi su viešbučiais ir tuos skaičius suvarto taip, kaip nori“, – tvirtina E. Šiškauskienė.

Viešbučių verslo atstovai sako, kad per praėjusius metus turizmas Lietuvoje augo labiausiai iš visų ūkio sričių – maždaug 20 procentų. O išaugus svečių skaičiui, viešbučiai valstybei sumokėjo apie 15 mln. litų papildomų mokesčių.

Konkurencijos taryba, pernai tyrusi, ar nėra viešbučių susitarimo, kad sumažinus PVM, jų kainos nemažėjo, metų pabaigoje tyrimą nutraukė, neradusi pagrindo.