„Kaskart pietauju vienoje kavinaitėje beveik Vilniaus centre ir sykį nustebau pamatęs, kad įprasti kompleksiniai pietūs kainuoja nebe 9,6 Lt, bet 10,5 Lt“, – DELFI pasakojo vilnietis Ignas.

Tuo metu sostinės centre dirbanti Agnė taip pat kasdien pietauja ne biure, tačiau pastaraisiais mėnesiais kainų pasikeitimų nepastebėjo.

„Atsakingai jums galiu pasakyti, kad pas mus niekas nebrango šiais metais. Kažkada pernai buvo kosmetiniai dalykai (pakeisti – DELFI) meniu“, – paklaustas, ar neketinama didinti kainų DELFI sakė restoranų tinklus „Čili pica“ ir „Čili kaimas“ valdančios bendrovės „Čili Holdings“ generalinis direktorius Valdas Tekorius.

Jis tvirtino, kad ieškoma įvairių būdų perkamų produktų kainoms sumažinti.

„Mes smaugiame savo tiekėjus, ieškome jų pigesnių už tą pačią kokybę, – pripažino V. Tekorius. – Ateina vasaros sezonas, akcentuosime sezonines daržoves, salotas“.

Mažiau nuolaidų akcijų

Restoranus „Carskoje selo“, „Charlie pizza“, „Katpėdėlė bistro“ ir „Katpėdėlė pirkia“ valdančios bendrovės „Vičiūnų restoranų grupė“ generalinis direktorius Gediminas Balnis pripažįsta, kad šiuo metu atliekami skaičiavimai, kaip keisti kainas. Jo nuomone, visoje Lietuvoje kavinės kainas padidins per mėnesį ar du.

„Mes kol kas kainų nedidinome, bet tai yra neišvengiamas procesas, kuris bus visoje Lietuvoje. Kiekvieną mėnesį mums brangsta žaliavos, tai mes kol kas amortizuojame, bet tai teks daryti (didinti kainas – DELFI). Šiuo metu skaičiuojame. Parduotuvėje kainas galima kaitalioti kasdien, o pas mus yra gerokai sudėtingiau, nes, pavyzdžiui, reikia perspausdinti meniu, todėl tai darome rečiau. (...) Manau, kad per mėnesį ar du bus branginama daugiau prekių“, – komentavo pašnekovas.

Jis pripažino, kad restoranai labai atsargiai priima sprendimus dėl kainų didinimo, nes klientai gali pasirinkti alternatyvą – maisto gaminimą namuose.

„Mes labai to bijome, nes esame jautresni nei parduotuvės, į kurias žmonės vis tiek eis pirkti maistą, o pas mus yra alternatyva gaminti namuose. Reikia nepamiršti, kad yra dar ir kita priemonė – šiuo metu taikoma mažiau akcijų. Tai iš dalies yra alternatyva patiekalų branginimui. Mes stengiamės visada išlaikyti patrauklų santykį tarp patiekalų kainų kavinėse ir maisto produktų kainų parduotuvėse, kad pas mus būtų nedaug brangiau nei parduotuvėje. Lietuvoje šis santykis yra vienas geriausių Europoje“, – sakė G. Balnis.

Jo duomenimis, žaliavų kainos jau grįžta į 2008 m. lygį, o kainos restoranuose yra 10-15 proc. mažesnės ir dar taikoma gerokai daugiau nuolaidų akcijų nei prieš krizę.

„Tai galima laikyti kaip indikatorių. Gal kainos į 2008 m. negrįš, bet jos keisis į tą pusę“, – prognozavo pašnekovas.

Lietuviai išleidžia 10 kartų mažiau

Pastaruosius du mėnesius restoranuose jaučiamas nedidelis apyvartos augimas, o dvejus metus iš eilės buvo dviženklis kritimas.

Anot G. Balnio, Lietuvoje valgančių ne namuose skaičius yra vienas mažiausių Europoje: pagal statistiką, vienas lietuvis per metus kavinėse ir restoranuose vidutiniškai išleidžia 70-75 eurus (240-260 Lt – DELFI), o JAV pilietis – iki 1400 eurų (iki 5 tūkst. Lt), o Europos vidurkis – apie 900 eurų (per 3 tūkst. Lt).

„Nepaisant to, kad Lietuvos restoranuose yra du-tris kartus pigiau, tačiau vartojimas yra daugiau nei 10 kartų mažesnis pinigine išraiška, ir 4-5 kartus mažesnis kiekine išraiška. Iš kitos pusės, ateityje restoranų lankomumas turėtų augti. Paskutinius 20 m. Europoje ši rinka augo kasmet ir netgi krizės metu nebuvo kritimo. Pavyzdžiui, JAV restoranai ir parduotuvės rinką yra pasidaliję perpus.Tai reiškia, kad pusė žmonių pusryčiauja, pietauja ir vakarieniauja ne namuose. O Lietuvoje žmonės dažniausiai pietauja kavinėse ir restoranuose, o vakarieniauja jau kur kas rečiau, dar šiek tiek užsuka savaitgaliais“, – sakė jis.

Kainas galima didinti įvairiais būdais

Gitanas Nausėda

SEB prezidento patarėjas Gitanas Nausėda pripažino nesąs didelis optimististas dėl kainų pokyčių kavinėse.

„Bijau, kad šį kartą yra ne visai tas atvejis, kai maisto kainų kilimas yra laikinas, maža to, jis apima vis kitas maisto produktų kategorijas. Todėl nesu labai optimistiškai nusiteikęs. Manau, kad kavinės po truputį, kažkokiais būdais, kas atvirai, kas peržiūrėdamas savo patiekalų struktūrą, atnaujindamas meniu ir visaip kitaip apsunkindamas klientui suvokimą, didins kainas“, – DELFI svarstė jis.

Ne paslaptis, anot jo, kad būna ir vadinamoji užslėptoji infliacija, kai mažėja porcijos arba prastėja patiekalų kokybė, o kaina lieka nepakitusi.

„Tiesa, šiuo metu aš to nepastebiu, tai buvau pastebėjęs 2008 m. Lankausi įvairiose vietose ir matau kainų stabilumą, palyginti normalias porcijas, tačiau maisto produktų brangimui išsilaikius ilgesnį laiką, kavinės niekur nepabėgs“, – sakė pašnekovas.