"Mano asmenine nuomone, reikia rasti nišą ir investuoti apdairiai", - ketvirtadienį pristatydamas PwC parengtą apžvalgą "Mažmeninės prekybos ir vartojimo prekių gamybos sektoriai. Sėkmės strategijos Rusijoje bei Vidurio ir Rytų Europoje" sakė kompanijos vyriausiasis partneris Lietuvoje Chrisas Butleris (Krisas Batleris).

Ch. Butlerio teigimu, pagrindinė atsargesnės jo nuomonės priežastis yra esamos užsienio investicijų apimtys.

Tarp kitų tirtų valstybių 3,4 mln. gyventojų turinti Lietuva, kurios BVP auga gana sparčiai, išsiskiria tuo, kad joje iš stambių užsienio mažmeninės prekybos maisto produktais tinklų dabar veikia tik "Ahold", administruojanti RIMI tinklą, kol kas tik kalbama apie galimą "Lidl" tinklo atėjimą. Šalyje lyderio pozicijas užima lietuviško kapitalo "VP Market" bendrovė, kuriai praėjusiais metais priklausė 22,4 proc. mažmeninės prekių apyvartos. Belgijos prancūzams - broliams Ortizams priklausantis tinklas "Iki" turi apie dešimtadalį rinkos.

Vyriausiojo PwC partnerio Lietuvoje vertinimu, teoriškai maždaug per trejetą metų užsienio prekybos tinklas masinės gamybos prekėmis galėtų nukonkuruoti kurį nors stiprų vietinį tinklą, tik vargu ar tai būtų daroma dėl pakankamai nedidelės rinkos apimties.

"Galima daryti išvadą, kad Lietuva aplenkė vieną stadiją - išvengė smulkių ir vidutinių investuotojų, kurie kitose šalyse konsoliduojasi arba pasitraukia, ir į ją galbūt įžengs stambūs investuotojai", - mano Ch. Butleris. Pasak jo, greičiausiai būsimieji investuotojai Lietuvoje gali tiesiogiai derėtis dėl vietinių tinklų įsigijimo.

Latvija ir Estija į PwC apžvalgą nepateko kaip ir kitos šalys, kurių rinkos potencialas buvo nepakankamas.

Tarp PwC tirtų valstybių viena patraukliausių investicijoms laikoma 145 mln. gyventojų turinti Rusija, kurioje ekonominė rizika laikoma nedidele, švelnėja valstybinis reguliavimas, o pats sektorius yra augantis.

"VP Market" generalinio direktoriaus Igno Staškevičiaus nuomone, Rusijoje pradėjus verslą yra labai didelė tikimybė, kad jau pirmieji žingsniai atneš pelną.

"Tačiau Rusijoje priimtinesnė trumpalaikė strategija, o "VP Market" orientuojasi į ilgalaikę", - sakė parduotuves Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje turinčios ir Lenkijos rinkoje pradedančios dirbti bendrovės vadovas.

"Iki" finansų direktoriaus Aido Mackevičiaus nuomone, jei Rusijoje pavyktų išvengti didelių klaidų, yra didelė tikimybė išlošti. Jo vertinimu, apsimoka Rusijoje investuoti tam, kad paskui sukurtas verslas būtų parduotas.

PwC apžvalga parodė, kad mažmeninės prekybos rinkos brandumas Vidurio ir Rytų Europos šalyse yra labai skirtingas - dalyje šalių rinka yra prisotinta, o kitose - auganti. Gimstamumas, išskyrus Turkiją, mažėja ir vis didesnę gyventojų dalį sudaro vyresnio amžiaus žmonės, pakankamai aukštas nedarbo lygis, auganti žmonių perkamoji galia.

Prognozuojama, kad šalių prisijungimas prie ES turės dvejopą efektą - teigiamai paveiks ir skatins ekonominį augimą, tačiau bus įvesti griežtesni darbo santykius reguliuojantys įstatymai, didės darbo užmokestis, todėl augs darbdavių sąnaudos.

PwC apžvelgė padėtį devyniose šalyse - Bulgarijoje, Čekijoje, Lenkijoje, Lietuvoje, Rumunijoje, Rusijoje, Slovakijoje, Turkijoje ir Vengrijoje. Studija rengta šių metų kovo - liepos mėnesiais, joje apžvelgta šalių ekonominė ir valstybinio reguliavimo aplinka, demografinė padėtis bei raida, taip pat vartotojų elgsena.

"PricewaterhouseCoopers" yra didžiausia pasaulyje verslo paslaugų organizacija. 142 pasaulio šalyse veikiančioje PwC dirba daugiau kaip 125 tūkst. darbuotojų.

Šaltinis
Kopijuoti, platinti, skelbti agentūros ELTA informacijas ir fotoinformacijas be raštiško agentūros ELTA sutikimo draudžiama.
ELTA
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją