Pati Pasaulinė turizmo organizacija teigia skatinanti ekonominį augimą, gamtos apsaugos ir kultūrinio paveldo iniciatyvas, propaguojanti taiką bei gerovę. Tarkime, šiųmetinis Pasaulinės turizmo organizacijos šūkis skelbia, kad turizmas meta iššūkį klimato kaitai.

Be abejo, laikmečio dvasią atliepiantys šūkiai yra taip pat ir reklamos dalis, dėmesys šio verslo aplinkai negali sumenkti, juo labiau, kad kontekstas verčia suklusti, kai nemaža dalis analitikų ir žiniasklaidos kalba apie ekonomikos sulėtėjimą ar net krizę. Pasaulinės turizmo organizacijos valstybėse narėse turistinių kelionių organizavimu užsiima apie 2 milijonus verslo įmonių. Turizmo sferoje Europoje dirba daugiau nei 8 milijonai žmonių. Įdomu tai, kad šiame sektoriuje dominuoja smulkios ir vidutinės įmonės, įdarbinančios iki 250 žmonių. Lietuvoje turizmo asociacija veikia nuo 1991-ųjų.

Į Europą ir dabar atvyksta daugiau nei pusė visų turistų

Tarptautinis turizmas – įtakinga verslo sritis, ir toji įtaka nuolat auga. Pasaulinė turizmo organizacija prognozuoja, kad 2020 metais tarptautinių kelionių skaičius pasieks 1,56 milijardus. Pagal turistų srautų apimtis 2020-aisiais turėtų pirmauti Europa (717 milijonai turistų), Rytų Azija ir Ramiojo vandenyno regionas (397 milijonai) ir Amerika (282 milijonai). Į Europą ir dabar atvyksta daugiau nei pusė visų pasaulio turistų. Esama prognozių, kad iki 2025 metų kelionių į Senąjį Žemyną padvigubės. Statistika apie mūsų šalies turizmo verslo sektoriaus veiklą bent kol kas byloja apie nuosaikią raidą. Štai Statistikos departamentas skelbia, jog šių metų sausio-birželio mėnesiais po užsienio šalis keliavę turistai iš Lietuvos išleido 1,547 milijardo litų, tai yra, beveik 3 procentais daugiau nei pirmąjį 2007-ųjų pusmetį. Išvykusiųjų į užsienį padaugėjo 14,4 proc. iki 697,6 tūkstančio žmonių.

Šiuo metu pamažu įsisuka žiemos kelionių padavimai, pasak turizmo agentūrų, kol kas anksti kalbėti apie vienokias ar kitokias tendencijas. Vis dėlto apskritai tikimasi, kad nei slidinėtojų kalnuose, nei norinčiųjų vykti į šiltus kraštus šią žiemą nesumažės. Kelionių organizatorius „Tez Tour" savo pranešime spaudai skelbia Lietuvoje pardavęs apie 40 proc. planuotų žiemos sezono kelionių į užsienio kurortus - 12 tūkstančių iš 30 tūkstančių kelionių spalio-balandžio mėnesiams.

Pasak 17 metų veikiančios kelionių agentūros „Baltic Travel Service“ vadovo Olego Vasino, deklaruojamas ekonomikos lėtėjimas ar minikrizė turizmo kompanijoms savaip net naudingos, nes žmonės dabar linkę susilaikyti, tarkime, nuo terminuotų banko indėlių ar investicijų į vertybinius popierius, užtat investuoja į save, savo poilsį ir sveikatą.

O.Vasino manymu, dabartinė situacija Lietuvoje gal net ir kiek paradoksali – nepaisant visų kalbų apie stabtelėjimus, kelionių lėktuvu bilietai išpirkti dviem savaitėms į priekį. Be to, plečiasi ratas klientų, gaunančių palyginti nedideles pajamas. "Baltic Travel Service" pajamos iš kelionių pardavimo per aštuonis šių metų mėnesius siekė 35 milijonus litų ir buvo penktadaliu didesnės nei pernai sausį-rugpjūtį.

Vidurinysis sluoksnis kelionių neatsisakys

Turizmo departamento prie Ūkio ministerijos direktoriaus pavaduotojo Juozo Ragucko teigimu, Ekonomikos lėtėjimas, be abejo, koreguoja turizmo verslo plėtrą, nes kelionės nėra pirmo būtinumo prekė, taigi žmonės neretai linkę taupyti jų sąskaita.

Kita vertus, šalyje besiformuojančio viduriniojo sluoksnio atstovai jau įpratę keliauti ir to neketina atsisakyti. Gal tik tos kelionės bus trumpesnės, planuojamos labiau atsižvelgiant į sezoniškumą, bet čia jau turizmo kompanijų reikalas pasiūlyti išradingesnius variantus bei naujus produktus. Aštrėjant konkurencinei kovai, be abejo, laimi vartotojas, bet protingai savo veiklą projektuojantis verslas taip pat nepralošia. Daug ką lemia strategiškai tikslūs sprendimai. Faktorių daug, o kaip klostysis reikalai, parodys laikas.

Pasaulinės turizmo dienos proga mūsų šalyje vyko jau antras Lietuvos turizmo forumas, kurio tema “Lietuvos turizmo įvaizdžio formavimas“. Be abejo, pirmiausia jį formuoja pats verslas, bendradarbiaudamas su šalies bei municipaline valdžia. Nors pastaraisiais metais šioje srityje nuveikta palyginti nemažai (parengta įvaizdžio formavimo strategija, susitarta dėl šalies prekės ženklo, sukurta įvaizdį formavimo darbą koordinuosianti komisija), vis dėlto būtent koordinacinis aspektas tebėra silpnoji mūsų šalies vieta.

Kaip bebūtų, Lietuvos turizmo verslas į ateitį linkęs žiūrėti santūriai optimistiškai, juk ir naujų produktų pasiūla nėra sustojusi. "Tez Tour" atstovų teigimu, populiarėja kelionės į egzotiškus kraštus Gran Kanariją, Kubą, Dominikos Respubliką. „Baltic Travel Service" irgi siūlo keliones į Japoniją, Meksiką, Tailandą, pasak turizmo specialistų, turbūt egzotiškiausią ir įdomiausią šalį, kurią šiuo metu gali pasiūlyti kelionių agentūros.