Reikalauja atsakomybės

Lietuvos aludarių asociacija rengia įstatymų pataisas, kurias visuomenei ir politikams ketina pristatyti rudenį. Asociacijos prezidento Audriaus Vidžio teigimu, siekiant rezultatų kovojant su keliuose siautėjančiais girtais vairuotojais, būtina imtis radikalių priemonių ir sugriežtinti bausmes. Tarp aludarių siūlymų bus ne tik teisės vairuoti atėmimas, automobilio konfiskavimas, bet ir laisvės atėmimas už pakartotinus nusižengimus.

A.Vidžys piktinasi, kad tiek Seimas, tiek Vyriausybė apsiriboja bendro pobūdžio draudimais: reklamos, riboja prekybos laiką ar vietą, tačiau vengia imtis priemonių, kurios tiesiogiai paliestų nusižengusius vairuotojus.

„Per vasarą parengsime visą paketą pataisų ir pasiūlymų, kuriuos tikimės pristatyti rudenį“, – kalbėjo jis. Kitas dalykas, į kurį atkreipia dėmesį aludariai – nepakankama prekybos alkoholiu kontrolė. „Lietuvoje galioja pakankamai griežti įstatymai, reglamentuojantys alkoholio prekybą, tačiau kasmet vis garsiau kalbama, kad nepilnamečiai vis daugiau vartoja alkoholio. Kyla klausimas, kaip taip gali būti, jei Lietuvoje draudžiama parduoti alkoholį nepilnamečiams. Vadinasi, nepakankamai efektyviai dirba kontrolės mechanizmas“, – kalbėjo asociacijos vadovas.

Nauji draudimai, sena kontrolė

Kad alkoholio prekybos kontrolė nepakankama, pripažįsta ir Sveikatos apsaugos ministerija (SAM). Tačiau vietoje to, kad stiprintų šį mechanizmą, Seimo užsimota naikinti Valstybinę tabako ir alkoholio kontrolės tarnybą.

Politikai, kovodami su apgirtusiais kelių žudikais, imasi naujų prekybos alkoholiu draudimų ir apribojimų mieliau, nei reikalauja laikytis esamų įstatymų. Premjeras Gediminas Kirkilas sako nemanąs, kad draudimai gali būti efektyvūs, jis prieštaravo ir Alkoholio kontrolės įstatymo pataisoms, apribojusioms silpnųjų alkoholinių gėrimų reklamos laiką.

Vis dėlto premjero pavedimu sudaryta darbo grupė jau baigia darbą ir yra aprengusi Alkoholio kontrolės įstatymo pataisas, kuriomis ketinama gerokai sugriežtinti prekybą alkoholiu ir jo reklamą.

Pataisomis siūloma visiškai uždrausti alkoholio reklamą, apriboti prekybą alkoholiu laikinose prekybos vietose renginių metu, uždrausti prekybą svaigalais degalinėse. Taip pat siūloma drausti teikti dovanas už tai, kad perkamas alkoholis, neleisti organizuoti žaidimų ir loterijų, kurios skatina alkoholio vartojimą, uždrausti prekiauti alkoholiu žemesnėmis kainomis nei akcizas. Siūloma uždrausti prekybą alkoholiu sanatorijose, renginiuose vaikams. Nuo vienų iki trejų metų ketinama ilginti licencijos atėmimo terminą, nustačius prekybos alkoholiu pažeidimus.

Buvo svarstoma galimybė padidinti akcizą kai kuriems gėrimams, pirmiausiai alkoholiniams kokteiliams, tačiau toks siūlymas į projektą nepateko. SAM teigimu, dėl šių pataisų daugiausia nepritarimo tikimasi sulaukti ne tik iš gamintojų ir pardavėjų, bet ir iš Ūkio ministerijos. Pasiūlymai Vyriausybę pasieks rugpjūčio viduryje.

Sveikatos apsaugos ministerijos Visuomenės sveikatos departamento direktorius Audrius Ščeponavičius sakė, kad prekybos draudimui degalinėse arba prekybos alkoholiu laiko ribojimui visose prekybos vietose gali būti pritarta, numatant pereinamąjį laikotarpį iki 2010 metų.

Degalinės prieš „taškus“

„Darbo grupės pasiūlymai mums atrodo nesubalansuoti ir netinkami“, – mano Aludarių asociacija. A.Vidžys primena, kad 2002 m. panaikinus draudimą prekiauti alkoholiu degalinėse, nelegalios prekybos mastai sumažėjo net keletą kartų. Jis įsitikinęs, kad ir alkoholio prekybos kiekiai išaugo būtent dėl to, kad daugiau alkoholio parduodama legaliai, o nelegalūs „taškai“ nyksta.

Lietuvos mažmeninės prekybos naftos produktais asociacijos prezidentas Mindaugas Paljanskas tikina, kad uždraudus prekybą alkoholiu degalinėse, šios netektų per pastaruosius kelerius metus investuotų lėšų, siekiančių daugiau nei 100 mln. litų. „Parduotuvės degalinėse leidžia išlaikyti personalą, tai yra apie 8 darbo vietas, jei degalinė dirba visą parą. Jei būtų uždrausta prekiauti alkoholiu, kuris sudaro apie 30–60 proc. degalinių parduotuvių apyvartos, laikyti žmones neapsimokėtų“, – kalbėjo jis. Pašnekovo teigimu, tokiu atveju geriau būtų statyti automatines degalines ir įdarbinti keliasdešimt kartų mažiau darbuotojų.