Važinėja „mirusios sielos“

Kauno savivaldybės Transporto skyriaus vedėjas Paulius Keras teigė, kad kai kurios vežėjų įmonės jau seniai kelia įtarimų. „Pavyzdžiui, firma prašo 80 licencijų teikti taksi paslaugas, bet joje dirba tik 20 darbuotojų“, - kalbėjo jis. Pasak jo, dėl to ir buvo kreiptasi į Darbo ir Mokesčių inspekcijas. „Mes negalime kontroliuoti bendrovių darbo organizavimo ir nustatyti pažeidimų“, - aiškino jis.

Tačiau Kauno apskrities mokesčių inspekcijos viršininko pavaduotojas Petras Balbyšovas mano, kad Savivaldybė turėtų nustatyti griežtesnes sąlygas išduodama licencijas. „Nesuprantu, kaip leidimas galėjo būti duotas vienai tikrintai įmonei, su kurios direktoriumi niekaip nepavyksta pasikalbėti, nes jis nuolat girtas“, - stebėjosi jis.

Pasak viršininko pavaduotojo, nustatyta, kad daug vairuotojų oficialiai per mėnesį uždirba vos 130 litų, o kai kurie - dar mažiau. „Dažnai vairuotojai važinėja nuosavais automobiliais, jie sumoka pinigus taksi įmonei, o gautos pajamos už keleivių vežimą neapmokestinamos”, - sakė pareigūnas.

Lietuvos taksi paslaugų teikėjų asociacijos atstovas Arūnas Stankevičius „Kauno dienai“ teigė, kad daugybė smulkesnių firmų įdarbina vairuotojus tik kelioms dienoms, o paskui oficialiai nutraukia darbo sutartį, bet licencijos dėl to nepraranda. „Tada su vairuotoju susitariama dėl fiksuoto mokesčio įmonei ir leidžiama jam įmonės vardu vežioti keleivius“, - aiškino jis.

Pagauna, bet nenubaudžia

Valstybinės darbo inspekcijos vyriausiojo inspektoriaus Remigijaus Remeikos teigimu, pagal nustatytą tvarką labai sunku įrodyti, kad vairuotojas dirba nelegaliai. „Per patikrinimus juos pagauname, bet jie turi patys surašyti dviejų puslapių paaiškinimą, kodėl ir kaip dirbo nelegaliai. Paprastai visi atsisako tai daryti ir tegalime skirti iki 1,5 tūkst. litų baudą už darbą be sutarties, bet į teismą įmonės jau negalim paduoti“, - sakė jis.

R.Remeika mano, kad reikėtų įvesti privalomą kiekvieno taksi iškvietimo pas klientus registravimą specialiuose žurnaluose ir reikalauti įmonių nustatyti darbo grafikus. „Sunku kontroliuoti, kiek realiai vairuotojas dirba, nors visi supranta, kad dauguma jų, turėdami pusę ar ketvirtį etato, tikrai nebaigia darbo kaip priklauso, bet kaip mums tai įrodyti?” - klausė R.Remeika. Jo duomenimis, Kaune apie trečdalis įmonių arba oficialiai neįdarbina vairuotojų, arba piktnaudžiauja jų darbo laiku. „Pavyzdžiui, daug minčių sukelia, kai firmoje „Einesa“ iš maždaug šimto darbuotojų patikrinimo metu 40 sirgo arba buvo nemokamose atostogose“, - sakė pareigūnas.

Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Alfonsas Jarušauskas pripažino, kad miesto valdžia per mažai domėjosi taksi firmų veikla. „Tikimės, kad bendradarbiaudami su Darbo ir Mokesčių inspekcijomis pagerinsime padėtį“, - kalbėjo jis.

Nukenčia keleiviai

„Kaune veikia apie 50 taksi įmonių, dirba daugiau kaip tūkstantis vairuotojų, tačiau teikiamos paslaugos vis prastėja, keleiviai turi ilgai laukti atvažiuojančio vairuotojo, - kalbėjo Taksi paslaugų teikėjų asociacijos atstovas Kaune Dainius Televičius. - Kituose didmiesčiuose perkami nauji taksi automobiliai, mokomi darbuotojai, o čia viskas ritasi žemyn“. Jo nuomone, Savivaldybė turėtų griežčiau kontroliuoti licencijų išdavimo tvarką. „Su viena licencija turėtų dirbti po du ar tris vairuotojus, o jei įmonės oficialiai moka nuo 30 iki 130 litų savo darbuotojams, vadinasi, nebus nieko tragiško, jei jos ir bankrutuos“, - mano D.Televičius.

Miesto nepuošia ir daug senų taksi automobilių. Vidutinis jų amžius – 17 metų. P.Kero teigimu, iš 800 mašinų tik 50 eksploatuojamos mažiau nei dešimtmetį.

Jis sakė, kad Kauno miesto tarybai rengiamas sprendimo projektas, kuriame numatoma griežtinti licencijų išdavimo taksi paslaugų teikėjams tvarką. „Taksi automobilis turės būtų pagamintas ne seniau kaip prieš 15 metų, kiekvieną kartą taksi vairuotojui išvykstant į reisą įmonė privalės tikrinti ir registruoti žurnale vairuotojų blaivumą, automobilio techninę būklę, taip pat reikalausime, kad visi turėtų radijo ryšį“, - tvirtino P.Keras. Pasak jo, rengiamas projektas ir dėl periodiško keleivius vežančių vairuotojų mokymo, po kurių jie turės laikyti egzaminus.