Lygių galimybių kontrolierė Aušrinė Burneikienė jau mėnesį tiria Lietuvos jaunimo organizacijų tarybos (LiJOT) skundą, jog kai kurios draudimo bendrovės didesnius įkainius taiko jaunesniems nei 25 metų vairuotojams, o ne atsižvelgdamos į jų vairavimo patirtį. Kontrolierė greičiausiai taip pat siūlys įteisinti minėtą išimtį įstatyme.

Jaunimas skundėsi dėl diskriminacijos

Kaip DELFI sakė lygių galimybių kontrolierės patarėjas Vidmantas Dvilaitis, tyrimas kol kas nėra baigtas. „Galutinių rezultatų dar nėra, bet tikriausiai, remdamiesi Finansų ministerijos projektu, siūlysime įteisinti išimtį“, - teigė patarėjas.

Kontrolierės tarnybos turimais duomenimis, panašios išimtys galioja ir kitose Europos valstybėse.

Skundą dėl galimos jaunų žmonių diskriminacijos A.Burneikienė daugiau nei prieš mėnesį gavo iš LiJOT.

Atsižvelgdama į jaunesnių vairuotojų nepasitenkinimą dėl didesnių įmokų už draudimo polisus, taryba kreipėsi į šešias didžiausias draudimo bendroves. Dvi iš penkių atsakiusiųjų bendrovių pripažino skirtingo amžiaus vairuotojams taikančios skirtingus įkainius. Vienodą vairavimo patirtį turintiems ir vienodas mašinas draudžiantiems žmonėms iki 25 metų transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomasis civilinės atsakomybės draudimas šiose bendrovėse kainuoja daugiau nei vyresniems asmenims.

„Mūsų manymu, žmogaus amžius negali būti kriterijus transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įkainiams nustatinėti, todėl tai mums kelia nerimą“, - DELFI teigė LiJOT prezidentas Miroslavas Monkevičius.

Nuo 2002 metų pradžios, kai buvo įvestas privalomasis transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės draudimas, kurį laiką visi draudėjai mokėjo vienodas įmokas, nes bendrovės neskaidė prisiimamos rizikos pagal asmenų rizikos faktorius. Tačiau jau po metų draudimo bendrovės pradėjo vertinti atskirų draudėjų grupių riziką, todėl įvedė kainų diferenciaciją.

Kaip anksčiau DELFI sakė Draudimo priežiūros komisijos pirmininkas Mindaugas Šalčius, nėra jokių tarptautinių taisyklių, nurodančių jaunesniems vairuotojams taikyti didesnes draudimo įmokas. Privačios bendrovės jų dydžius nustato pačios, o jokios priežiūros komisijos jų reguliuoti negali. Tačiau draudimo rinkoje esą tradiciškai susiklostė, kad draudėjai tam tikrais atvejais segmentuojami dėl amžiaus ar lyties.

„Matyt, įmonės ne be pagrindo nutarė ir ne iš dangaus nukabino, kad jaunesni vairuotojai turi mokėti daugiau. Pažiūrėjusios į savo nuostolius jos tikriausiai mato, kad šie vairuotojai dažniau patenka į avarijas“, - svarstė M.Šalčius.

DELFI kalbinti kelių draudimo bendrovių atstovai patvirtino, kad apskaičiuojant draudimo poliso įkainį atsižvelgiama ne tik į vairuotojo patirtį, per pastaruosius kelerius metus patirtų avarijų skaičių, automobilio registracijos vietą, variklio darbinį tūrį, bet ir vairuotojo amžių.

Siūlo leisti atsižvelgti į amžių

Finansų ministerija prieš keletą savaičių pasiūlė įteisinti išimtį, kuri leistų draudikams atsižvelgti į vairuotojo amžių ir pagal tai skaičiuoti įmokas. Šias pataisas antradienį numatoma pateikti Seimui.

Draudimo įstatymo pataisomis siūloma leisti draudikams, vertinant draudimo riziką, atsižvelgti į apdraustojo amžių, sveikatos būklę, profesiją ir kitus draudimo rizikai turinčius reikšmės objektyvius kriterijus. Į apdraustojo lytį leidžiama atsižvelgti tik tais atvejais, kai lytis pripažįstama veiksniu, turinčiu reikšmingos įtakos vertinant draudimo riziką. Pagal pataisas, nėštumas ir motinystė neturi reikšmės draudimo rizikai.

Vertinant riziką atsižvelgti į minėtas aplinkybes draudikams jau dabar leidžia Civilinis kodeksas.

Tuo pačiu siūloma Lygių galimybių įstatymą papildyti nuostata, kad draudimo rizikos vertinimas atsižvelgiant į amžių, sveikatos būklę, profesiją nėra tiesioginė asmens diskriminacija.

Tokia diskriminacija vadinamas elgesys su asmeniu, kai dėl jo amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, rasės ar etninės priklausomybės, religijos ar įsitikinimų taikomos prastesnės sąlygos nei kitam žmogui. Tačiau įstatymas jau dabar numato kelias išimtis, pavyzdžiui, apribojimus dėl amžiaus, reikalavimą mokėti valstybinę kalbą, draudimą dalyvauti politinėje veikloje, dėl pilietybės taikomas skirtingas teises.

Pasak projektų rengėjų, ekonomine prasme draudimo sutartis yra rizikos sutartis, pagal kurią draudikui tenka atsakomybė įvykus draudiminiam įvykiui atlyginti atsiradusius nuostolius ar išmokėti nustatyto dydžio draudimo išmoką. Tai lemia šios sutarties ypatumus. Pavyzdžiui, pagal gyvybės draudimo sutartį draudikas prisiima pareigą išmokėti draudimo išmoką apdraustojo mirties atveju. Jei apdraustasis turi rimtų sveikatos sutrikimų, yra vyresnio amžiaus ar esama kitų aplinkybių, turinčių įtakos rizikai, draudikas prisiima didesnę draudimo riziką.

Be to, Finansų ministerija parengė Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo pataisą, pagal kurią lytis būtų pripažįstama veiksniu, turinčiu reikšmingos įtakos vertinant draudimo riziką.

2004 metais priimta Europos Sąjungos Tarybos direktyva leido bloko narėms įteisinti proporcingus asmenų įmokų ir išmokų skirtumus, jei lytis yra lemiamas veiksnys atliekant rizikos įvertinimą.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją