Nurodoma, kad nauja LSS sistema jau paleista – ji įdiegta ir išbandoma išmaniajame diagnostikos riedmenyje, kurį geležinkelio kelių būklei vertinti naudoja grupės bendrovė „LTG Infra“. Taip pat ir keturiuose „LTG Cargo“ naudojamuose lokomotyvuose. Minėta sistema buvo pagaminta Ukrainos gamintojo „Impuls“.

„Įvertinusi išbandymo rezultatus, LTG grupė šiuo metu inicijuoja dinaminio pirkimo sistemą. Su atrinktais tiekėjais LTG grupės įmonės pasirašys LSS įsigijimo/diegimo sutartis.

Nauja LSS bus diegiama maksimaliai greitai, atsižvelgiant į viešojo pirkimo laimėtojų pajėgumus. Numatoma, kad pirmoji įranga LTG grupės įmones pasieks kitais metais, o galutinai bus įdiegta ne vėliau kaip iki 2026 m. pabaigos.

LTG grupė taip pat yra parengusi programą, pagal kurią LSS numatoma pakeisti visuose lokomotyvuose ir savaeigiuose sąstatuose. Ši programa leis užtikrinti tvarų ilgalaikį situacijos sprendimą“, – rašoma pranešime.

„Lietuvos geležinkeliai“ pastebi, kad šiuo metu viešojoje erdvėje aptariamas paskelbtas viešasis pirkimas, kuriuo siekiama įsigyti privalomą „LTG Cargo“ lokomotyvuose naudojamų LSS techninę priežiūrą. Ji reikalinga tam, kad sumontuotos sistemos atitiktų keliamus reikalavimus ir leistų užtikrinti saugų traukinių eismą (tarp reikalingų techninės priežiūros paslaugų, pavyzdžiui, techninės priežiūros paslaugos, žemėlapių atnaujinimas pagal pasikeitimus geležinkelių tinkle ir pan.).

Šis viešasis pirkimas yra orientuotas į Lietuvoje veikiančias verslo įmones. Kaip numatoma įstatymuose, nedraugiškų valstybių, tokių kaip Rusija, verslo įmonės viešajame pirkime dalyvauti negalės.

Be to, kaip nurodoma paskelbtuose viešojo pirkimo dokumentuose, jo metu atrinkti tiekėjai turės atitikti nacionalinio saugumo reikalavimus – tai įvertinti turės Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisija.

Šiuo metu minimą paslaugą teikia grupės bendrovė „LTG Infra“. Dabar, kaip numato įstatymų reikalavimai, ši paslauga turi būti įsigyjama viešųjų pirkimų būdu.

KLUB-U dar laikinai naudojama lokomotyvuose ir savaeigiuose sąstatuose. Šiuo metu yra iki 130 tokių lokomotyvų ir savaeigių sąstatų. Siekiant užtikrinti šia sistema perduodamos informacijos saugumą, nuo 2017 metų ji yra izoliuota – deaktyvuoti nuotolinės prieigos funkcionalumai. Tai reiškia, kad jokių galimybių perimti traukinio valdymą ar gauti informaciją apie jo buvimo vietą, nėra.

Nacionalinis kibernetinio saugumo centras prie Krašto apsaugos ministerijos 2018 m. savo išvadose patvirtino, kad atlikti veiksmai adekvatūs identifikuotai situacijai, o AB „Lietuvos geležinkeliai“ aptartą riziką kontroliuoja“.

LTG atliko rinkos analizę, kurios tikslas buvo rasti optimaliausio funkcionalumo ir nacionalinį saugumą atitinkantį Vakarų pasaulyje pripažintą LSS sprendimą, kuris būtų tinkamas eksploatuoti 1520 mm vėžėje, kartu su tiekėju adaptuoti pagal LTG poreikius ir jį įdiegti. Konsultacijų metu buvo susisiekta su skirtingose šalyse veikiančiais geležinkelio eismo saugos sistemų gamintojais ir išnagrinėti galimi sprendimai.

Lrytas.lt šią savaitę rašė, kad „Lietuvos geležinkeliai“ paskelbė viešąjį pirkimą, kuriuo už 2,2 mln. eurų ketinama įsigyti KLUB-U sistemos priežiūros paslaugas.

Naujienų portalas skelbė, kad rusiška kompleksinė unifikuota lokomotyvų saugos sistema, dar vadinama KLUB-U, jau prieš 5 metus buvo atsidūrusi Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto dėmesio centre.

Lrytas.lt primena, kad po atlikto tyrimo parlamentarai pateikė išvadą, kad KLUB-U yra nesuderinama su Lietuvos nacionalinio saugumo interesais ir privalo būti pakeista saugia patikimo gamintojo įranga.

Pasak portalo, sprendimas skelbti viešąjį pirkimą KLUB-U elektroninio žemėlapio sudarymo ir instaliavimo paslaugoms įsigyti, remiantis jų šaltinių informacija, tai gali reikšti netiesioginę paramą su Ukraina kariaujančios Rusijos karinei pramonei.

„Lietuvos geležinkelių“ pranešime nurodoma, kad įmonė kreipsis į „Lietuvos rytą“ dėl paskelbtos klaidinančios informacijos paneigimo.