Praėjusiais metais Lietuvoje buvo įregistruota 28,9 tūkst. naujų automobilių – 17,2 proc. mažiau nei per 2021-uosius. Rinkos susitraukimą iš esmės lėmė gamintojų problemos – dėl komponentų trūkumo gamyklas paliko mažiau transporto priemonių, mažiau jų buvo pristatyta ir Lietuvos prekybininkams, o pasiūlos trūkumas lėmė ir kainų šuolius.

Vis dėlto Delfi kalbinti automobilių pardavėjai viliasi, kad šiemet tokio transporto priemonių trūkumo nebebus, nors didesnį tiekimą gali pažadėti ir ne visi gamintojai.

Nepaisant to, mažesnių automobilių kainų tikėtis nereikėtų – rinkos ekspertai teigia, kad priežasčių joms trauktis tiesiog nėra, tačiau galima pabandyti pamedžioti akcijų.

Gamintojų situacijos skiriasi

Trims gamintojams – „Nissan“, „Hyundai“ ir „Citroen“ – atstovaujančios bendrovės „Fakto auto“ automobilių pardavimo direktorius Kazimieras Maneikis sako, kad visi šie gamintojai šiuo metu yra skirtingose situacijose. Vieni komponentų trūkumo problemas beveik išsprendė ir palyginti greitai gali pristatyti bet kokį pageidaujamą automobilį, kiti pažadų, jog šie metai bus geresni nei praėjusieji, kol kas nedalija.

„Pavyzdžiui, „Nissan“ tiekimo terminai normalizuojasi. Jei anksčiau automobilis buvo pristatomas per 12 mėnesių, tai dabar – daugiausia 4-7 mėnesius. Populiariausių modelių, pavyzdžiui, „Qashqai“ reikia laukti keturis mėnesius, kokia bebūtų komplektacija“, – tikina K. Maneikis.

Be to, jis sako, kad „Nissan“ jau imasi ir pardavimų skatinimo strategijos ir ima taikyti įvairias akcijas, nors automobilių kainų tiesiogiai jos kol kas neliečia: „Sakykim, garantinio laikotarpio aptarnavimai įskaičiuojami į kainą, bet didelėmis sumomis ar procentais nesimėtoma. Tiesiog klientui duodamas saldainis, kad jis būtų labiau suinteresuotas tą automobilį įsigyti.“

Tuo metu „Hyundai“ gerbėjams naujienos ne tokios geros. „Fakto auto“ atstovas sako, kad pernai Korėjos gamintojas į Lietuvą pristatė mažiau automobilių, nei būtų galima parduoti, o kaip bus šiemet – kol kas nežinia.

„Laukiame kvotos patvirtinimo, bet jo kol kas nėra. Kažkiek automobilių gauname, bet tai yra prieš 8 mėnesius užsakytos transporto priemonės. Jų pristatymo terminas vis dar gana ilgas, be to, „Hyundai“ keičia modelių gamą, tad gali būti, jog dabar užsakęs vieną, gausi visai ką kitą ir nežinia, ar klientui tas tiks“, – pasakoja K. Maneikis.

Dar kitokia situacija su Prancūzijos gamintoju „Citroen“. Baltijos šalių sandėliuose šiuo metu stovi apie 200 laisvų įvairių specifikacijų šios markės transporto priemonių, tačiau jų kainos, anot K. Maneikio, „yra pabėgusios“.

„Gal jie padarė tokį savotišką reguliavimą – užkėlė kainas, kad sandėliuose atsirastų laisvų mašinų, o dabar, kai jų atsirado, ima taikyti akcijines kainas. Jei anksčiau būdavo plikas kainoraštis ir derybos dėl kapeikų, tai dabar yra kaina, speciali kaina, o jei yra normalus konkretus sandėris, tai nuo specialios kainos jie padarytų dar specialią“, – dėsto pašnekovas.

Tiesa, net ir tos specialios „Citroen“ kainos yra didesnės nei buvo prieš pandemiją ir infliacijos šuolius.

Visgi K. Maneikis mano, kad šiemet naujų automobilių Lietuvoje bus parduota daugiau. Anot jo, nemažai senesnių transporto priemonių, ypač visureigių, buvo išsiųsta į Ukrainą, tad juos naudojusios bendrovė ir privatūs asmenys pirks pakaitalus. Be to, per pandemiją buvo apstojęs įmonių transporto parkų atnaujinimas, kuris šiemet turėtų vykti aktyviau.

Pasisekė pirkusiems lizingu

Justas Nekrošius, „Volkswagen“ prekės ženklo vadovas Baltijos šalyse, taip pat sako, kad gauti ir parduoti naujų automobilių šiemet planuojama daugiau, nors galutiniai pardavimai taip pat priklausys ir nuo konkurentų – kiek pristatyti automobilių sugebės jie.

„Møller Baltic Import SE“ „Volkswagen“ prekės ženklo vadovas Baltijos šalims Justas Nekrošius.

„Mes planuojame, kad gausime bent 30 proc. daugiau automobilių, bet negalvojame, kad visa rinka augs tiek pat. Visgi naujų automobilių pardavimai Lietuvoje augs apie 10 proc., nors tai bus susiję ne su ekonomine situacija, o su užlaikyta paklausa. Aš skaičiuoju, kad „Volkswagen“ dėl to per pastaruosius metus kasmet Baltijos šalyse nepardavė po 1000 automobilių, kuriuos galėjo parduoti. Todėl rinkai reikės atsistatyti“, – komentuoja J. Nekrošius.

Nors automobilių gamintojai šiemet paklausą tenkins gausiau, tai nereiškia, kad pastaraisiais metais šuoliais augusios transporto priemonių kainos mažės ar bent ims stabilizuotis. Pasak „Volkswagen“ atstovo, automobilių gamintojai yra labai jautrūs energetikos ir darbo jėgos kaštams, o jie dėl infliacijos vis dar auga.

„Vien „Volkswagen“ gamykloje Volfsburge dirba apie 40 tūkst. tiesiogiai su gamyba susijusių žmonių. Jei dėl infliacijos jiems koreguojami atlyginimai, tai daro įtaką automobilių savikainai. Todėl aš nematau jokių priežasčių, kodėl kainos turėtų nedidėti“, – įsitikinęs pašnekovas.

Pasak jo, istoriškai naujų automobilių kainos kasmet padidėdavo 1-3 proc., bet nuo pandemijos pradžios šis rodiklis kiekvienais metais buvo viršijamas dvigubai ar daugiau. Šiemet automobilių kainos gal nebekils taip sparčiai, bet vis tiek kils.

Rinkoje trūkstant naujų automobilių, sukilo ir naudotų transporto priemonių kainos, tačiau J. Nekrošius sako, kad ir jų kritimo tikėtis artimiausiu metu nereikėtų.

„Lietuvoje daugiausia parduodama automobilių, kainuojančių iki 10 tūkst. eurų, o jiems naujų automobilių rinkos svyravimai didelės įtakos nedaro. Kalbant apie apynaujus automobilius, tai jų kainos priklausys nuo naujų transporto priemonių tiekimo, bet šioje vietoje paklausos ir pasiūlos santykis iki galo susitvarkys gal dar kitais metais“, – mano J. Nekrošius.

Volkswagen ID.Buzz / A. Grigelevičiaus nuotr.

Kita vertus, „Vokswagen“ prekės ženklo vadovas Baltijos šalyse pažymi, kad tokia situacija išėjo į naudą žmonėms, kurie prieš keletą metų automobilius įsigijo lizingu su likutine verte. Šiandien tų transporto priemonių kaina antrinėje rinkoje gerokai viršija pardavėjų nustatytą likutinę vertę.

„Tie, kurie nebijojo lizinguotis naujų automobilių ir juos pasiėmė su likutinėmis vertėmis, šiandien visiems trimituoja, kokį puikų sprendimą padarė, nes tos likutinės vertės yra ženkliai mažesnės nei gaunamos tuos automobilius dabar realizuojant. Ir dėl to skirtumo galima gauti pinigus naujo automobilio pradinei įmokai“, – sako J. Nekrošius.

Prognozės – būrimas iš krištolinio rutulio

Tuo metu Laurynas Boguševičius, įvairių markių tradiciniais ir elektriniais automobiliais prekiaujančios bendrovės „Deels on Wheels“ įkūrėjas, sako, kad šiandien bandymai prognozuoti automobilių rinką prilygsta būrimui iš krištolinio rutulio.

„Jei anksčiau ekonomika eidavo ir eidavo, tai dabar turime labai daug papildomų iššūkių. Vis dar turime karą, kuris kažkiek daro įtaką automobilių rinkai, turime per ketverius metus nebaigtą spręsti komponentų trūkumo problemą ir turime paklausą, kurios gamyba nesugeba patenkinti. Sudėjus visus šiuos komponentus atrodo, kad kainos turėtų kilti. Bet iš kitos pusės turime potencialią recesiją, dėl kurios kainos galbūt nebekils“, – teigia L. Boguševičius.

Laurynas Boguševičius

Jis sako tokio neapibrėžto laikotarpio neatsimena per visą savo karjerą automobilių prekybos versle. Visuomet būdavo galima prognozuoti ir planuoti bent metus į priekį, dabar ilgesniu nei mėnesio laikotarpiu nieko nuspėti neįmanoma.

Pasak jo, čia ir dabar galima įsigyti nebent mažiau populiarių prekės ženklų automobilių, tačiau didieji gamintojai vis dar nesugeba apsukų didinti iki paklausos lygio.

„Kiek tenka kalbėtis su kolegomis iš bendrovių, atstovaujančių tam tikrus prekės ženklus, tai didelė jų dalis savo kvotas 2023-iesiems jau yra išnaudoję, o dar tik sausis. Aišku, tai nėra faktas, kad tų kvotų neatsiras, kad kažkur nepadidės gamyba ar kokia šalis savo automobilių neperleis Lietuvai. Bet tai nėra dalykai, kuriuos galėtum planuoti“, – dėsto „Deels on Wheels“ įkūrėjas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją