Nuostatos gali būti diskriminacinės

Tokį skundą kontrolierei antradienį įteikė Lietuvos jaunimo organizacijų taryba (LiJOT). Atsižvelgdama į jaunesnių vairuotojų nepasitenkinimą dėl didesnių įmokų už draudimo polisus, taryba neseniai kreipėsi į šešias didžiausias draudimo bendroves. Dvi iš penkių atsakiusiųjų bendrovių – „Lietuvos draudimas“ ir „PZU Lietuva“ pripažino skirtingo amžiaus vairuotojams taikančios skirtingus įkainius.

Vienodą vairavimo patirtį turintiems ir vienodas mašinas draudžiantiems žmonėms iki 25 metų transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomasis civilinės atsakomybės draudimas šiose bendrovėse kainuoja daugiau nei asmenims virš 25 metų.

Kaip kalbėdamas su DELFI spėjo LiJOT prezidentas Miroslavas Monkevičius, tokias galimai diskriminacines normas tikriausiai taiko ir kai kurios mažesnės draudimo bendrovės.

„Mūsų manymu, žmogaus amžius negali būti kriterijus transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įkainiams nustatinėti, todėl tai mums kelia nerimą“, - pažymėjo LiJOT vadovas.

Pasak A.Burneikienės, tyrimas pagal šį skundą bus atliekamas, nes LiJOT nurodytos draudimo bendrovių nuostatos iš tiesų gali būti diskriminacinės.

Nors draudikai skirtingus įmokų dydžius skirtingo amžiaus žmonėms motyvuoja ilgamete patirtimi, kontrolierė siūlė jiems labiau taikytis prie kiekvieno individualaus kliento, iš anksto nesuskirstant jų į amžiaus kategorijas.

Tačiau A.Burneikienė pripažino, kad draudimo bendrovių politika dėl vairuotojų civilinės atsakomybės draudimo gali būti pateisinama. „Sakykime, koks nors jaunikaitis turi mašiną, tačiau nevengia piktnaudžiauti alkoholiu, taigi yra didesnis pavojaus šaltinis nei 60-mečiai vairuotojai”, - svarstė ji.

Prieš keletą metų Lygių galimybių kontrolierės tarnyba elektroniniu paštu buvo gavusi skundą, esą moterims už civilinės atsakomybės draudimo polisus reikia mokėti mažiau nei vyrams, nes jos esą vairuoja atsargiau ir sukelia mažiau avarijų. Tačiau apklaustos penkios didžiausios draudimo bendrovės paneigė skirtingų lyčių vairuotojams taikančios skirtingus įkainius, todėl tyrimas dėl šio skundo nebuvo pradėtas.

Bet vieną skundą dėl diskriminacijos dėl amžiaus tarnyba yra pripažinusi pagrįstu. Po tyrimo nustatyta, kad išperkamosios nuomos paslaugas teikiančių bendrovių atsisakymai vyresnio amžiaus žmonėms leisti tokiu būdu įsigyti brangesnius daiktus buvo diskriminaciniai.

Jaunesni vairuotojai daro daugiau avarijų

Nuo 2002 metų pradžios, kai buvo įvestas privalomasis transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės draudimas, kurį laiką visi draudėjai mokėjo vienodas įmokas, nes bendrovės neskaidė prisiimamos rizikos pagal asmenų rizikos faktorius. Tačiau jau po metų draudimo bendrovės pradėjo vertinti atskirų draudėjų grupių riziką, todėl įvedė kainų diferenciaciją.

Kaip DELFI sakė Draudimo priežiūros komisijos pirmininkas Mindaugas Šalčius, nėra jokių tarptautinių taisyklių, nurodančių jaunesniems vairuotojams taikyti didesnes draudimo įmokas. Privačios bendrovės jų dydžius nustato pačios, o jokios priežiūros komisijos jų reguliuoti negali.

Tačiau, anot komisijos vadovo, draudimo rinkoje tradiciškai susiklostė, kad draudėjai tam tikrais atvejais segmentuojami dėl amžiaus ar lyties.

„Matyt, įmonės ne be pagrindo nutarė ir ne iš dangaus nukabino, kad jaunesni vairuotojai turi mokėti daugiau. Pažiūrėjusios į savo nuostolius jos tikriausiai mato, kad šie vairuotojai dažniau patenka į avarijas“, - svarstė M.Šalčius, bet pridūrė manąs, kad draudikai labiau atsižvelgia į vairuotojo patirtį, o ne amžių.

„Lietuvos draudimo“ Transporto draudimo skyriaus vadovo Vaidoto Krenciaus teigimu, šios bendrovės taikoma vairuotojų privalomojo civilinio draudimo kainodara paremta įvairiais kriterijais: kliento amžiumi, automobilio registracijos vieta, variklio darbiniu tūriu, ankstesnių draudiminių įvykių istorija.

„Jaunesniems vairuotojams taikome didesnes kainas, įvertindami mūsų kompanijos klientų statistiką. Ji rodo, kad žmonės iki 25 metų amžiaus į eismo įvykius pakliūna tris kartus dažniau. Nuo šios ribos įvyksta tam tikras lūžis ir avaringumo statistika ima mažėti, - teigė V.Krencius. - Norime, kad kiekvienas klientas už draudimą mokėtų savo rizikingumą atitinkančią draudimo įmoką, todėl jaunimui galiojančios kainos yra atitinkamai didesnės už kitoms vairuotojų grupėms taikomą kainodarą.“

Tačiau pašnekovas pažymėjo, kad jei jaunas vairuotojas važinėja drausmingai, nepaisant savo amžiaus, jis gali tikėtis mažesnės kainos. Pavyzdžiui, 4 metus be įvykių važinėjantiems ir 25 metų neturintiems vairuotojams "Lietuvos draudimas" pritaiko 40 proc. nuolaidą.

Draudimo bendrovė „ERGO Lietuva“, drausdama vairuotojų civilinę atsakomybę, atsižvelgia į transporto priemonės naudojimo teritoriją, automobilio techninius parametrus, iš dalies – ir į vairuotojų amžių. Tačiau vienas svarbiausių faktorių jai yra vairavimo stažas.

Kaip DELFI teigė „ERGO Lietuva” Rinkodaros skyriaus vadovas Irmantas Šerys, jaunesni nei 25 metų asmenys, kurių vairavimo stažas nesiekia 5 metų, už vairuotojų privalomąjį civilinės atsakomybės draudimą moka brangiau, negu vyresni ir didesnį vairavimo stažą turintys vairuotojai.

„Taip yra todėl, kad vairuotojų, kurių vairavimo stažas neviršija 5 metų, nuostolingumas kelis kartus viršija labiau patyrusių vairuotojų. Vairuotojai, neturintys reikiamo vairavimo stažo, priskiriami rizikingiausiai grupei“, - pažymėjo I.Šerys.

Šios bendrovės duomenimis, jaunesnių nei 24 metų vairuotojų, kurių vairavimo stažas neviršija 5 metų, nuostolingumas kelis kartus viršija labiau patyrusių vairuotojų.

Draudžiant automobilį KASKO draudimu, anot I.Šerio, nei vairuotojo amžius, nei patirtis draudimo įmokos dydžiui žymios įtakos neturi. Šio draudimo įmoka apskaičiuojama pagal automobilio markę, modelį, pagaminimo metus, variklio darbinį tūrį ir kitus faktorius.

Draudimo priežiūros komisijos duomenimis, šiuo metu transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomuoju draudimu yra apsidraudę daugiau nei milijonas vairuotojų.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją