Mažinti šias baudas trukdo kiti susidėvėję ir dažnai gendantys parko autobusai, kvalifikuotų vairuotojų trūkumas, avarijos gatvėse. UAB „Kauno autobusai” generalinis direktorius Mindaugas Grigelis tvirtina, kad miestui būtina įsigyti daugiau naujesnių mašinų.

Griežti banko reikalavimai

Europos rekonstrukcijos ir plėtros bankas (ERPB), suteikęs „Kauno autobusams” 10 mln. litų paskolą pirkti autobusams, iškėlė ir griežtą sąlygą – už kiekvieną nustatytu laiku nenuvažiuotą bet kurio parko autobuso kilometrą skaičiuojama 3 litų bauda. „Į jokias priežastis neatsižvelgiama, - teigė M.Grigelis. – Būna, kad tenka mokėti dėl sprogusios padangos, dėl šalčio sugedusio autobuso ar eismo įvykio, nors dėl jo vairuotojas nekaltas”.

Didžiausia baudą teko mokėti pernai liepos mėnesį – 56,8 tūkst. litų. „Tada kelis autobusus buvome davę Europos jaunimo lengvosios atletikos čempionato organizatoriams - nors keleivių poreikiai nenukentėjo, tačiau sankcijų neišvengėme”, - aiškino vadovas. Daug pinigų įmonei teko pakloti sausio mėnesį, kai dėl šalčių nuolat gedo mašinos. Tai bendrovei kainavo 48 tūkst. litų. Sėkmingiausias mėnuo buvo praėjusių metų lapkritis, kai nereikėjo mokėti nė vieno lito baudų.

Pasak M.Grigelio, bankas baudomis siekia didinti viešojo transporto patrauklumą gyventojams, kai mašinos į stoteles atvyksta griežtai nustatytu laiku. „Tai verčia galvoti apie kuo greitesni senų mašinų pakeitimą naujesnėmis, nes sumokėtos baudos prilygsta maždaug dviejų nenaujų, bet dar gerai važiuojančių autobusų kainai”, - mano M.Grigelis.

Koją kiša sena technika

Autobusų parke iš 190 mašinų nemaža dalis yra beviltiškai pasenusi. Daugiau kaip pusę autobusų sudaro „Ikarus”, kurie skaičiuoja jau dvi dešimtis metų, panašaus amžiaus ir „Volvo”, „Skania”, yra ir beveik 30 metų senumo autobusų. Dėl to parkas dabar priverstas daug investuoti į savo dirbtuvių remonto ir diagnostikos įrangą. „Stengiamės iš anksto rasti galimus gedimus ir juos šalinti prieš išvykstant į maršrutus”, - sakė M.Grigelis. Tačiau jis apgailestavo, kad senoms mašinoms neįmanoma iš anksto numatyti visų galimų bėdų. „Pavyzdžiui, bet kada gali lūžti kokia nors ašis, ypač dabar, kai gatvėse atsivėrė daug duobių”, - kalbėjo vadovas.

Nukenčia nuo senų mašinų

Naujieji „Solaris Urbino 12” taip pat ne visada laiku pasiekia visas stoteles. „Jie važiuoja gerai, tačiau kaip tyčia į juos neretai atsitrenkia kiti automobiliai”, - kalbėjo M.Grigelis. Senesni autobusai, patekę į eismo įvykį, beveik nenukenčia, o naujiesiems lūžta plastmasiniai buferiai. „Gamintojai tokiu būdu sprendžia keleivių saugumo problemą – transporto priemonė labiau apgadinama, bet būna mažesnė atatranka”, - aiškino jis. Pasak generalinio direktoriaus, tai, kad naujos mašinos dažniau „taranuojamos” kitų automobilių, pastebėta ir kituose miestuose.

Trūksta vairuotojų

Viena didžiausių parko problemų M.Grigelis įvardijo vairuotojų trūkumą. „Patyrę vairuotojai geriau jaučia gresiančius gedimus ir dažniau laiku tuo pasirūpina”, - teigė vadovas. Tačiau jiems tenka dažnai persėsti iš vienos mašinos į kitą, todėl ne visada padeda ir patirtis. Šiuo metu parkui trūksta 30 vairuotojų. M.Grigelis minėjo, kad jiems neišvengiamai teks kelti atlyginimus. Dabar parko vairuotojai, atskaičius mokesčius, vidutiniškai gauna apie tūkstantį litų per mėnesį. „Antrą vertus, neturime didelių galimybių, nes vargu ar politikai ryšis kelti vienkartinių bilietų kainas”, - mano direktorius. Jį gąsdina ir vidutinis įmonės vairuotojų amžius – daugiau kaip 50 metų. „Jauni žmonės, kiek padirbėję pas mus, greitai pereina į tolimųjų reisų vilkikų bendroves, kur daug didesni atlyginimai, todėl kenčiame ir dėl nuolatinės darbuotojų kaitos”, - tvirtina M.Grigelis.

Bus ir naujų troleibusų

Savivaldybės Transporto skyriaus vedėjas Paulius Keras sakė, kad panašias kaip už autobusų nenuvažiuotus kilometrus baudas gali tekti mokėti, jei už ERPB paskolą bus perkama 50 naujų troleibusų. Šių mašinų tiekėjų konkurso nugalėtojas paaiškės gegužę.

Už naujus autobusus Savivaldybė per UAB „Kauno autobusai” palūkanoms ir įmokoms 10 metų kasmet išleis po 5 mln. litų. Dar 13 mln. litų tenka mokėti subsidijoms už nuostolingus maršrutus. Troleibusų parkui „Autrolis” dabar skiriama apie 2 mln. litų subsidijų. „Kauno autobusai” gauna 15 mln. litų pajamų, „Autrolis” – apie 30 mln. litų.

Kauno miesto tarybos Keleivinio transporto komisijos narys Eligijus Dzežulskis–Duonys sakė, kad ERPB už savo lėšas pasamdė ekspertus, kurie greitai pateiks savo siūlymus apie viešojo transporto sistemos tobulinimą. „Gali būti, kad bus pasiūlyta sujungti troleibusų ir autobusų parkus, apie tai Taryba jau yra svarsčiusi”, - sakė E.Dzežulskis-Duonys.