Oficialiosios statistikos portalo duomenimis, per metus, nuo 2021-ųjų balandžio mėnesio iki 2022-ųjų balandžio, Lietuvoje užfiksuoti 3248 kelių eismo įvykiai, kuriuose nukentėjo žmonės. 210 iš jų (6,46 proc.) sukelta dėl neblaivių vairuotojų kaltės. Šiais metais maždaug kas 15 avarija yra įvykusi dėl vairavimo apsvaigus alkoholiu.

Tai rodo, kad kai kuriems vairuotojams saugus dalyvavimas eisme nėra pagrindinis prioritetas, o vairavimo išgėrus problema niekur nedingo. Dėl to kaip niekad svarbu išsiaiškinti, kas tas alkoholis, kodėl jo vartojimo pasekmės gali būti graudžios, o nelaimės rizika – didžiulė?

Sunkiai suvokiami etatinių vairuotojų sprendimai

Lietuvoje žinomos automobilių saugos sistemų bendrovės direktoriaus pavaduotojas Vytautas Lukoševičius pastebi, kad apgirtę vairuotojai ne tik sėda prie vairo įprastomis dienomis, bet ir neretai nusprendžia neblaivūs vairuoti darbo metu.

„Pastaruoju metu iš tikrųjų padaugėjo kreipimųsi dėl antialkoholinio variklio užrakto (alkobloko) diegimo. Ypač iš krovininio transporto įmonių. Turime šimtus istorijų, kuomet girti vairuotojai sudaužo transporto priemones, nes važiavo išgėrę“, – teigia V. Lukoševičius.

Pasak direktoriaus pavaduotojo, daugeliu atvejų, kai į įmonę žmonės kreipiasi dėl alkobloko diegimo, policijos pričiuptų girtų vairuotojų pagrindiniu pragyvenimo šaltiniu būna krovininių transporto priemonių vairavimas. Tokiais atvejais situacija kebli: arba tenka ieškotis naujo darbo, arba mažiau skausmingų sprendimo būdų.

Visgi, apskritai istorijų, kuomet alkoholis priveda prie ribinių situacijų – apstu. Dažnai velnio lašų padauginę asmenys priima netinkamus bei nusikaltimo link vedančius sprendimus, kurie niekuomet neišeina į gera.

Alkoblokas "CityBee" automobilyje

Teismai vertina griežtai

2022 m. vasarį Lietuvos vyriausiąjį administracinį teismą pasiekė skundas, kurio aplinkybės labai įdomios. Anot nutarties, vidaus tarnybos puskarininkis ne darbo metu norėjo nuo kelio patraukti traktorių. Pasirodę policijos pareigūnai patikrino vairuotojo blaivumą ir nustatę 0,32 prom. girtumą ėmėsi veiksmų.

Galiausiai, puskarininkis neteko darbo už vairavimą esant neblaiviam, nors darbdavio buvo apibūdinamas teigiamai, nekart skatintas.

Kita istorija galėjo baigtis kur kas tragiškiau. 2020 m. gruodį Lietuvos aukščiausiąjį teismą pasiekė skundas, kuriame teigta, kad transporto priemonės atėmimas yra pernelyg aštri bausmė, neva šeima liks be galimybės naudotis asmeniniu transportu, kas turės įtakos žmonių gyvenimo kokybei bei karjerai. Visgi, skundas nebuvo patenkintas dėl sunkinančių aplinkybių.

Vyras girtas atvyko į vaikų darželį pasiimti vaiko – jau buvo atžalą įsodinęs į automobilį ir pasirengęs važiuoti, kai svirduliuojančiam vairuotojui kelionės tęsti neleido aplinkiniai. Atvykus pareigūnams, pilietis įpūtė 1,66 prom. Vėliau nustatyta, kad vyras su draugu automobilių stovėjimo aikštelėje vartojo alkoholį, nors žinojo turėsiantis paimti vaiką.

Nepaisant skundo, asmuo atsisveikino su automobiliu, metams prarado teisę vairuoti ir turėjo sumokėti 1000 eurų Nukentėjusių nuo nusikaltimų asmenų fondui.

Blaivus protas padės išsaugoti ne tik karjerą

LR saugaus eismo automobilių keliais įstatymas nurodo aiškias bendrąsias transporto priemonių vairuotojų pareigas, kurios apima ne tik saugų elgesį kelyje, bet ir vairuotojo atsakomybę užtikrinti saugų važiavimą automobiliu. Nesilaikant Kelių eismo taisyklėse įtvirtintų reikalavimų gali grėsti piniginės baudos arba vairuotojo pažymėjimo praradimas.

Visgi, nereikia pamiršti elementaraus pilietiškumo. Dauguma profesijų yra neatsiejama nuo lengvųjų ar sunkiasvorių transporto priemonių vairavimo, o ir kasdieniame gyvenime žmonės renkasi vykti į darbą, miestą, vaikų darželius asmenine transporto priemone.

Prie vairo sėdant neblaiviam, rizika ištikti nelaimei ženkliai išauga. Kaip nurodo ekspertai, alkoholis ne tik žaloja psichiką, griauna socialinius ryšius, bet ir lemia kasmet didėjančius nelaimių kelyje skaičius. Baudos ir ribojimai nepadės sugrąžinti eismo įvykiuose prarastų gyvenimų, tačiau atsakingas elgesys ir principingas savo būklės įvertinimas gali panaikinti pačias nelaimės prielaidas.

Prasidėjus šiltajam sezonui skatiname vakaroti atsargiai, o artėjančias didžiąsias vasaros šventes minėti saugiai. Jeigu išgėrėte, rinkitės kitus kelionės būdus: ėjimą pėsčiomis, viešąjį transportą, taksi ar blaivaus vairuotojo draugiją.

Vairavimas išgėrus – įsišaknijusios problemos pasekmė

17 metų blaivybę praktikuojantis priklausomybių ekspertas Tomas Levulis teigia, kad alkoholis yra mažesnę priklausomybę nei standartinės psichotropinės medžiagos sukeliantis, legalizuotas narkotinis nuodas. O priežastis, kodėl žmogus nors ir suvokdamas kenksmingus alkoholio padarinius, vis tiek pradeda jį vartoti – banaliai paprasta.

„Mes augame visuomenėje, kurioje dominuoja žmonių klaidinimas melaginga informacija apie alkoholio vartojimą: švenčių, savaitgalių, gimtadienių ar kitų progų metu mažas vaikas stebi ir įsimena pavyzdžius emocijų, aplinkybių, kuomet buvo vartojamas alkoholis. Iš sukauptos informacijos pasąmonėje susiformuoja priežastis žmogui pradėti vartoti narkotinį nuodą. Smegenys suformuoja alkoholio programą“, – teigia T. Levulis.

Anot priklausomybių specialisto, vartojamas alkoholis veikia žmogaus smegenis – asmuo patiria atminties sutrikimų, praranda koordinaciją. Dėl alkoholio poveikio smegenims pamažu žūstant, pradeda trikti šio gyvybiškai svarbaus organo funkcijos: slopinama sąmonė, iškreipiama psichika, nyksta atsakomybės jausmas ir savisaugos instinktas.

Esant tokios neadekvačios būsenos, mintis išlenkus taurelę sėsti į vairuotojo vietą gali atrodyti patraukli, bet pasekmės – pražūtingos.