Vilnius retina maršrutus

Vilniaus m. savivaldybės įmonė „Susisiekimo paslaugos“ šią savaitę keleivius informavo, kad dėl vairuotojų trūkumo laikinai keičiasi kai kurių autobusų ir troleibusų maršrutų tvarkaraščiai.

Tvarkaraščiai keičiasi greitųjų autobusų: 1G, 2G, 3G, 4G, autobusų: 5, 10, 12, 21, 30, 33, 40, 46, 49, 51, 53, 54, 57, 73, 75, 114, taip pat troleibusų: 3, 7, 9, 16, 19. Atnaujintus maršrutus rekomenduojama pasitikrinti Judu.lt, Stops.lt arba m.Ticket programėlėje.

Vilniaus viešasis transportas“ (VVT) teigimu, bendrovėje yra 235,75 laisvi autobuso ir troleibuso vairuotojų etatai, o šiuo metu trūksta apie 50 vairuotojų.

„Su tokiu papildomu vairuotojų skaičiumi galėtume užtikrinti stabilius maršrutus, nereiktų kviesti darbuotojų iš poilsio dienų ir užtikrintume išleidimą iki vasaros laikotarpio, t. y. birželio 24 d.“, – informuoja VVT.

Bendrovė aiškina, kad vairuotojų trūkumas atsirado dėl prasidėjusių vasaros atostogų.

„Šiuo metu dalis vairuotojų pradėjo vasaros atostogas, o dėl jų trūkumo įmonėje tenka koreguoti kai kuriuos tvarkaraščius. Kasdien stebime situaciją ir stengiamės išpildyti nurodytus grafikus, kad keleiviai patirtų kuo mažiau nepatogumų.

Taip pat būtina priminti, kad nuo birželio 24 d. mieste viešasis transportas judės vasaros ritmu, tai reiškia pasibaigus mokslo metams, sumažėjus mieste moksleivių ir studentų judėjimui, prasidėjus vasaros atostogoms, kaip ir kasmet tvarkaraščiai yra peržiūrimi ir mažinamas transporto priemonių skaičius iki rudens“, – informuoja VVT.

Foto: DELFI / Josvydas Elinskas

Paruošiama vis mažiau vairuotojų

Anot jos, darbuotojų trūkumas yra bendra transporto sektoriaus problema – darbuotojų trūksta visur.

„Trūkumas visame sektoriuje jaučiamas ir per vairuotojų parengimą, pvz., D kategorijos vairuotojų, 2019 m. Vilniaus VĮ „Regitra“ duomenimis, buvo paruošiama 420, lygiagrečiai VVT – 67.

O 2022 m. bendrai Vilniaus mieste tik 47, VVT – 8. Kalbant apie profesinio mokymo (95 kodas) programos paruošimą, 2018-2019 m. visoje Lietuvoje buvo 238, o VVT – 66 vairuotojai, o 2021-2022 m. atitinkamai Lietuvoje tik 26, o VVT – 8“, – vardija bendrovė.

Siūlo iki 1850 Eur atlyginimą popieriuje

Kaip aiškina, darbuotojų pagrindinės išėjimo iš darbo priežastys – suėjęs pensinis amžius arba geriau apmokamas darbas.

Savo feisbuko paskyroje VVT dalijasi darbo skelbimu. Tik įsidarbinus siūlomas darbo užmokestį nuo 1550 Eur iki 1850 Eur (neatskaičius mokesčių). Žadamas pirmasis atlyginimo kėlimas po 3 mėnesių, o antrasis – po metų. Darbas – slenkančiu grafiku: 4 darbo dienos / 2 poilsio dienos.

Prienų autobusų stotis
Foto: Bendrovės archyvas

Už atvestą darbuotoją150 eurų premija

VVT skaičiuoja, kad bendrai augant keleivių skaičiui nuo rudens ir ateityje viešojo keleivių vežimo sektoriuje reikės apie 10 proc. daugiau darbuotojų visame Vilniaus mieste.

Bendrovė pasakoja, kaip bando spręsti darbuotojų trūkumo problemą. Vienas iš metodų – darbuotojui skiriama 150 Eur premija už rekomenduotą ir įdarbintą asmenį, jeigu jis ilgiau nei 6 mėn. išdirba įmonėje.

„Bendrovė bendradarbiauja su Užimtumo tarnyba, dalyvauja jos organizuojamuose renginiuose, pristato įmonę darbo mugėse, kontaktuoja su įmonėmis, kurios atleidžia darbuotojus dėl struktūrinių pertvarkymų (LTG, Lietuvos paštas) ir prašo jų dalintis su savo darbuotojais informacija apie laisvas darbo vietas VVT.

Įmonės darbuotojai bendrauja su Vilniaus rajonų bendruomenėmis ir seniūnais, platina informaciją, rengia susitikimus su vietos bendruomenėmis (paskutinė tokia vyko su Grigiškių vietos bendruomene). Platinami darbo skelbimai per darbo paieškos puslapius, socialinius tinklus“, – pasakoja VVT.

Tenka atsisakyti užsakomųjų važiavimų

Vairuotojų trūksta ir tolimojo susisiekimo bei užsakomųjų maršrutų bendrovėse. Bendrovės „Toks“ vadovas Arūnas Indrašius sako, kad itin Išaugęs užsakomųjų maršrutų poreikis atnešė vairuotojų trūkumą.

„Labai gerų vairuotojų trūksta visada. Autobuso vairuotojo darbas apima ne tik vairavimą, bet ir darbą su keleiviais. Šiai dienai jaučiame tokių vairuotojų trūkumą, nes darbo atsirado daugiau, nesitikėjome, kad šią vasarą atgis užsakomieji važiavimai, tad daug darbo tenka atsisakyti. Yra siūlymų važiuoti į Skandinaviją, bet tenka atsisakyti, nes nėra autobuso vairuotojų“, – pasakoja jis.

Tačiau vairuotojų trūkumas, kaip tikina, nepaveikė reguliarių tarpmiestinių ir priemiesčio maršrutų tvarkaraščių. Jai autobusai vyksta kaip įprastai. Tačiau darbuotojų trūksta plėtrai.

„Kol kas ne visus tarptautinius maršrutus esame atsidarę. Pavyzdžiui, į Taliną neatidarėme maršrutų, kuriais anksčiau važiuodavome. Žinoma, į Ukrainą, Kijevą nebevažiuojame, kai turėdavome du važiavimus per dieną, Kaliningradas uždarytas“, – vardija vadovas.

Autobusas
Foto: Bendrovės archyvas

Įdarbintų apie 20 vairuotojų

Šiuo metu, anot jo, įmonė galėtų priimti apie 20 vairuotojų.

„Ieškome darbuotojų visais kanalais, bet pandemija sudavė smūgį. Žmonės turėjo nuolatinį darbą, važinėjo reguliariais maršrutais, dirbo ištisus metus, bet per pandemiją dalis išėjo ir visiškai pakeitė sritį, pvz., į statybas“, – pasakoja A. Indrašius.

Jis sutinka, kad dabar vairuotojų trūkumą lemia ir prastėjanti ekonominė situacija, mat dėl infliacijos vairuotojai ieško didesnio uždarbio.

„Mes negalime staigiai padidinti atlyginimų ir kainų negalime milžiniškai iškelti, nes ir keleivių srautai nedžiugina, nepersėda į viešąjį transportą. Kiekvieną mėnesį peržiūrime atlyginimus, ir pagal galimybes kilstelime. Esame privati kompanija – gyvename iš to, ką uždirbame. Negauname jokių dotacijų, kai savivaldybės įmonės gauna“, – aiškina „Toks“ vadovas.

Foto: Bendrovės archyvas

Bilietų kainas padidino keliais procentais

Jo teigimu, sunkiai galima rasti galimybių kelti darbuotojams atlyginimus, dėl to teko šiek tiek pakelti ir paslaugų kainas.

„Bilietų kainas pakėlėme apie 5-6 proc. Viskas tik išgyvenimui – didinti vairuotojams atlyginimus, susimokėti už kurą, atsargines dalis. Jei didėtų žmonių srautas, kainas laikytume tokias pačias, bet jis nedidėja, žmonės sunkiai persėda į autobusus“, – pažymi A. Indrašius.

Jo teigimu, vairuotojų trūksta ne tik visoje Lietuvoje, bet ir Lenkijoje, Latvijoje ir Estijoje. Vairuotojų gretas taip pat retina rimtos ligos, o jaunimas tokio darbo nesirenka.