Penktadienį Aplinkos projektų valdymo agentūra (APVA) paskelbė kvietimą teikti paraiškas kompensacijoms įsigytiems elektriniams paspirtukams, įprastiems ir elektriniams dviračiams, viešojo transporto metiniams ar kitiems bilietams. Taip pat e-piniginės papildymui viešojo transporto ir dalijimosi paslaugų išlaidoms kompensuoti.

APVA Nacionalinių programų departamento direktorius Jonas Balkevičius tikisi, kad pasinaudojus šiuo kvietimu Lietuvoje per metus bus sunaikinta apie 12 tūkst. senų, taršių automobilių ir gyventojai pasirinks draugiškesnes aplinkai judumo priemones.

Į gatves išriedėjo apie 30 tūkst. paspirtukų ir dviračių

Agentūra per praėjusių metų kvietimą iki birželio sulaukė per 15 tūkst. gyventojų prašymų už daugiau kaip 10 mln. eurų.

Pagal šią priemonę praėjusiais metais buvo įsigyta 24 tūkst. vnt. elektrinių paspirtukų ir dviračių, daugiau kaip 5 tūkst. vnt. elektrinių dviračių. Mažesnio susidomėjimo sulaukė viešasis transportas – metinių bilietų įsigijo apie 600 gyventojų. Dar apie 700 pareiškėjų įsigijo transporto dalijimosi paslaugas.

Šioms darnaus judėjimo priemonėms kompensuoti buvo išnaudotos visos projektui skirtos (10 mln. eurų) lėšos.

Foto: Shutterstock

Atranda būdų, kaip pasipelnyti

Automobilių verslo „Deals on Wheels“ įkūrėjas ir vadovas Laurynas Boguševičius vertina, kad ši priemonė veikia, bet pasitaiko žmonių, kurie piktnaudžiauja paramos gavimu. Nepaisant to, jis įsitikinęs, kad Lietuvai dėl to tik geriau.

„Priemonė veiksminga, bet nemanau, kad jos efektyvumas yra itin skaidrus. Pavyzdžiui, koks nors kaimo žmogus nežino apie paramą ir už 300 eurų pardavinėja savo vargšelę „Audi“, kuriai 30 metų.

Žmogus randa skelbimą, nusiperka automobilį, priduoda ir gauna 1000 eurų, t. y. ne pinigus, bet už tiek gali nusipirkti daiktą – paspirtuką, dviratį ar kt. Tai galima vadinti verslo planu.

Kita vertus, tas biznis daro gerą darbą Lietuvai – naikina senas transporto priemones. Kaip bežiūrėsi, senų automobilių gatvėse juk mažiau, o jei jis uždirbo kelis šimtus eurų – tebūnie“, – pasakoja automobilių ekspertas.

Tiesa, praeitų metų pradžioje buvo atsisakyta šios priemonės dėl pasitaikiusių piktnaudžiavimo atvejų, kai už paramą įsigytas paspirtukas ar elektrinis dviratis buvo grąžinamas pardavėjui ir atgaunami pinigai nugulė į kišenę. Kiti užsiėmė perpardavinėjimu.

Vis dėlto itin didelio populiarumo visuomenėje sulaukusi priemonė po poros mėnesių sugrįžo, o kaip sekasi suvaldyti piktnaudžiautojus, Delfi pasiteiravo APVA.

„Piktnaudžiavimo atvejai užfiksuojami retai, o apie grąžinamas prekes praneša patys pardavėjai. Tokiu atveju, kreipiamės į pareiškėją, kuris neteisėtai pasinaudojo suteikta parama. Visas neteisėtai panaudotas projekto lėšas pareiškėjas turi grąžinti“, – pažymi APVA komunikacijos specialistė Austėja Jonaitytė.

Kaip gauti kompensaciją?
Foto: APVA nuotr.

Kaip gauti paramą

Nuo penktadienio gyventojai prašymus gali teikti iki 2023 m. birželio 1 d. per APVA informacinę sistemą APVIS. Anksčiau pasibaigus priemonei skirtoms lėšoms kvietimas bus stabdomas.

Norintieji gauti kompensacines išmokas gyventojai turi būti sunaikinę savo M1 klasės taršų automobilį ir išregistravę jį iš Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro bei įsigiję minėtas mažiau taršias judumo priemones ir/arba paslaugas.

Numatyta maksimali 1000 eurų išmoka vienam pareiškėjui už: viešojo transporto (autobusų, troleibusų, geležinkelio) metinius ar kitus bilietus, išskyrus vienkartinius; už e-piniginės papildymą viešojo transporto paslaugų išlaidoms kompensuoti; už dviračių, elektrinių paspirtukų, lengvųjų automobilių pasidalijimo paslaugų (nuoma, neteikiant vairavimo paslaugos) išlaidas.