Konsultacinė bendrovė IBA teigia, kad dauguma šių lėktuvų vis dar skraido Rusijos vidaus maršrutais, nors Bermuduose ir Airijoje, kur dauguma šių orlaivių yra registruoti, jų tinkamumo skrydžiams sertifikatai yra sustabdyti, o tai paprastai reiškia, kad jie turėtų stovėti ant žemės, rašo „Reuters“.

Po Maskvos invazijos į Ukrainą aviacija tapo viena pirmųjų verslo aukų, kai tiek Vakarų valstybės, tiek Rusija uždarė vienos kitoms savo oro erdves. Dabar, atėjus kovo 28 dienai, kai pagal Europos Sąjungos sankcijas šių lėktuvų nuomos sutartys turi būti nutrauktos, nuomotojams gresia arba stambūs nurašymai, arba ilgos kovos dėl draudimo.

„Bijau, kad išvysime didžiausią orlaivių vagystę komercinės civilinės aviacijos istorijoje“, – sakė Singapūro technologijų instituto oro transporto vadybos asocijuotasis profesorius Volodymyras Bilotkachas.

Pagal tarptautines taisykles dviguba registracija yra neleidžiama, tačiau Rusija jau priėmė tai leidžiantį įstatymą ir daugiau kaip pusę užsieniui priklausančių orlaivių perkėlė į savo registrą, trečiadienį pranešė Rusijos vyriausybė.

Ji taip pat nurodė, kad 78 lėktuvai, išnuomoti Rusijos vežėjams, jau buvo konfiskuoti, kol stovėjo užsienyje, ir į Rusiją nebegrįš, antradienį pranešė naujienų agentūra „Interfax“.

Stambi orlaivių nuomotoja „Avolon“ nutraukė visas nuomos sutartis su Rusijos oro linijų bendrovėmis ir susigrąžino keturis iš keturiolikos jai priklausančių orlaivių, kol jie buvo už Rusijos ribų, penktadienį sakė su šiuo klausimu susipažinęs šaltinis.

Kol kas neaišku, ar šie keturi orlaiviai yra tarp 78 lėktuvų, kuriuos minėjo Maskva.

Nors lėktuvai yra apdrausti, analitikai teigia, kad dėl precedento neturinčių potencialių nuostolių dydžio bei pobūdžio nuomotojams ir draudikams teks bylinėtis ne vienerius metus, kol bus priimti kokie nors sprendimai dėl išmokų.

Erna Solberg

Net jei lėktuvai būtų perimti, kompensuotina vertė keltų daug klausimų, nes lėktuvai privalo turėti tikslius techninės priežiūros įrašus, užtikrinančius, kad juose buvo sumontuoti originalūs, atsekami komponentai – pastarieji yra dar viena sritis, į kurią yra nutaikytos Vakarų sankcijos.

Nors bendra lėktuvų vertė yra milžiniška, poveikis atskiroms lizingo bendrovėms gali būti įveikiamas, net jei teks nurašyti dalį savo turto – Rusijos oro linijų bendrovėms išnuomoti orlaiviai sudaro mažiau negu 10 proc. daugumos lizingo bendrovių portfelių.

„Tai neturėtų sužlugdyti šių įmonių“, – sakė „Alton Aviation Consultancy“ direktorius Bradas Dailey, anksčiau dirbęs stambioje Airijos lizingo bendrovėje „AerCap Holdings“.

„Tačiau, mano nuomone, kas tikrai pasikeis, tai būsimas Rusijos rinkos potencialas“, – teigė jis.
Kai kurios privačios oro linijų bendrovės išreiškė norą grąžinti lėktuvus nuomotojams, tačiau neaišku, ar tokiems žingsniams pritars Rusijos vyriausybė.

Kovo 14 dieną Rusijos oro linijų bendrovė „UTair Airlines“ pranešė, kad nebenaudos visų devynių savo nuomojamų lėktuvų „Boeing 737 NG“, nes to pareikalavo jų savininkas – toks žingsnis gali išsaugoti ilgalaikiškesnius santykius pasibaigus sankcijoms.

Skrydžių stebėjimo svetainės „FlightRadar24“ duomenys rodo, kad po šio pranešimo minimi lėktuvai iš tikrųjų daugiau nebeskraidė, tačiau tebėra Rusijoje.

Kai kuriais atvejais nuomotojai yra gavę saugumo užstatus, kurie gali būti konfiskuoti – jie padengs dalį nuostolių, tačiau vis tiek sudarys tik mažą dalį lėktuvo vertės.

Pavyzdžiui, užstatas už siauro fiuzeliažo lėktuvą, kurio vertė siekia 20 mln. JAV dolerių, gali būti maždaug 450 tūkst. JAV dolerių ir prilygti tik trijų mėnesių nuomos mokesčiui, sakė B. Dailey.
Reitingavimo agentūra KBRA pažymi, tad užstato dydis paprastai atitinka nuo vieno iki keturių mėnesių nuomos mokestį, nelygu lėktuvą nuomojančios oro linijų bendrovės kredito reitingas.
Rusijos nacionalinė oro vežėja „Aeroflot“ prieš invaziją buvo vertinama kaip geriausios kredito rizikos bendrovė, tačiau Maskvai pradėjus registruoti savo lėktuvus Rusijoje, toks vertinimas jai nebetaikomas, pažymi pramonės šaltiniai.

Vienas šaltinis iš nuomotojos Kinijoje, turinčios reikalų su „Aeroflot“, sakė, kad iš šios oro linijų bendrovės nebuvo paimti jokie užstatai ir kad dabar vienintelis būdas padengti nuostolius yra draudimo išmokos.

Ši nuomotoja kreiptis dėl draudimo išmokos planuoja pasibaigus kovo 28 dienos terminui, pridūrė asmuo, neturėjęs leidimo viešai kalbėti šiuo klausimu.

Šaltinis iš kitos kinų nuomotojos, bendradarbiavusios su „Aeroflot“, teigė, kad vietoj užstato ji turi Rusijos bankų akredityvus JAV doleriais, tačiau dėl Rusijos valiutos kontrolės, įvestos reaguojant į finansines sankcijas, jie dabar yra beverčiai.

B. Dailey pažymi, kad nuomodami orlaivius žemesnio lygio oro linijų bendrovėms, nuomotojai dažnai užsitikrina geresnius saugumo užstatus.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)