Circle K“ skelbia, kad antradienio 13 val. duomenimis, A95 markės benzinas tinklo degalinėse pigiausiai kainavo Tauragėje – 1,849 Eur už litrą.

Portalo kuro-kainos.lt duomenimis, „Neste Lietuva“ šios markės benziną antradienį Klaipėdoje pardavinėjo po 1,579 Eur, o Vilniuje – 1,669-1,699 Eur už litrą. „Viada LT“ degalinėse šio benzino bent jau pirmadienį galima buvo įsigyti po 1,669 Eur už litrą.

Portalas degalukainos.lt praneša, kad „Saurida“ degalinėse Vilniuje A95 litras antradienį kainavo 1,69 Eur, Kaune – tiek pat. „Jozita“ šį benziną parduoda po 1,75 Eur už litrą visuose trijuose didžiausiuose Lietuvos miestuose.

Socialiniuose tinkluose vairuotojai dalijasi, regis, jau kas valandą brangstančių degalų vaizdais. Lankytojai sakė pastebėję, kad vienoje sostinės degalinių dar pirmadienį benzinas kainavo 1,699 Eur, o dabar prašoma 1,849 Eur už litrą. Pasigirdo netgi pasiūlymų „blokuoti“ kai kurias degalines, tai yra, nepirkti iš jų degalų.

Kai kurie internautai jau prieš kelias dienas liūdnai svarstė apie degalų kainų perspektyvas.

Kuras toks dalykas, niekur nedingsi – norės, ir du eurus uždės, ir pilsiesi. Visada taip buvo: turtingi turtingės, o vargšai „biednės“, – samprotavo vienas vyras.

Nors ir pasipiktinę kainomis tautiečiai išsaugojo humoro jausmą ir spėliojo, ar nereikės pirkti arklių. Kiti gi priminė, jog arkliai „per daug taršūs“.

2 eurai už litrą – realu

SEB banko ekonomistas Tadas Povilauskas teigia, kad išlieka reali galimybė, jog degalai Lietuvoje kainuos ir po 2 eurus už litrą.

T. Povilausko teigimu, matoma tendencija, kad dyzelino kainos jau tolygios benzino, ir tam yra paaiškinimas.

„Reikia žiūrėti ne tik į pačios naftos kainą, bet ir labai stipriai šoktelėjo dyzelino perdirbimo marža, kas lėmė, kad dyzelino kaina labai stipriai sušoko net lyginant su pačia nafta. Tai iš esmės, dyzelinas yra pabrangęs tarptautinėse rinkose daug daugiau negu pati nafta“, – sakė T. Povilauskas.

Tadas Povilauskas


Jis prognozavo, kad jeigu naftos barelis kainuotų apie 150 dolerių, galima būtų manyti, jog dyzelino litro kaina pasiektų 2 Eur.

„Čia kol kas spekuliacijos, bet vis tiek yra aiški tendencija, kad nafta dar kurį laiką, matyt, judės į viršų, jeigu karas toliau vyksta, jeigu yra tas savanoriškas atsisakymas pirkti rusišką naftą, plius atsiranda sankcijos (Rusijai)“, – sakė T. Povilauskas.

Anot jo, vis dėlto naftos kainos galiausiai turės stabilizuotis.

„Bet žiūrint mėnesį į priekį, kainos turbūt stabilizuosis, yra OPEC šalys, yra kitų sprendimų. Dabar turime „tektoninius lūžius“, kurių metu čia viskas išsivaikšto“, – prognozavo ekonomistas.

T. Povilausko teigimu, kalbėti apie vartotojų elgsenos pokyčius irgi sunku, tačiau jeigu benzinas ar dyzelinas brangesni išliktų ilgesnį laiką, veikiausiai sumažėtų kelionių po šalį, išvykų į gamtą automobiliu.

„Trumpuoju laikotarpiu didesnės įtakos nebus, bet manau, kas tikrai pasijaus, tai turbūt, jeigu tokios kainos pasilaikys mėnesį, du – ne pirmo būtinumo kelionės vienareikšmiškai pradės mažėti“, – sakė T. Povilauskas.

Į kainas atkreipė dėmesį ir ministerija

Energetikos ministras kovo 1 dieną kreipėsi į Lietuvos degalinių operatorius dėl degalų pabrangimo degalinėse, sutapusio su Rusijos invazijos į Ukrainą pradžia, ir paprašė paaiškinti susidariusią situaciją degalų rinkoje, pranešė ELTA.

Nuo vasario 24 dienos, kai prasidėjo invazija, Lietuvos degalinėse kuro kaina ūgtelėjo kai kur beveik dešimtadaliu, nors, ministerijos vertinimu, objektyvių priežasčių tokiam augimui šiuo metu nėra.

„Mūsų žiniomis, degalinėse vis dar prekiaujama anksčiau didmeninėje rinkoje mažesne kaina įsigytais degalais, tad kyla klausimų dėl kainų augimo pagrįstumo bei skaidrumo. Kyla abejonių, ar degalinių tinklai nepiktnaudžiauja susidariusia padėtimi“, – sako energetikos ministras Dainius Kreivys.

Nafta
Foto: Shutterstock

Rašte ministerija nurodo svarstanti galimas teisines priemones didinti skaidrumą degalų rinkoje ir informacijos prieinamumą apie turimas komercines degalų atsargas, skaidrinant didmeninės ir mažmeninės degalų rinkos kainodarą.

T. Povilauskas teigia, kad aukšta mažmeninė degalų kaina yra iš dalies paaiškinama.

„Nuo vakar (pirmadienio) „Orlen Lietuva“ dyzeliną pardavinėjo didmenine kaina, ten yra visiškai „švari“ kaina, nespekuliacinė – 1,66 Eur. Tai normalu, kad mažmeninė kaina ji ir turi būti, pridėjus degalinių maržą, arti 1,80 Eur, kas ir yra šiandien“, – sakė SEB ekonomistas.

„Orlen Lietuva“ skelbiamų didmeninių kainų dinamika rodo, kad dyzelino litras pirmadienį kainavo 1,663 Eur, praėjusį penktadienį – 1,616 Eur, o prieš savaitę, kovo 1 dieną – 1,419 Eur.

Tuo metu A95 benzino kaina atitinkamai buvo: 1,618 Eur, 1,557 Eur, o prieš savaitę – 1,439 Eur.

Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovas Emilis Cicėnas invazijos dieną prognozavo, kad kuras brangs proporcingai tiek, kiek pabrango ir nafta, pranešė ELTA.

„Naftos brangimas paveiks proporcingai tai daliai, kuria brangsta žaliavinė nafta. Ji sudaro apie ketvirtadalį galutinio produkto kainos, tai efektas toks ir būtų. Proporcingai brangstant žaliavinei naftai lips į viršų ir kainos degalinėse“, – mano jis.

Foto: Corbis

JAV ir Europai pagrasinus, kad gali atsisakyti naftos importo iš Rusijos, šios žaliavos kainos išaugo daugiau kaip 10 proc. ir priartėjo prie visų laikų aukštumų.

Brent“ rūšies naftos kaina pirmadienį prekybos sesijos pradžioje pasiekė 139,13 JAV dolerio už barelį, palyginti su 118,03 JAV dolerio už barelį penktadienį.

Visų laikų kainos rekordas, siekiantis 147,50 JAV dolerio už barelį, buvo užfiksuotas 2008 metų liepą, tačiau kai kurie analitikai mano, kad ši riba dėl geopolitinių karo Ukrainoje padarinių gali būti peržengta.

Naftos milžinė „Shell“ nurodė, kad nuo šiol nebepirks rusiškos naftos ir uždarys visas savo Rusijoje veikiančias degalines bei nutrauks kitokią šalyje vykdomą veiklą.

Iš Rusijos po jos pradėto karo Ukrainoje jau pasitraukė kelios didelės tarptautinės kompanijos.