Laukia nuostoliai

Rusijai užpuolus Ukrainą, Europos Sąjungos šalys ėmėsi sankcijų agresorei. Buvo nuspręsta, kad Rusijos orlaiviai nebegalės skraidyti virš Europos, priimtas sprendimas uždaryti oro erdves.

Rusai, sulaukę apribojimų, daliai šalių atsakė tuo pačiu, dar šeštadienį Rusijos federalinė oro transporto agentūra pranešė, kad Rusija uždaro savo oro erdvę Latvijos, Lietuvos, Slovėnijos ir Estijos oro linijoms. Kiek vėliau pranešta, kad šį sąrašą papildė dar daugiau šalių.

Lietuvos civilinės aviacijos asociacijos valdybos narys Artūras Stankevičius, redakcijai kalbėdamas apie Europos šalių priimtus sprendimus sakė, kad tai yra didžiausi apribojimai visoje civilinės aviacijos istorijoje, tačiau tai turi būti vertinama, kaip neišvengiamybė norint sustabdyti karinius veiksmus Ukrainoje.

„Manome, kad dabar nėra laikas skaičiuoti nuostolius, nors jų patirs visi“, – pridūrė jis.

Kalbėdamas apie kaštus, kurie bus prarasti, ekspertas tikino, kad tai palies ištisą grandinę verslų.

Artūras Stankevičius

„Visas sektorius patirs praradimus. Rusų aviakompanijos skrido į oro uostus, juos aptarnaudavo antžeminės tarnybos, dabar tų aptarnavimų nebus. Kažkas remontuodavo rusų lėktuvus, juos dažydavo, susidaro visa grandinė.

Dėl oro erdvių uždarymo nebus surenkamos pajamos iš oro navigacijų kelių, bet, mano nuomone, didžiausi nuostoliai bus pačiai Rusijai ir eiliniams Rusijos žmonėms. Jie dabar yra atkirsti nuo viso likusio pasaulio, likę vidiniai skrydžiai bei skrydžiai į Rytus“, – sakė A. Stankevičius.

Turės grąžinti orlaivius

Ekspertas tikino, kad nereikia turėti iliuzijų, jog įvesti ribojimai nepaveiks skrydžių kainų. Jo teigimu, kelionės lėktuvais brangs ir tam įtakos turės ne tik didėjančios degalų, naftos kainos, tačiau ir siekiant apskristi Rusiją ar Baltarusiją ilgėjantys skrydžiai.

„Taip grubiai skaičiuojant, kad aviakompanijai visų kelionės skrydžių kaštų degalai sudaro 50 proc., tai kiek pailgės skrydžių laikas, tiek pabrangs sąnaudos kuro eilutėje.

Bet kartu reikia suprasti, kad pasaulis apvalus, o mes turime didesnį pasirinkimą, kaip pasiekti vieną ar kitą mums prioritetinį tašką, šalį ar miestą, o kad kainos didės, faktas. Čia, kaip kuo ilgiau važiuoji automobiliu, tuo daugiau sudegini degalų, tai čia taip pat ir su lėktuvais“, – kalbėjo jis.

Bendrai, kaip teigė, rusų avialinijoms ateina tikrai sunkus metas.

„Sankcijos ir oro erdvės uždarymas turi daug dedamųjų, kaip aptarnavimas. Bet didžioji dalis rusų kompanijų, neimant tik „Aeroflot“ grupės, kuri turi dar tris ar keturias kompanijas, turi „Boeing“ arba „Airbus“ orlaivius, kuriuos nuomojasi iš įmonių, kurios yra iš Europos arba iš Didžiosios Britanijos.

Ir dabar visi nuomotojai sako, kad yra sankcijos ir jie visiškai jas palaiko ir rusų prašo grąžinti lėktuvus, nutraukia sutartis“, – pasakojo A. Stankevičius.

Anot jo, tai reiškia, kad netruks Rusijoje gali drastiškai sumažėti orlaivių skaičius.

„Jei dabar lėktuvas yra nusileidęs kažkur Rusijoje, jis nelabai gali ir pakilti, kad grįžtų į Jungtinę Karalystę, nes yra uždaryta oro erdvė. Rusai iki kovo pabaigos turi visus orlaivius grąžinti savo nuomotojams.

Rusų kompanijos turi apie 700-800 nuomotų orlaivių, tai jie galiausiai liks tik su maža dalimi orlaivių. Ta pati analogiška situacija yra ir kalbant apie orlaivius, kurie buvo įsigyti išsimokėtinai“, – aiškino ekspertas.

Paklaustas, kiek realu, kad ateityje oro erdvė gali būti apribota ne tik pačioms rusų avialinijoms, tačiau ir bendrai skrydžiams į šalį agresorę, atstovas teigė, kad tai priklausys nuo tolimesnių pačios Rusijos veiksmų.

„Kiekviena šalis priima savo sprendimą dėl oro erdvės. Ar gali būti, kad rusams užsidarys visa pasaulio oro erdvė, manau tai priklausys nuo karo veiksmų ir kiek desperatiškai elgsis Rusijos pusė.

Mano nuomone, žmonės kuo toliau tuo labiau atsimerkia ir supranta, kas yra agresorius ir nuo ko viskas prasideda“, – sakė jis.

Maršrutai perplanuojami, dalies nebelieka

Aviacijos ekspertas Vidas Kaupelis taip pat tikino, kad rusų avialinijos susiduria su rimtais nesklandumais.

Vidas Kaupelis

„Rusams lieka skraidymai su dideliais tarpiniais persėdimais per, tarkime, Katarą, bet tiesioginiai skrydžiai tarp Europos su Rusijoje registruotais orlaiviais baigti tiek vienai pusei, tiek kitai“, – teigė jis.

Pasak V. Kaupelio, dabartinė situacija oro erdvėje gali būti lyginama tik su Šaltojo karo laikotarpiu.

„Pastaruosius 30 metų nieko panašaus net arti nebuvo“, – teigė jis.

Ekspertas aiškino, kad akivaizdu, jog daugeliu atvejų tam tikrų skrydžių maršrutų tiesiog paprasčiausiai nebeliks.

„Esu tikras, kad prie to (oro erdvės uždarymo-red.) prisijungs ir JAV, tad tam tikro tiesioginio susisiekimo išvis nebelieka. O iš Europos, tarkime, skrendant į Kiniją, pasidaro didžiuliai lankai, viską reikia perplanuoti iš esmės.

Tai reiškia, kad brangs ir skrydžiai. Jeigu skrydis ilgėja, didėja ir kaštai, atsiranda sustojimai, keičiasi visa kaštų struktūra“, – tikino jis.

Kaip teigė, pastarosios dienos iš principo lėmė, jog buvo perbraižytas visas pasaulio skrydžių žemėlapis.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Dalintis
Nuomonės