„Manau, kad įmonė tikrai išgali man mokėti tinkamą atlyginimą, bet nemoka“, – skundėsi Pavlas .

Jis dirba vilkikų vairuotoju „Girtekoje“. Didžiausią vilkikų parką Europoje valdanti bendrovė Norvegijoje kasdien teikia kabotažo paslaugas, skelbia frifagbevegelse.no. Tokiais atvejais visi vairuotojai turi gauti bent Norvegijoje nustatytą minimalų užmokestį. Deja, anot Pavlo, jis uždirba mažiau.

Kitas ukrainietis Anatolijus papasakojo tokią pačią istoriją. „RV Transport“ dirbantis vyras interviu davimo metu tris mėnesius gabeno siuntinius tarp Oslo ir Trondheimo „Postnord“ užsakymu. Jis negalėjo patikėti savo ausimis, kai sužinojo, kad už kiekvieną tokį reisą jam priklauso per 2 tūkst. kronų (daugiau nei 196 eurai). Ši suma daugiau nei penkis kartus viršija dabartinį užmokestį.

„Žiemą, nuo lapkričio mėnesio iki pavasario, kasdien gauname 10 eurų priedą, bet nė cento daugiau“, – teigė jis.

Turėtų uždirbti mažiausiai 185,5 kronos per valandą

2019 m. paaiškėjo, kad „Vlantana Norge“ dirbantiems vilkikų vairuotojams, vykdžiusiems „Postnord“ užsakymus, buvo mokamas per pusę mažesnis atlyginimas. Neseniai vairuotojų profesinė sąjunga išsiaiškino, kad juos pakeitė ukrainiečiai, kurių įdarbinimo sąlygos – dar prastesnės.

Nors „Vlantana Norge“ buvo Norvegijoje įregistruota įmonė, kontroliuojama atitinkamų šalies institucijų, minėtieji pakaitiniai ukrainiečiai buvo įdarbinti Lietuvoje. Toks vietinis krovinių gabenimas, kai naudojami kitoje šalyje įregistruoti vilkikai, vadinamas kabotažu.

„Postnord kai kuriuos užsakymus patiki užsienio logistikos įmonėms. Jie sudaro 3,7 proc. visų mūsų užsakymų“, – paaiškino „Postnord“ atstovas spaudai Haakonas Nikolajus Olsenas.

Kalbant apie kabotažo paslaugas Norvegijoje, užsienio šalyje įregistruotai transporto priemonei, atgabenusiai krovinį į valstybės teritoriją, leidžiama atlikti ne daugiau kaip tris reisus per septynias dienas. Paskui transporto priemonė privalo palikti šalį. Tokias paslaugas teikiantiems vairuotojams mokamas 185,5 kronos (apie 18 eurų) valandinis atlygis.

30 kronų už valandą

Nikolajus dirba toje pačioje įmonėje, kaip ir Anatolijus. Jis yra patyręs vilkikų vairuotojas ir gerai žino, kiek moka „RV Transport“ ir konkurentai.

„Visi Baltijos šalių logistikos įmonėse dirbantys vairuotojai gauna tiek pat. Nė vienam iš mūsų nemokama papildomai už kabotažo paslaugas Norvegijoje. Kasdien uždirbame 70–90 eurų. „Vlantana“ moka 75 eurus, „Girteka“ – 80, mūsų įmonė – 82 eurus ir 10 eurų priedą žiemą, – sakė jis. – Bet į šią sumą įeina ir dienpinigiai, maždaug 55 eurai.“

Dienpinigiai pagal įstatymą priklauso visiems vilkikų vairuotojams, nakvojantiems transporto priemonėje. Jie yra skirti išlaidoms ir nepatogumams, patiriamiems dirbant toli nuo namų, kompensuoti. Dienpinigiai nėra atlyginimas. Grynosios apmokestinamos pajamos apskaičiuojamos iš visos gaunamos sumos atėmus dienpinigius.

Anatolijaus ir Nikolajaus atveju tai reiškia mažiau nei 400 kronų (39 eurai) per dieną, arba šiek tiek daugiau nei 30 kronų (maždaug 3 eurai) per valandą. „Girtekoje“ dirbantis Pavlas gauna dar mažiau.

„Kai vykdome užsakymus Norvegijoje, išleidžiame daug pinigų maistui ir gėrimams. Manau, kad dirbant šioje šalyje užmokestis turėtų būti gerokai didesnis“, – samprotavo ukrainietis.

Kasdienis darbas pagal grafiką

Frifagbevegelse.no ne kartą rašė, kad „Postnord“ kasdienius vietos užsakymus patiki užsienio logistikos bendrovėms. Portalo darbuotojai nustatė reguliarius pakrovimo, iškrovimo ir dokumentų pildymo procesus bei paėmė interviu iš keleto vairuotojų. Į pietus nuo Oslo esančiame Langhuse frifagbevegelse.no atstovai pusę metų filmavo ir fotografavo. Surinkta medžiaga patvirtina, kad tuos pačius maršrutus naudoja tos pačios Rytų Europos bendrovės.

Portalas taip pat išsiaiškino, jog tokia praktika vykdoma nuo 2020 m. sausio mėnesio, maždaug nuo tada, kai „Vlantana Norge“ neteko „Postnord“ užsakymų, išaiškėjus sisteminei užmokesčių vagystei.

Buvo atskleista, kad „Vlantana Norge“ dirbę lietuviai buvo pasirašę pusės etato darbo sutartis, nors dirbu visu etatu. Jie turėjo gauti daugiau nei 2 tūkst. kronų kasdien, tačiau dažniausiai gaudavo tik pusę šios sumos. Panašaus masto užmokesčių vagystę vykdė ir „Postnord“ tiekėjas „Rimell Transport“.

Visgi yra nemažai požymių, kad „Girtekoje“ ir „RV Transport“ dirbančių ukrainiečių atlyginimas yra dar mažesnis.

Apie rimtus užmokesčio taisyklių ir darbo sąlygų pažeidimus vykdant užsakymus Norvegijoje praneša ne tik Pavlas, Anatolijus ir Nikolajus. Tai patvirtina dviženklis vairuotojų, su kuriais bendravo frifagbevegelse.no atstovai, skaičius. Vietoje Norvegijoje nustatyto minimalaus valandinio užmokesčio (185,5 kronos), jie turi tenkintis Lietuvoje galiojančia tvarka ir kur kas mažesniu atlygiu.

Frifagbevegelse.no jau rašė, jog „Postnord“ per mažai moka Norvegijos krovinių gabenimo paslaugų teikėjams. Įkainiai kartais yra tokie maži, kad kai kurios bendrovės neišgali savo vairuotojams užtikrinti įstatymų numatytų darbo sąlygų ir užmokesčio. Joms netgi tenka pažeidinėti taisykles, kad sudurtų galą su galu. Kitos įmonės tiesiog nutraukia veiklą, nes „Postnord“ atsisako juntamai padidinti įkainius. Keletas frifagbevegelse.no šaltinių nurodė, kad dėl užsienio logistikos bendrovių konkurencijos kainos nukrito iki „Rytų Europos“ lygio.

Norvegijos viešųjų kelių administracijos Nusikaltimų tyrimų skyriaus vadovas Peras Hermanas Pedersenas pripažino, kad daugelio kabotažo paslaugas teikiančių vilkikų vairuotojų užmokestis ir darbo sąlygos neatitinka įstatymų ir kad manipuliavimas priežiūros institucijoms pateikiamais dokumentais irgi nėra retenybė.

„Girteka“ ir „RV Transport“ pateikė dokumentų, susijusių su apmokėjimu už kabotažo paslaugas, kai Norvegijos darbo inspekcija atliko tyrimą. Nors Darbo inspekcija pranešė apie dokumentuose nustatytus trūkumus, jokių veiksmų dėl per mažo atlygio kol kas nebuvo imtasi.

Frifagbevegelse.no susisiekė tiek su „Girteka“, tiek su „RV Transport“ ir paprašė pakomentuoti situaciją. Abi įmonės yra įsitikinusios, kad laikosi visų įstatymų ir reglamentų, galiojančių šalyse, kuriose jos vysto veiklą. Tiesa, „Girteka“ pareiškė, jog dienpinigius laiko variuotojų užmokesčio dalimi, kai jie teikia kabotažo paslaugas Norvegijoje, nors ši suma ir nėra apmokestinama.

„Dienpinigiai gali būti laikomi atlyginimo dalimi, kalbant apie minimalų darbo užmokestį, tačiau išlaidoms padengti iš anksto arba vėliau skiriamos sumos laikyti atlyginimo dalimi negalima“, – frifagbevegelse.no skirtame el. laiške teigė „Girtekos“ komunikacijų ir rinkodaros vadovas Simonas Bartkus.

Savo ruožtu, Norvegijos darbo inspekcija nesutinka, kad tokia praktika nepažeidžia įstatymų, ir apie tai informavo „Girteką“. Bendrovei išsiųstame laiške Norvegijos darbo inspekcija citavo Kolektyvinių susitarimų komitetą, kuris pabrėžė, kad kelionės, maisto ir apgyvendinimo išlaidoms padengti skiriami pinigai negali būti naudojami mažesniam nei minimalus darbo užmokestis atlyginimui kompensuoti. Dienpinigiai yra dienpinigiai. Negalima iškreipti jų paskirties, bet būtent tai daro Rytų Europos logistikos įmonės, vykdydamos veiklą Norvegijoje ir kitose šalyse.

Vidaus gairių pažeidimai

Frifagbevegelse.no susisiekė su „Postnord“ ir pateikė dokumentus, įrodančius, kad įmonė naudojosi Rytų Europos logistikos bendrovių paslaugomis vietos užsakymams atlikti, ir nurodė, jog vilkikų vairuotojai skundžiasi per dieną gaunantys mažiau nei 400 kronų. „Postnord“ atstovas spaudai H. N. Olsenas patvirtino, kad „Postnord“ naudojosi kabotažo paslaugomis, pažeidžiančiomis įmonės vidaus tvarką.

„Šį rudenį paaiškėjo keletas netoleruotinų nukrypimų nuo taisyklių. Į tokius atvejus atsižvelgiame rimtai. Nusprendėme peržiūrėti ir sugriežtinti visą taikomą praktiką, kad tokie nukrypimai nebepasikartotų ateityje“, – sakė jis.