Kaip teigia didžiausios Vilniaus viešojo transporto profesinės sąjungos vadovas Algirdas Markevičius, Vilniaus apylinkės teismui lapkričio 19-ąją atmetus bendrovės skundą ir konstatavus, kad streikas gali vykti ir pandemijos metu, VVT dar turi galimybę iki gruodžio vidurio jį apskųsti.

Kad šia teise bendrovė pasinaudos, BNS patvirtino jos vadovas Darius Aleknavičius.

Teismas sprendime konstatavo, kad valstybės paskelbta ekstremalioji situacija „negali būti laikoma aplinkybe, draudžiančia streikuoti“, taip pat atmetė VVT pretenzijas, kad streiku keliami politiniai, o ne darbuotojų teises ginantys reikalavimai, t.y. reikalavimas dešimtadaliu didinti atlyginimus, stiprinti profesinės sąjungos įtaką bendrovės valdyme.

Paliko apsaugos priemones

Vis dėlto šis teismas paliko galioti laikinąsias apsaugos priemones, numatydamas, kad streikas galės vykti tik galutinai įsiteisėjus sprendimui, t.y. išsprendus ginčą iš esmės.

Savo ruožtu VVT profesinė sąjunga teismui apskundė ir dar vieną susijusį, Darbo ginčų komisijos sprendimą, jog bendrovė net ir streiko metu turi teikti du trečdalius paslaugų – profsąjungos siekė, kad streiko metu būtų vykdoma tik trečdalis įprastinio tvarkaraščio.

„Šiemet ne, nesitikime. Aš manau, ne anksčiau kovo mėnesio. Nebent šalys nebeskųs teismo sprendimo. Bet pagal turimą praktiką aiškiai matome, kad be kovo mėnesio turbūt nieko nebus. Tačiau esant tokiai situacijai, kai bendrovė visiškai ignoruoja socialinį dialogą, informacijos teikimą profesinei sąjungai, tai yra tiesiog laiko klausimas“, – BNS teigė A. Markevičius.

Pasak jo, profesinė sąjunga lapkričio pabaigoje atsisakė pasirašyti naują kolektyvinę sutartį, nes joje buvo bloginama padėtis lyginant su 2018-aisiais pasiektais susitarimais. Anot A. Markevičiaus, čia nebuvo įtraukta kolektyvinė darbo apmokėjimo sistema, nenumatytas darbo užmokesčio kėlimas, didesnis profesinių sąjungų atstovavimas priimant bendrovėje sprendimus dėl darbuotojų socialinės-ekonominės padėties.

Be kita ko, jis pripažino, kad nepasitenkinimą kelia ir profesinei sąjungai nubraukiama apie 80 tūkstančių eurų metinė parama, nes kai kurios kitos, esą, bendrovei palankios profesinės sąjungos ją gauna.

„Mes manome, kad tai yra ultimatumo forma, nesprendžianti esamo ginčo, o dar labiau jį gilinanti. Tokiu atveju, streikas neišvengiamas“, – kalbėjo jis.

VVT nepalankų sprendimą skųs

„Dėl streiko pripažinimo neteisėtu, teismas pasisakė, kad mūsų ieškinys atmestinas. Įvertinę situaciją, pasitarę su teisininkais, greičiausiai šį sprendimą mes skųsime“, – BNS sakė VVT generalinis direktorius Darius Aleknavičius.

Dėl to jis taip pat sakė nematantis galimybių, jog streikas vyktų dar šiemet.

VVT pažymi, jog įmonėje numatyti pokyčiai, taip pat ir dėl darbuotojų sąlygų gerinimo.

Atsakydama į profesinių sąjungų kritiką, bendrovė BNS informavo, jog atspirties taškas derintis dėl darbuotojų sąlygų gerinimo yra Darbo kodekse numatytos garantijos, o ne 2018-ųjų kolektyvinė sutartis, kurioje jau buvo sutarta dėl geresnių sąlygų.

Tuo metu praktika dėl darbo užmokesčio įtraukimo į kolektyvinę sutartį, pasak bendrovės, yra nevienoda, o atlyginimo kėlimas „nebūtinai yra kolektyvinės sutarties dalykas“ ir gali būti numatytas, pavyzdžiui, atskirame dokumente.

„Dėl paramos profsąjungai – ji nėra išbraukta, tad nereiktų klaidinti visuomenės. Taip, ji yra mažesnė nei 2018 metais priimtoje kolektyvinėje sutartyje, tačiau šalims vis dėlto pavyko pasiekti susitarimą dėl paramos skyrimo, kuri bet kokiu atveju nebūtų maža“, – teigia bendrovė.

Pasak VVT, parama profesinei sąjungai niekaip nepaveikė darbuotojų darbo sąlygų ar užmokesčio, o pasibaigus ankstesnės sutarties galiojimui išlaikytos socialinės garantijos ir priemokos.

Žada gerinti sąlygas

Pasak bendrovės, darbo sąlygos per pastaruosius keturis mėnesius gerintos „atsižvelgiant į darbuotojų poreikius ir bendrovės galimybes“.

Pavyzdžiui, darbuotojai nuo spalio atleisti nuo pareigos atlyginti turtinę žalą įvykus eismo įvykiui dėl jų kaltės, jei ši kaltės forma yra neatsargumas, vairuotojų maršrutai pakeisti numatant 45 minučių pietų pertrauką, o jų išsakytos pastabos apie maršrutų grafikus registruojamos, aptariamos ir koreguojamos – taip, pasak bendrovės, jau pakeisti 10-ies maršrutų grafikai.

Be kita ko, pabrėžiama, jog kai kuriose vietose atskirti biotualetai moterims ir vyrams, deramasi dėl dažnesnio jų valymo tinkamo vėdinimo.

„Nuo gruodžio 6 d. pradedame naują projektą dėl vairuotojų poilsio ir pietų namelių. Pirmąjį tokį namelį statysime Skalvių žiede, įrengsime jį su baldais ir kitomis būtinosiomis priemonėmis. Kitų metų pradžioje planuojame tokius namelius turėti dar 5-10 vietų“, – teigė bendrovė.

Atlyginimams – papildomi 700 tūkst. eurų

Bendrovė pažymi, jog šiuo metu jau yra pakelti atlyginimai mažiausiai uždirbantiems darbuotojams, tam skirta 700 tūkst. eurų. Nuo kitų metų balandžio planuojama įvesti naują apmokėjimo sistemą, taip pat kasmet balandį peržiūrėti atlyginimą.

VVT iki naujųjų žada paskelbti 159 naujų troleibusų pirkimo konkursą.

Be kita ko, nuo šio penktadienio Verkių, Antakalnio, Viršuliškių departamentuose visi darbuotojai gali pasitikrinti grafikus, maršrutus, darbo laiką, atsiskaitymo lapelius terminaliniuose kompiuteriuose, testuojamos naujos uniformos, darbo drabužiai.

Iš viso įmonėje „Vilniaus viešasis transportas“ dirba apie 1,9 tūkst. žmonių. Šiai profesinei sąjungai priklauso daugiau nei 1,2 tūkst. darbuotojų.