Kasmet per 100 tūkst. Lietuvos gyventojų atnaujina savo automobilius.

„Regitros“ duomenimis, šiais metais pirmą kartą šalyje įregistruota beveik 150 tūkst. lengvųjų automobilių, didžioji dalis jų – per 118 tūkst. nebenauji.

Neseniai naudoto automobilio šeimai ieškojo ir Laimis G. iš Panevėžio rajono. Jis dairėsi nedidelio, ekonomiško automobilio kasdienėms kelionėms į darbą.

Vartant internetinius skelbimus prieš mėnesį Laimio dėmesį patraukė 2010 metų gamybos „Volkswagen Golf“. Už jį paklojo 4 tūkst. eurų.

Laimio pastebėjimu, dar prieš pusmetį tokios mašinos kainavo 500 eurų mažiau.

„Pasakysiu trumpai: anksčiau mašinų pasirinkimas buvo didesnis, todėl ir kainos mažesnės. O kai sumažėjo iš užsienio pargabentų naudotų automobilių, automatiškai sumažėjo ir perpardavėjų, pigiau pardavinėdavusių truputį daužtas, remontuotinas mašinas“, – teigia Panevėžio rajono gyventojas.

Dabar, anot jo, transporto priemonių su defektais kainos susilygino su anksčiau pardavinėtų tvarkingų.

automobilių kainos

Nebeatitinka lūkesčių

Laimio žodžius patvirtina ir transporto priemonių pardavėjai Panevėžyje. Įmonės „Autonus“ direktorė Jolanta Dmuchauskienė teigia, kad nuo vasaros naudotų lengvųjų automobilių kaina Lietuvoje pakilo ketvirtadaliu ir gal net daugiau. Tai, anot jos, lėmė tendencijos užsienio šalių rinkoje.

„Pastarasis pusmetis šiame sektoriuje – sudėtingas. Užsienyje ne tik kilo naudotų mašinų kainos, bet ir nebėra ten ką nupirkti pagal mūsų tautiečių lūkesčius. Ko lietuviai nori ir tikisi, tas jiems darosi nebeįkandama pagal užsienyje išaugusias kainas“, – pasakoja J. Dmuchauskienė.

Nupirkus ir taip jau brangesnę nei anksčiau mašiną Vokietijoje, Italijoje ar kitur prisidėjo dar ir išaugusios remonto bei pargabenimo sąnaudos.

„Maždaug 50 proc. padidėjo automobilių detalių kainos, taip pat sunkiau jų rasti. Augo darbo jėgos užmokestis, remonto paslaugų įkainiai. Brango gabenimas, o po visą Europą važinėjančių vilkikų reikia laukti eilėje. Dabar nupirkus mašiną už Lietuvos ribų, jos pargabenamos galima tikėtis nebent gruodžio pabaigoje ar net sausį“, – teigė įmonės vadovė.

Anot jos, ir patys užsienio automobilių pardavėjų aukcionai nebe tokie gausūs kaip anksčiau.

Paliko ir ukrainiečiai

Naudotų automobilių rinkos, pasak J. Dmuchauskienės, nebegelbsti ir anksčiau buvę ypač aktyvūs pirkėjai iš trečiųjų pasaulio šalių. Pastarosiose augo muito mokesčiai, kurie atbaidė užsieniečius nuo minties pirkti automobilį iš Lietuvos.

„Pagal jų įstatymus muito dydis priklauso nuo nupirktos mašinos variklio galingumo. Pavyzdžiui, 2006 m. gamybos „Peugeot 308“ pas mus kainuoja 900 Eur. Bet jį įsigijęs Ukrainos pilietis turės papildomai sumokėti 800 eurų muito mokestį“, – aiškino J. Dmuchauskienė.

Naudotų automobilių rinkoje Lietuvoje, pasak pašnekovės, praktiškai beliko klientai iš pačios Lietuvos.

Nepaisant tokių sunkumų, bendrovės vadovė tvirtina prekybos nestabdanti.

„Vežame mašinas ir toliau, tik paklausa šiuo metu didesnė nei pasiūla“, – patikina pašnekovė.
Dažniausiai per skelbimus prekiaujančios įmonės „Autonus“ pirkėjai panevėžiečiai, J. Dmuchauskienės pastebėjimu, naudotam automobiliui įsigyti skiria iki 5000–6000 eurų. Daugiausia dairomasi į 2010–2012 m. automobilius. Mėgstamiausios „Volkswagen“ ir „Pegeot“ markės.

Nėro ko atgabenti

Metų pradžioje naudotų automobilių prekyba džiugino, o rudeniop gerokai nuliūdino ir panevėžietį Ramūną. Jis jau 15 metų mašinas gabena iš Italijos.

„Spalį ir lapkritį – visiškas štilis. Perkame automobilius Italijoje, o ten dabar labai maža pasiūla, nes nėra pakankamai užtikrinama naujų mašinų gamyba. Dėl to italai neparduoda ir savo senųjų“, – teigia pardavėjas.

Toks užburtas ratas, anot jo, ketvirtadaliu pakėlė nenaujų mašinų kainas. Naudotos transporto priemonės brango tiek Lietuvoje, tiek kitose Europos valstybėse.

„Manau, veikia ta pati pandeminio pasaulio rinka, kuri išaugino metalo, statybinių medžiagų, net popieriaus kainas. Stringa mikroschemų gamyba, puslaidininkių irgi deficitas, kartu stoja ir naujų mašinų pardavimai. Kai jų nebeužtenka, stoja ir senųjų pardavimai“, – sako Ramūnas.

Jis iš Italijos parvarytus automobilius daugiausia pardavinėja Panevėžio automobilių turguje. Pasak Ramūno, dar vasarą mašinos nuo atvykusio automobilvežio būdavo greitai išgraibstomos.

„Pardavimus būdavo galima prognozuoti pagal metų laikus: po Naujųjų prekyba paprastai stodavo, pavasarį – kildavo. O dabar nebeįmanoma numatyti, kaip bus. Mašina niekada nebuvo būtiniausias pirkinys – sunkiu metu svarbiausia maistas, šildymas“, – svarsto verslininkas.

Panevėžiečiai, jo pastebėjimu, renkasi pačias įvairiausias mašinų markes: nuo apynaujų iki atvažinėjusių 15–20 metų. Dabar, pasak Ramūno, populiariausios hibridinės, benzinu ir elektra varomos transporto priemonės.

automobilių sandoriai

Geras laikas parduoti

Šių metų trečio ketvirčio automobilių rinkos apžvalgą atlikęs skelbimų portalas autoplius.lt teigia, jog Lietuvos transporto rinkoje stebima didelė automobilių paklausa. Tačiau joje netrūksta ir rimtų iššūkių.

Naujų automobilių prekybą stabdo reikalingų komponentų trūkumas bei sulėtėjęs tiekimas. O naudotus automobilius sunkiau įsigyti Europos rinkose, todėl įvežamų automobilių kiekiai lieka sumažėję.

Mažėjant pasiūlai, kyla automobilių kainos: tiek naujų, tiek senų. Portalo teigimu, šiuo metu labai palankus laikas automobilį parduoti greičiau ir brangiau.

Labiausiai pardavimai augo anksčiau mažiau perkamų senesnių nei 16 metų automobilių segmente. Tad Lietuvos automobilių parkas toliau sensta. Dabar vidutinio šalies keliuose važiuojančio automobilio amžius – 15,46 metų.

Stiprius pasikeitimus portalas mato ir naujų automobilių pardavimuose. Lyginant su tuo pačiu 2020 metų ketvirčiu, sandorių šiame segmente sumažėjo trečdaliu.

Įvežamų ir naujų elektromobilių dalis rinkoje, autoplius.lt duomenimis, išlieka maža, tačiau stabiliai auga. Naujų automobilių segmente elektra varomos transporto priemonės trečią šių metų ketvirtį sudarė 5 proc. viso pyrago.

Labiausiai brango senienos

Apžvalgos autoriai mato nuosekliai kylančias ir transporto priemonių kainas.

Trečiąjį šių metų ketvirtį vidutinis naudotas automobilis Lietuvoje kainavo 5,9 tūkst. eurų.
Labiausiai augo 16–20 metų sulaukusių automobilių vidutinė rinkos kaina – tokie automobiliai per metus pabrango 27 proc. O 11–15 metų mašinų grupėje vidutinės kainos prieaugis siekė 17 proc., nuo metų iki 10 m. grupėje – 14 proc.

Dar daugiau, net 35 proc., portalo duomenimis, pakilo senesnių nei 21 metų automobilių kaina. Pernai toks automobilis kainavo vidutiniškai 929 eurus, o šiemet – iki 1247 eurų.

O naujo Lietuvoje parduodamo automobilio vidutinė kaina yra rekordiškai aukšta ir siekia 31,3 tūkst. eurų. Už tokią sumą galima įsigyti populiariausią Lietuvoje naujo modelio puikios komplektacijos „Toyotą Corollą“. Jos kaina per paskutinius metus pakilo daugiau nei 3 tūkst. Eur.