Į „Delfi“ kreipėsi Violeta (tikrasis vardas ir pavardė redakcijai žinomi), kuri parskrido iš Stambulo šeštadienį. Tarptautiniame Vilniaus oro uoste gauta patirtis jai priminė sovietmetį. Moteris lieja kritiką NVSC, kad negali parūpinti pakankamai personalo patikroms ir suvaldyti milžiniškų eilių.

„Galiu palyginti, kokia buvo mūsų patirtis Stambule, ir kokia nusileidusi Vilniuje. Kai nusileidome Stambule, buvo gal šimtas darbuotojų, kurie tikrino lygiai tokią pačią informaciją kaip ir Lietuvoje. Turi užsipildyti formas, parodyti savo neigiamą COVID-19 testą, turi nurodyti, kokiame viešbutyje gyvensi ir taip toliau. Bet ten, kai nusileidžia 180 žmonių ir sėdi 100 darbuotojų, nė nepajunti kaip eilė praeina.

Vilniuje sistema visai kitokia. Nusileidi, pas mus irgi buvo apie 180 žmonių lėktuve, lėktuvas buvo sausakimšas. Tada dvi oro uosto merginos patikrina tavo pasą, patikrina, ar tu turi užsipildęs formą, ir tada stoji į begalinio ilgumo eilę. Visi tie 180 žmonių sustoja į tą eilę ir sėdi keturios NVSC merginos tam 180 žmonių. Aš paskaičiavau, kad jei skiri kiekvienam žmogui po 3 minutes, tai tenka laukti 2,5 valandos, jei esi eilės gale. Na o tie žmonės eina vieni po kitų, nes lėktuvai leidžiasi ir realiai toks laukimas yra 2,5 valandos norint patikrinti visus duomenis“, – pasakoja moteris.
Eilės oro uoste

Ji patikina, kad darbuotojos labai malonios, profesionalios, mandagios, tačiau problema ne tame.

„Jos tikrai šaunios ir ne jų kaltė, kad taip yra. Bet neapgalvoti viso proceso, visos logistikos – tai yra absurdas. Nes realiai visi žmonės eilėje, jei nepasigavo COVID-19 lėktuve, tai jie tikrai pasigaus stovėdami eilėje. Vietos po 2 metrus, kur stovėti eilėje, nėra, vienas ant kito žmonės sulipę. Kai kurie labai pavargę, nes Stambulo skrydžiai jungiamieji, iš visų pasaulio šalių. Vargšai vaikai jau išvarvėjusiomis akimis, nevalgę, negėrę laukia bendroje eilėje“, – piktinosi Violeta.

Laukimą dar prailgina tranzitiniai keleiviai, kurie stoja į patikras be eilės, kadangi skuba į kitus skrydžius.

„Jie be eilės užlenda, tada vėl stovi, lauki. Totalus jovalas – jokių atstumų, vienas ant kito stovi. Tik lietuviai šiaip yra gan atsakingi žmonės tai jie bent nebando be eilės užlįst. Bet tarpai eilėje yra kas 20 centimetrų, nes erdvės nėra, kur stovėti“, – piktinosi moteris.

Ji pripažino, kad jai pasisekė vienai iš pirmųjų stoti į eilę, kadangi skrido be bagažo darbo reikalais.

„Mums užėmė pusvalandį. Tačiau gale žmonės ir rėkė, ir pyko. Jūs neprisiminsite, bet kaip sovietiniais laikais, kai laukdavai prie bananų, panašiai buvo. Turime tai išspręsti. Nesame bananų respublika ir turime tvarkytis kaip normai Vakarietiška valstybė“, – įsitikinusi moteris.
Eilės oro uoste

Ji paaiškino patį patikros procesą: keleiviai dar Stambulo uoste užpildo prašomą informaciją internetinėje formoje, nurodo, kur gyvens, kokiu skrydžiu skrido, jiems suformuojamas QR kodas.

„Kai nusileidi, dvi oro uosto mergaitės patikrina QR kodą, ar tu tikrai jį turi, ir patikrina tavo pasą, kas tu toks. Tada stoji į kitą eilę ir lauki 2,5 valandos, kol tos keturios NVSXC mergaitės vėl tą patį patikrins, tą patį pasą ir tą patį QR kodą. Na bet jos užduoda ir testinių klausimų, pvz., pasakyti savo telefoną ar saviizoliacijos vietą. Jei kas bandė melagingą telefoną nurodyti, ar saviizoliacijos vietą, tada pagaus. Proceso reikia tikrai, tai ką jos daro yra teisinga, reikia sutikrinti, nes dažnai lietuviai formose meluoja. Bet tam reikia adekvačių resursų. Reikia ten irgi 100 žmonių pasodinti, o ne keturias vargšes mergaites“, – sako keleivė.

Jį įsitikinusi, kad nemalonumai pasimirš, tačiau problemą reikia spręsti sistemiškai ir NVSC to nesugeba.

Eilės išaugo po sugriežtintos kelionių tvarkos

Valstybinės įmonės „Lietuvos oro uostai“ komunikacijos vadovas Marius Zelenius vertina, kad situacija galėjo kilti dėl sutapusių dviejų skrydžių.

„Apie pietus nusileido du beveik pilni lėktuvai, turbūt natūralu, kad dėl papildomų saugumo procedūrų keleiviams galėjo tekti šiek tiek ilgiau nei planuota palaukti. Anksčiau, kad kažkokių rimtų eilių būtų, neteko girdėti. Tokių skundų gauname pirmą kartą“, – atsiprašė M. Zelenius.

Jis patikino, kad dėl paties proceso bus sprendžiama, kadangi ateityje tikimasi, jog skrydžių gali daugėti.

„Ieškome sprendimų su NVSC, kalbame ir su Valstybinės sienos apsaugos tarnyba, bendraujame ir su Sveikatos apsaugos ministerija. Suprantame, kad skrydžių daugės ir šitas procesas turi būti maksimaliai optimalus. Dėl kilusios situacijos spręsime pirmadienį, aiškinsimės, kas atsitiko“, – sako M. Zelenius.

Šeštadienį prisiskambinti NVSC komunikacijos skyriaus ir kitų atsakingų darbuotojų kontaktais nepavyko. Anksčiau epidemiologė Rolanda Lingienė vertino, kad procesas vyksta sklandžiai, jei keliaujantys iš anksto yra teisingai ir pilnai užpildę anketas NVSC interneto svetainėje.

Pagal naujas procedūras numatyta, kad keliautojai, kurie nebus atlikę testo COVID-19 ligai nustatyti, iškart bus registruojami tokiam tyrimui, taip pat sugriežtintos anketos, skirtos keliautojams, duomenų tikrinimo procedūros.

Anksčiau NVSC informavo, kad keliautojai turėtų būti pasiruošę šioms procedūroms, turėti visus reikalingus dokumentus. Tai leis užtikrinti, kad procesas vyktų sklandžiai, operatyviai ir tiek patiems keliautojams, tiek medicininę-karantininę kontrolę vykdysiantiems darbuotojams nekiltų nesklandumų.

Visi keliautojai privalo užpildyti keliautojams skirtą anketą ir turėti užpildytos elektroninės anketos patvirtinimą – vadinamąjį QR kodą.

„Specialistai sutikrins, ar anketoje pateikti duomenys sutampa su asmens duomenimis, todėl visi keleiviai duomenis, pildydami anketą, raginami pateikti atsakingai ir sąžiningai tam, kad netektų gaišti papildomo laiko oro ar jūrų uoste. Siekiant išvengti nesklandumų, rekomenduojama elektroninę formą užpildyti ne vėliau negu likus 24 val. iki kelionės. Taip pat su savimi keleiviai turi turėti dokumentus, įrodančius, kad prieš atvykdami į Lietuvą (48 val. iki atvykimo) atlikto testą COVID-19 ligai nustatyti“, – anksčiau aiškino NVSC.

Jei tyrimą žmogus planuoja atlikti Lietuvoje, rekomenduojama iš anksto užsiregistruoti tyrimui Karštąja koronos linija 1808. Jei keleiviai to nebus padarę, NVSC specialistai juos užregistruos koronaviruso diagnostiniam tyrimui į mobiliuosius punktus.

Ar keliautojai nuvyks atlikti tyrimo, bus tikrinama – to nepadariusiems gali grėsti administracinė atsakomybė, kadangi tokio tyrimo atlikimas yra privalomas.

Jei žmogus yra persirgęs – su savimi oro ar jūrų uoste reikia turėti gydymo įstaigos pažymą apie tai, kad jam COVID-19 liga buvo patvirtinta atlikus laboratorinį tyrimą ne seniau nei prieš 90 dienų iki grįžimo / atvykimo į Lietuvą.

Jei žmogus paskiepytas – reikai turėti dokumentus, įrodančius, kad tai padaryta pagal pilną skiepijimo schemą. Dokumentai turi būti su vertimu į lietuvių, anglų ar rusų kalbą. Iš bet kurios valstybės atvykusiems asmenims privaloma 14 dienų izoliacija. Galimybė ją sutrumpinti numatyta ne anksčiau nei 10 dieną, savo lėšomis atlikus testą COVID-19 ligai nustatyti ir gavus neigiamą atsakymą.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (856)