Prekybai didelės įtakos nepadarė

Nuo liepos 1 d. registruojant lengvuosius ir lengvuosius krovininius automobilius (M1 ir N1 kategorijos) yra taikomas registracijos mokestis. Jis skaičiuojamas priklausomai nuo degalų rūšies bei jų kombinacijų ir kai išmetamo CO2 kiekis viršija daugiau nei 130 g/km.

Dar prieš įvedant šį mokestį, kalbų būta visokių. Specialistai svarstė, kad mokestis galimai neatspindi pagrindinio tikslo – mažinti taršą.

Iš viso pernai nuo liepos iki gruodžio buvo registruota beveik 130 tūkst. automobilių. Iš jų mokesčio išvengė kiek daugiau nei 21 tūkst., o 105 tūkst. mokestį susimokėti teko. Dažniausiai, kaip buvo teigiama, žmonės registracijos metu sumokėdavo nuo 40 iki 90 Eur.

Tiesa, nors per pirmąjį karantiną automobilių pardavimai buvo kritę perpus, tačiau prieš įvedant naująjį mokestį skaičiai stipriai šoktelėjo.

„Birželis, iš tikrųjų, netikėtai buvo rekordinis. Ko gero, per tą mėnesį įvyko apie 60 proc. daugiau automobilių sandorių nei pernai tuo pačiu metu. Tokio mėnesio mes net ir neatsimenam, kadangi gyventojai skubėjo (registruoti-red.) nežinodami ir bijodami to mokesčio, parduoti automobilius iki jam atsirandant“, – komentavo „Autoplius.lt“ portalo vadovas Artūras Mizeras.

Tačiau po mokesčio atsiradimo, kaip tikėtasi, prekyba automobiliais nesulėtėjo.

„Tas mokestis, tarkime, pardavimams, jokios įtakos ir nepadarė, tiesiog, kad atsirado papildomas mokestis ir tiek. Kaip pirko automobilius, taip ir perka“, – sakė BRC Lietuva pardavimų vadovas Vaidas Sarapinas, o jam pritarė ir naudoto transporto pardavėjų asociacijos vadovas Vismantas Baršys.

Vismantas Baršys

„Po mokesčio, žinokit, nebuvo jokios duobės. Nelabai lietuviai suprato tą mokestį. Pirko, kaip pirkę. Ta vasara buvo daug geresnė negu visi mūsų pardavėjai tikėjosi“ , – teigė V. Baršys.

Kauno automobilių turgus vadovas taip pat sakė pastebintis, kad po mokesčio įvedimo išaugo susidomėjimas mažiau taršiais automobiliais.

„<..> įdomus momentas, kad Toyota Prius, čia, turbūt, irgi surišta su ekologija, labai gerai pirko vasarą“, – teigė Valentinas Naujanis.

Svarsto mokestį keisti

Vis dėl to, iš dalies, pasak kai kurių ekspertų, nuo liepos atsiradęs automobilių taršos mokestis automobilių parkui Lietuvoje atsinaujinti trukdo.

„Mokesčio formatas, toks, koks yra dabar, jis rinką stabdo, kadangi mokestis yra mokamas būtent registracijos metu ir tai yra papildomas barjeras.

Iš dalies, taip, žmonės kažkiek domisi naujais automobiliais, bet tas natūralus atsinaujinimo procesas palaipsninis, kuris vyko, yra pristojęs“, – tikino „Autoplius.lt“ portalo vadovas A. Mizeras.

Visgi iš šio mokesčio į valstybės biudžetą jau pavyko surinkti maždaug 13 mln. Eur, o mokestį įvedę valstiečiai – juo patenkinti.

„Tikrai manau, kad tas barjeras keičia žmonių mąstyseną ir pasirinkimus perkant naują automobilį. Aišku, reikia paminėti ir paspirtukus. Taip pat Lietuvoje taršių automobilių sumažėjo maždaug tiek, kiek jų važinėja Radviliškyje. Ir tie žmonės įsigijo ekologiškas, ne taršias transporto priemones“, – teigė buvęs aplinkos ministras Kęstutis Mažeika.

Simonas Gentvilas

Tačiau dabartinis aplinkos ministras žada šį mokestį keisti kitu. Anot jo, mokestis turėtų būti mokamas ne automobilį registruojant, bet kasmet jį naudojant.

„Metų pabaigoje atsiunčiama VMI sąskaitėlė susimokėti už turimą privačią žemę, tai lygiai taip pat automobilių registre yra duomenys, aiškūs tarifai, kasmetinis abonentinis mokestis už automobilius pagal jų taršos parametrus“, – svarstė aplinkos ministras Simonas Gentvilas.

Naujo automobilių mokesčio valdžia ketina imtis jau šių metų pradžioje.