Nuo 2020 m. balandžio 20 d. iki šių metų vasario Lietuvoje galima pasinaudoti parama, perkant naują ar naudotą elektromobilį.

Aplinkos projektų valdymo agentūra (APVA) skaičiuoja, kad parama jau skirta 144 naujiems elektromobiliams, iš viso pirkėjams išmokėta 576 tūkst. eurų (po 4000 eurų).

Tačiau į „Delfi“ kreipęsis verslininkas Laurynas Boguševičius, vadovaujantis naujų automobilių prekybininkei MB „Deals On Wheels“, skundžiasi neteisybe dėl to, kad antrąkart registruoti elektromobiliai skiriant šią paramą nebelaikomi naujais. O „Tesla“ automobilių kitaip importuoti neįmanoma, patikina verslininkas.

„Mes giname ne tik savo interesus, mes giname visų potencialių klientų ir apskritai bet kurio elektromobilio pirkėjo interesą – ši neteisybė aktuali daugeliui. Įsivaizduokime, sugalvojote nusipirkti naują automobilį, apsidairėte, ir pamatėte, kad tarkime Vengrijoje dviejų mėnesių „Nissan Leaf“ yra kokių 12 tūkst. eurų pigiau nei Lietuvoje. Užsisakai, kad atvežtų į Lietuvą, nes sutaupai didžiulius pinigus. Pagal įstatymus bet koks automobilis laikomas nauju, kurio pirma registracija yra ne senesnė nei 180 dienų, bet APVA yra nusprendusi, kad naujas automobilis yra naujas tik tada, kai jis pirmąkart registruotas Lietuvoje“, – pasakoja L. Boguševičius.

Pagal saugaus eismo automobilių keliais įstatymą, nauja transporto priemone laikoma tokia, kuri anksčiau nebuvo registruota arba nuo kurios pirmo registravimo yra praėję ne daugiau kaip šeši mėnesiai.

Foto: Jurgis Paplaitis

Pasak verslininko, „Tesla“ apskritai Lietuvoje automobiliais tiesiogiai neprekiauja, čia neturi tiesioginių sutarčių su tiekėjais.

„Jei tu nori Lietuvoje nusipirkti „Tesla“, mes Lietuvoje esame pseudo oficialus atstovas, nes „Tesla“ niekada tiesioginių kontraktų neduoda“, – paaiškina Boguševičius.

Verslininkas patikina, kad „Tesla“ reikalauja savo prekybos atstovų bent vienai dienai parduodamus automobilius registruoti toje šalyje, kurioje veikia, o šiuo metu oficialūs atstovai yra arčiausiai Lenkijoje arba Vokietijoje. Jis tą aiškina konkurencija dėl rinkos dalies.

„Lapkritį buvo pranešimas, kad Vokietijos naujų automobilių rinka griūna, o „Tesla“ augimas yra 43 proc. „Tesla“ supranta, kad Rinkos dalis yra labai svarbi. Kad realiai registruosi automobilį Lietuvoje, jiems nėra skirtumo, jie čia neturi parduotuvės, bet rinkos dalis Vokietijoje ar Lenkijoje jiems labai svarbi, nes ten jie jau vykdo prekyba tiesiogiai ir kiekviena registracija skaičiuojasi“, – sako verslininkas.

Todėl automobilis, nors ir būna nenaudotas, Lietuvoje būna registruojamas antrą kartą.

„Tai tik dėl to, kad automobilis buvo registruotas vienai dienai vieną kartą Vokietijoje, tu gausi nebe 4000 eurų, o 2000 eurų“, – sako L. Boguševičius.

Ketina kreiptis į teismą

Verslininkas piktinasi, kad agentūra nesiima peržiūrėti taisyklių ir neskiria didesnės paramos jo klientams, jis skaičiuoja pardavęs 9 elektromobilius, kurie galėtų pretenduoti į paramą.

„Galiu drąsiai pasakyti už savo klientus, mes eisime į teismą ir kelsime ieškinį, kodėl tie 9 žmonės negavo, ir kodėl mūsų klientai, kurių „Tesla“ atvažiuos sausį, pagal šią paramos schemą turėtų negauti. Jie nieko blogo nepadarė, tai yra nesąžininga. Tai mes eisime į teismą ir kelsime ieškinį, tegu teisme aiškinasi“, – teigia L. Boguševičius.

Jis jau kreipėsi į Aplinkos ministeriją (AM) su siūlymu koreguoti paramos skyrimo tvarką taip, kad naujais automobiliais būtų laikomi ir tie, nuo kurių pirmos registracijos praėję iki 6 mėnesių. Jis gavo atsakymą, kuriame dėkojama už pateiktą pasiūlymą keisti išmokų tvarkos aprašą: „Pasiūlymas vertintinas teigiamai ir labai naudingas teisinės bazės tobulinimui. Tačiau apgailestaujame, kad šiuo metu negalime atsižvelgti į siūlomus teisės akto pakeitimus, kadangi kvietimas teikti paraiškas pagal šį Tvarkos aprašą galioja nuo š.m. vasario 20 d. iki 2021 m. vasario 1 d.“

Laurynas Boguševičius

Nurodoma, kad kvietimo metu pakeitus esminius tvarkos aprašo reikalavimus, pareiškėjams būtų taikomos nevienodos sąlygos paramai gauti. Pareiškėjai atsidurtų nelygiavertėje padėtyje ir dėl likusio itin trumpo kvietimo galiojimo termino.

Verslininkas patikina, kad ne tik „Tesla“ elektromobiliams tai aktualu.

„Išėjo naujas Kia e-Niro, kuris Lietuvoje kainuoja 50 tūkst. eurų, bet pvz., Vokietijoje jį galima nupirkti už 38 tūkst. eurų. Mes Vokietijoje suradome, ir ta pati istorija – atvažiuoja automobilis su 200 km rida, bet atsiprašome, jau nebe 4000 eurų“, – sako verslininkas.

Jis įsitikinęs, kad pakeisti sąlygas ir susirasti naujų elektromobilių savininkus nebūtų sudėtinga, kadangi jų nėra tiek daug. Paklaustas, ar laisvesnės taisyklės neatvertų spragos naudotis parama keliose valstybėse iškart, jis patikino, kad tai būtų neįmanoma dėl taikomų terminų.

Ministerija žada naują paramą

Aplinkos viceministrė Gintarė Krušnienė paaiškina, kad anksčiau, dar ruošiant paramos schemą, jos taisyklės buvo derinamos su gamintojais, importuotojais, ir tokių pastabų gauta nebuvo.

„Jūsų iškelta problema, mūsų žiniomis, yra vieno gamintojo problema. Dabar veikiančios sąlygos galioja jau metus, o dėl jų susitarėme po viešų svarstymų, kuriuose dalyvavo gamintojų ir importuotojų atstovai. Jokių kitų teisinių alternatyvų tuo metu nei kam nors reikėjo, nei ieškojome“, – sako viceministrė.

Aplinkos ministerija

Ji atkreipė dėmesį, kad dabartinė rėmimo priemonė elektromobiliams įsigyti baigiasi vasario 1-ąją.

„Tad netgi pakeitę teisines sąlygas nespėtume iki šio kvietimo pabaigos. Ir net jeigu jas spėtume pakeisti, liktų daug nusivylusių elektromobilių pirkėjų, jau anksčiau pasinaudojusių APVA parama. Gera žinia: elektromobilių priemonę turbūt pratęsime. Tuomet ieškosime būdo, kaip sudaryti kuo sąžiningesnes sąlygas visiems rinkos dalyviams“, – patikina G. Krušnienė.

Viceministrė pastebėjo, kad „Tesla“ niekas nedraudžia per Lenkiją vilkikais įvežti savo mašinų, kurios formaliai atitiktų APVA sąlygas.

Toks paaiškinimas prajuokino verslininką, jis tikino, kad Lietuvos rinka šiuo metu nėra „Tesla“ radare ir vietos importuotojai nieko negalėtų iš gamintojo reikalauti.

APVA atsiųstame komentare patikino, kad paraiškas vertina pagal nustatytą tvarką, kuri patvirtinta Aplinkos ministro įsakymu.

„Ar parama keisis ar didės, kokia tvarka ir pan. – sprendžia Aplinkos ministerija“, – tepakomentavo APVA.