Jungtinių Valstijų lėktuvų gamintoja buvo priversta nutraukti savo geriausiai parduodamo orlaivio skrydžius po dviejų katastrofų – „Lion Air 737 Max“ 2018-aisiais ir „Ethiopian Airlines“ 2019 metais. Per abi katastrofas iš viso žuvo 346 žmonės.

Trečiadienį skelbiamoje ataskaitoje JAV Kongreso Transporto ir infrastruktūros komitetas, sudarytas iš JAV Atstovų Rūmų narių, pareiškė, kad tiek pati orlaivių gamintoja, tiek jos reguliuotojas, Federalinė aviacijos administracija (FAA), padarė „pakartotinių ir rimtų klaidų“, leisdamos netvarkingam lėktuvui skraidinti keleivius.

Komiteto primininkas, demokratų atstovas Peteris DeFazio‘us, pareiškė, kad „Boeing“ ir reguliuotojas „rizikavo visuomenės saugumu“ kritiniu laikotarpiu tarp dviejų katastrofų“. Pasak P. DeFazio, komitetas nustatė „pažeistą „Boeing“ saugos kultūrą“ ir „spragas FAA reguliavimo sistemoje, leidusioje lėktuvui su tokiais fatališkais trūkumais pakilti į orą“.

Kaip rašo „The Guardian“, ši ataskaita publikuojama tuo metu, kai „Boeing“ deda daug vilčių į „737 Max“ resertifikavimą po programinės įrangos pataisymų ir naują testavimų raundą. Lėktuvų gamintojos pagrindinis tikslas yra grąžinti į eksploataciją šį savo lėktuvą.

„Boeing“, jausdama dvigubą finansinį spaudimą – tiek dėl „737 Max“ skandalo, tiek dėl koronaviruso pandemijos, privertusios dar labiau mažinti gamybą, „Boeing“ paskelbė apie 16 000 darbuotojų atleidimą.

Ataskaita, vainikavusi aštuoniolikos mėnesių trukmės Atstovų rūmų komiteto vykdytą tyrimą, nustatė, kad „Boeing“ buvo priversta mažinti išlaidas, kad galėtų konkuruoti su savo Europos varžove „Airbus“.

Ataskaitoje teigiama: „Boeing“ ir „737 Max“ programai juto didžiulį finansinį spaudimą konkuruojant su naujuoju „Airbus“ „A320neo“ orlaiviu. Be kitų dalykų, šis spaudimas galiausiai pakurstė dideles pastangas karpyti išlaidas, laikytis „737 Max“ programos grafiko ir visomis išgalėmis nelėtinti „737 Max“ gamybos.

„Boeing 737 Max“ avarijos vieta Etiopijoje

Komiteto tyrimas nustatė keletą atvejų, kai didelis noras pasiekti šiuos tikslus ir atitikti lūkesčius sukėlė grėsmę skraidančių keleivių saugumui.“

„Boeing“ taip pat darė ydingas prielaidas projektuojant, ypač kiek tai susiję su pilotų reakcija, sutrikus esminei sistemai. Sistema MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) yra suprojektuota tam, kad užkirstų kelią lėktuvo smukimui skrendant nedideliu greičiu, bet ji nesuveikė abiejų skrydžių atveju iškart lėktuvui pakilus dėl sugedusio daviklio.

Ataskaitoje nemažai kritikos palieta „Boeing“ santykiams su FAA ir reguliuotojo gebėjimui ištirti JAV gamintojos veiksmus. „Boeing“ slėpė informaciją nuo reguliuotojo, savo pilotų ir visuomenės, be to, gamintoja turėjo pernelyg didelės įtakos FAA priežiūros struktūroms, teigiama ataskaitoje.

Atsakydama į Komiteto ataskaitą, „Boeing“ pareiškė, kad „737 Max“ – kai susigrąžins reguliuotojų palaiminimą, – bus „vienas iš kruopščiausiai patikrintų lėktuvų per visą istoriją“. „Boeing“ „visiškai pasitikėjo jo saugumu“, tvirtino gamintoja.

„Mes, kaip bendrovė, skaudžiai pasimokėme iš „Lion Air Flight 610“ ir „Ethiopian Airlines Flight 302“ avarijų ir iš savo padarytų klaidų, - teigė „Boeing“. - Kaip pripažįstama šioje ataskaitoje, mes daug ką iš esmės pakeitėme savo bendrovėje ir toliau ieškome būdų, kaip patobulėti.“

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (76)