„Mototoja“ „Toyotos“ pardavimo vadovas Gediminas Jekenta laidoje „Delfi 11“ pasakojo, kad vis daugiau pirkėjų naujus automobilius įsigyja be lizingo – vien savomis lėšomis. Be to, pašnekovą stebino tai, kad po karantino lietuviai dažniau renkasi ryškias spalvas.

„Pastebėjome, kad pirmieji parduoti automobiliai buvo ryškių spalvų – raudoni, balti, mėlyni. Tuo metu pilki, sidabriniai, juodi už tą pačią kainą išvažiavo po mėnesio ar po dviejų“, – pasakojo jis.

Po nuosmukio – rekordai

Kaip pasakojo „Autotyrimų“ direktorius Robertas Cickevičius, 2020 metai prasidėjo optimistiškai.

„Sausį–vasarį buvo tiek naujų, tiek naudotų automobilių rinkose augimas“, – sakė jis.

Tačiau viskas pasikeitė kovą, kai paskelbti apribojimai dėl Covid-19 pandemijos, buvo suvaržyta ekonominė veikla, asmenų judėjimas.

„Tuomet prasidėjo smukimas, kuris kovą buvo smarkokas, o balandį dar smarkesnis. Po to nuosmukis mažėjo, o dabar – liepą – naujų automobilių nuosmukis siekia 8 proc. Tai gana nedaug. Jei nebus papildomų ribojimų, metų pabaigoje gali išsilyginti su 2019 metais“, – svarstė R. Cickevičius.

Su naudotais automobiliais, pasak pašnekovo, buvo šiek tiek kitaip.

„Kovą–gegužę buvo smukimas, birželį jau buvo augimas, o liepą ir vėl smukimas. Tas birželio augimas paaiškinamas įvedamu ekologiniu mokesčiu. Daug žmonių norėjo pasikeisti savo automobilį. Tiesa, naudotų automobilių rinkoje prognozes daryti sudėtingiau“, – aiškino „Autotyrimų“ direktorius.

Foto: DELFI / Rafael Achmedov

V. Baršys prisiminė, kad pandemija pardavėjus užklupo nelauktai.

„Kovą–balandį niekas nežinojo, ką daryti. „Regitra“ nedirba, to automobilio nėra kur padėti. Niekas ir iš užsienio nesivežė. Buvo mažesnių kainų, 10–20 proc. kai kas nuleisdavo, kad tik parduotų ir nebeturėtų“, – pasakojo jis.

Birželį, pasak asociacijos vadovo, rinka „išsišlavė“. „Natūraliai, dabar niekas iš užsienio nesiveža, nes nežino, ar parduos. Dabar kainos pirkėjui nėra draugiškos. Kas nenusipirko per pirmąjį pusmetį, dabar susimoka daugiau“, – sakė V. Baršys.

Jo teigimu, taip yra dėl sumažėjusios pasiūlos.

„Pardavėjai nežino, ar tuos automobilius kas nors nupirks. Ar prieš rinkimus uždarys judėjimą, ar ne. Niekas labai rizikuoti nenori. Būkim biedni, bet teisingi: ar norėtumėte prisipirkti pilną sandėlį ir nežinoti, ar per 2–3 mėnesius galėsite parduoti“, – svarstė jis.

Savo ruožtu G. Jekenta nurodė, kad metus pradėjo planuodami 5–10 proc. augimą.

„Sausis–vasaris buvo geras, o tada viskas sustojo. Tikrai buvo momentų, kai nežinojome, ką galvoti. Logistika kovą nebuvo nutrūkusi, automobilius į saloną mums vežė. Buvo įdomus dalykas, kad per kovą gavome gal 200 naujų automobilių, visi skirti trumpalaikės nuomos užsakymams. Tada pradėjo grąžinti senus automobilius, dar kiekis kieme padidėjo.

Turėjome iššūkių viską sutalpinti, buvo didelė nežinomybė, ko laukti. Kas bus toliau, bet viskas labai greitai baigėsi. Labiausiai neramino, kad verslas nebepirks automobilių, nes matėme, kad gyventojai, kai tik bus galimybė, pradės pirkti“, – pasakojo „Toyotos“ pardavimo vadovas.

Jis prisiminė, kad vos atidarius saloną, žmonių srautas buvo labai didelis.

„Sakyčiau, kad pakankamai greitai „išsivalėme“ viską, ką turėjome. Tada pradėjome pardavinėti tiekėjo sandėlį, o pastaraisiais mėnesiais mušame rekordus, parduodame daugiau nei praėjusiais metais“, – sakė G. Jekenta.

Perka kitaip

G. Jekenta teigė, kad bankų požiūris dėl lizingo buvo atsargesnis per karantiną.

„Ypač į verslo klientus. Fizinių asmenų nefinansavo tik tada, kai jie buvo sustabdę veiklą, buvo prastovoje. Įdomu, kad vos tik viskas atsigavo ir saloną užplūdo žmonės, jie pirko be lizingo arba su gerokai didesniu pradiniu įnašu.

Iki šiol buvo įprasta: 20 proc. pradinis įnašas ir toliau skolinasi. Po karantino didžioji dauguma buvo pusė kainos, 30–40 proc.

Gal žmonės dalį atostogoms skirtų pinigų taip skyrė. Dar pastebėjome, kad kitokių žmonių atėjo į saloną, neliko tų, kurie pratę vartoti greitai, pratę keisti daiktus. Atėjo tokių, kurie matosi, kad atėjo pirmą kartą į saloną pirkti naujo automobilio“, – laidoje „Delfi 11“ sakė jis.

Vismantas Baršys
Foto: DELFI / Josvydas Elinskas

V. Baršys juokavo, kad „tautiečiai išsivalė kojines“.

„Tų indėlių pas mus daug yra prikaupta ir žmonės turi galimybių važiuoti ir su apynauju, nauju automobiliu. Deja, perkamų automobilių amžius pas mus labai senas. Gal kažkiek lengviau pradėjo žiūrėti į tuos pinigus, pamatė, kad jų gali ir nebereikėti“, – svarstė jis.

R. Cickevičius pastebėjo, kad šiemet importuotų naudotų automobilių amžiaus vidurkis yra 11 metų.

Kalbant apie madas, „Autotyrimų“ direktorius sakė, jog dabar vyrauja vadinamieji „pseudovisureigiai“.

„Tai dažniausiai priekiniais ratais varomi automobiliai, paaukštinti. Tik tuo iš esmės skiriasi nuo hečbekų. Dar daugėja elektromobilių, hibridinių automobilių. Tai vyksta dyzelinių automobilių sąskaita“, – aiškino jis.

Kaip išsirinkti

G. Jekenta teigė, kad maždaug trys ketvirtadaliai lietuvių pirkdami automobilį labiau vadovaujasi emocijomis.

„Tuo metu aš duodu patarimą racionaliai įsivertinti savo galimybes. Ypač, kai perki su įsipareigojimu.

Dar reikia įvertinti, ar automobilis yra saugus. Kad nebūtų turėjęs didelės avarijos, nes metalas turi atminti ir visi daužti yra „minkštesni“. Renkantis naują ar apynaujį, labai svarbu yra vairavimo asistentai, autopilotas“, – aiškino jis.

Gediminas Jekenta
Foto: DELFI / Josvydas Elinskas

R. Cickevičius pasakojo pastebėjęs, kad jaunimas irgi dažniau vadovaujasi emocijomis.

„O reikia balanso. Žinoma, sunku kasdien važinėti automobiliu, kuriam nejauti simpatijos ir tik dėl racionalių argumentų esi įsigijęs“, – svarstė pašnekovas.

Šiemet Lietuvoje daugiausiai registruota „Volkswagen“, BMW, „Audi“, „Opel“ ir „Volvo“ automobilių.

V. Baršys sakė, kad tai normalu. „Tai nėra blogos markės. Kas susidūręs su remontu žino, kad kaštai nėra labai kaprizingi. Lietuvoje nebus, kad ateitų prancūziška markė ir užliptų į trečią vietą.

Tą patį jaunuolį, jei 18 metų pasodini į BMW – kada jis kitą markę nusipirks net nedrįsčiau prognozuoti“, – sakė asociacijos vadovas.