Mažėja tiek darbuotojų, tiek naujų vilkikų registracijų

Liepos 8-oji buvo ta diena, kai po ilgų diskusijų Europos Parlamentas plenarinėje sesijoje galutinai priėmė Mobilumo paketą.

Tiesa, kaip „Delfi“ komentavo Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso (TTLA) generalinis sekretorius ir UAB „Hegelmann Transporte“ vadovas Tomas Jurgelevičius, ne visi priimto paketo reikalavimai įsigalios iš karto, o ir ne visi ginklai jau sudėti.

Aljanso vadovas aiškino, kad nepaisant to, jog paketas priimtas, Lietuvai drauge su kitomis šalimis kol kas pavyko pasiekti, jog Europos Komisija (EK) įvertintų, ar naujasis paketas ir kai kurie jo punktai, pirmiausia, privalomas vilkiko grąžinimas į įmonės įsisteigimo šalį, nediskriminuoja Lietuvos vežėjų. Anot jo, EK vertinimo rezultatai turėtų pasirodyti iki šių metų pabaigos.

Pasiteiravus, kurie punktai Mobilumo pakete konkrečiai kelia daugiausia nerimo, T. Jurgelevičius teigė, kad tai yra privalomas vilkiko grąžinimas į įsisteigimo šalį kas 8 savaitės ir kabotažo apribojimai – 4 savaičių atvėsimo laikotarpis.

„Šie reikalavimai neturi nieko bendra nei su geresnėmis vairuotojų darbo sąlygomis, nei su Europos žaliuoju kursu ir apskritai Europos Sąjungos (ES) aplinkosaugos bei klimato politika, o yra tiesiogiai skirti apriboti į transporto paslaugų eksportą orientuotas ES valstybes nares.

Pagal transporto paslaugų eksporto apimtis bendroje transporto paslaugų struktūroje Lietuva yra nenuginčijama lyderė visoje ES, nes 92 proc. viso paslaugų eksporto sudaro tarptautinio transporto operacijos, todėl būsime šalis, kuri labiausiai visoje ES nukentės dėl šių reikalavimų“, – teigė jis.

Tomas Jurgelevičius
Foto: DELFI / Josvydas Elinskas

Anot aljanso vadovo, įmonės jau nuo pernai metų pradėjo domėtis verslų iškėlimu iš Lietuvos, o prie to prisidėjo ir Vyriausybės priimtas sprendimas beveik 30 proc. pakelti vairuotojo minimalaus darbo užmokesčio normą.

Visgi, kaip tikino, šiandien sudėtinga pasakyti, kiek įmonių verslą jau iškėlė svetur, tačiau tam tikras vaizdas matomas analizuojant naujų vilkikų registracijos statistiką bei „Sodroje“ draustų vairuotojų duomenis.

„Sodros“ duomenimis, šių metų gegužę sunkvežimių ir krovininio transporto priemonių apdraustų vairuotojų skaičius per metus sumažėjo 5,6 tūkst. vairuotojų, nuo 79,5 tūkst. 2019 metų gegužę iki 73,9 tūkst. šių metų gegužę.

Kelių transporto priemonių registro duomenimis, per pirmąjį šių metų pusmetį, palyginti su 2019 metų tuo pačiu laikotarpiu, pirmą kartą įregistruotų naujų vilkikų pagal N3 klasę skaičius sumažėjo beveik 3 kartus, nuo 4857 iki 1724“, – vardijo jis.

Jo skaičiavimais, vienas vilkikas per metus įvairių mokesčių pavidalu į valstybės biudžetą atneša apie 8 tūkst. Eur mokesčių.

„Lietuvos krovinių vežimo automobiliais sektorius įžengė į itin sudėtingą laikotarpį“, – apibendrino T. Jurgelevičius.

Kalba apie bankrotų bangą

UAB „Vlantana“ generalinis direktorius Tomas Stonys tikino, kad jo vadovaujama įmonė, kaip ir daugelis šalies vežėjų, Mobilumo pakete įžvelgia diskriminaciją dėl Lietuvos geografinės padėties, dėl kurios Lietuvos vežėjai neteks ES rinkos teikiamų galimybių, o Europos vežėjų suskaidymas į centro ir periferines šalis daugiau privilegijų suteikia „senosioms“ ir centrinėms žemyno valstybėms.

„Kalbant apie mūsų verslo modelį jokios naudos neduos ir privalomas vilkiko grąžinimas kas 8 savaites į registracijos šalį.

Bendrai rinkos mastu efektas bus neigiamas, nes tai išaugins tuščių transporto priemonių srautus, degalų suvartojimą, taršą, padaugės automobilių kelyje.

Dėl visų šių priežasčių neabejotinai augs konkurencija norint atvežti krovinius į Baltijos šalis, dėl to dalis mažesnių vežėjų nebeturės uždarbio, tad, tikėtina, nusiris bankrotų banga“, – komentavo jis bei pridūrė, kad nerimą kelia ir tai, jog Europoje tiesiog trūksta saugių vietų automobiliams statyti.

„Po Mobilumo paketo priėmimo įmonei teko permąstyti kai kuriuos veiklos aspektus siekiant įgyvendinti reikalavimus.

Tačiau automobilių perregistravimo į kitas šalis neplanuojame – visos užsienyje veikiančios įmonės vykdys savo veiklas įprastai“, – tikino T. Stonys ir pridūrė, kad kai kurios įmonės jau kuris laikas savo veiklą iškelia iš Lietuvos ir kuria padalinius Lenkijoje, Vokietijoje.

Keisis pervežimo įkainiai, gali atsiliepti pirkėjams

Krovinių pervežimo, ekspedijavimo, logistikos ir krovininio transporto „Vilktukas“ vadovas Rimas Raščius taip pat įsitikinęs, kad jo įmonei, jei Mobilumo paketas nebus koreguojamas, gali tekti dirbti ir už savikainą.

Foto: Romas Sadauskas-Kvietkevičius

Kaip teigė, verslininko valdoma įmonė yra kiek specifinė. Ji užsiima krovinių vežimu konkrečiai iš Lietuvos į Europą ir atgal, tačiau negabena krovinių tarp kitų Europos valstybių.

„Todėl priverstinai sunkvežimius atvairuoti į Lietuvą mums problemos nekels, tačiau iš dalies mus palies nakvynės viešbučiuose, kai, tarkime, nėra tų viešbučių tiek, o labiausiai nukentėsime kalbant apie pervežimų kainas.

Tūkstančiai ir kitų įmonių grįžtančių automobilių į mūsų šalį bus priversti ieškoti krovinių į Lietuvą ir iš jos, kad kiek įmanoma sumažintų grįžimo kaštus, o tai reiškia, kad rinkoje krovinių nepadaugės, o kainos stipriai kris.

Tokios įmonės kaip mūsų, kurių tokia ir yra veiklos specifika, gali nukentėti dar labiau nei kitos, nes mes būtent ir dirbame su tokiais kroviniais, ir jei mūsų kaina nebetenkins, galime būti priversti važiuoti už savikainą“, – svarstė R. Raščius.

Jis taip pat aiškino, kad įmonę palies ir kassavaitinis vairuotojo poilsis, kuris negalės būti atliekamas transporto priemonės kabinoje.

„Tai yra visiška nesąmonė, nes draudimo kompanijos mums nedraudžia krovinių, jeigu vairuotojo nėra prie krovinio, o palikti mašinas prie viešbučių galimybės nėra. Tai – visiškas absurdas, kurio niekas Briuselyje nemato“, – teigė jis.

O štai logistikos bendrovės „Hoptrans“ direktorius Valdas Buivydis kalbėdamas apie pervežimų įkainius teigė, kad jie kaip tik didės, ir įspėjo, kad permainas savo kailiu gali pajusti ir pirkėjai.

„Papildomi reikalavimai, susiję su Mobilumo paketo taikymu, dėl eksponentiškai išaugusių veiklos sąnaudų neišvengiamai augins pervežimo paslaugų įkainius, o tai taip pat neigiamai atsilieps produktų ir prekių kainoms rinkoje.

Vartotojai ilgainiui tai tikrai pajus. Deja, neigiamai“, – komentavo jis bei pridūrė, kad šiuo metu rinkoje padėtis iš esmės yra įtempta.

„Vienareikšmiškai manome, kad Mobilumo paketo taikymas situaciją vežėjų atžvilgiu tik pablogins, ir tikrai ne visi rinkos dalyviai, deja, turės pajėgumų prisitaikyti prie papildomų reikalavimų“, – apie ateityje galimus bankrotus užsiminė jis.