Greitų ir įsiutusių įkvėpti

Dar tik šį vasarį įsteigta viešoji įstaiga „Koziris“ ieško būdų, kaip Panevėžyje surengti legalias gatvės lenktynes, kad jose važiuojantieji nebūtų apdalyti baudomis, kaip kad neseniai nutiko Šiauliuose vairavimo įgūdžius išbandžiusiam garsiam plaukikui Danui Rapšiui.

„Kozirio“ vadovas Jurgis Grigaliūnas teigė, kad planų dėl tokio kraują kaitinančio renginio Aukštaitijos sostinėje būta jau pavasarį, tačiau juos sujaukė karantinas.

Jurgio nuomone, tam idealiausia vieta būtų J. Janonio gatvės pabaiga. Kadangi ten neseniai išlieta gatvės danga, kelias neatiduotas vertinti Savivaldybei, gatvės lenktynių organizatoriai bando derėtis, jog kelią tvarkantys rangovai juo leistų naudotis. Kad tik išprašytų tą gatvės atkarpą lenktynėms, organizatoriai pasirengę įsigyti netgi papildomą kelio bei renginio draudimą.

Vizualizacija
Foto: Bendrovės archyvas

„Pagrindinė problema, kad kelias nepriduotas Savivaldybei. Bet ši mums dega žalią šviesą, nes jau parodėme, kad tokias greičio varžybas galime organizuoti saugiai. O kol priduos, bandome tartis su rangovais“, – kalbėjo J. Grigaliūnas.

Nors dar nėra aiški gatvės lenktynių data ir laikas, organizatoriai jau dabar sulaukia daugybės užklausų ir skambučių, kada Panevėžyje greičio mėgėjai galės legaliai kurti variklius. Anot pašnekovo, į nelegalių gatvės lenktynių dalyvius dažnai žiūrima kaip į potencialius pažeidėjus, bet iš tiesų tai tiesiog jaunimas, ieškantis erdvės ir galimybių išsikrauti.

J. Grigaliūno teigimu, dažną „draguotoją“ savotiškai įkvėpė filmas „Greiti ir įsiutę: Tokijo lenktynės“, nuo tada automobilių sportas Lietuvoje tik auga.

„Žmonės kartais tarpusavyje matuojasi savo ego, o kartais automobiliais. Kaip yra skautų būrelis, kurio dalyviai kovoja dėl naujo ženkliuko, taip yra automobilininkų, kur jaunuoliai nori tobulinti savo mašiną ir vairavimo įgūdžius trasoje. Yra skirtingos pomėgių sritys ir nederėtų žmonių rūšiuoti, kad va, automobilininkai tai jau neverti savo galimybės. Kiekvienas žmogus turi turėti laisvą valią rinktis, ko jis nori“, – kalbėjo lenktynių organizatorius.

Važiuoja ne tik jaunuoliai

Jau praėjusį sezoną panevėžiečiai uždarė legaliomis varžybomis, į kurias susirinko per šešios dešimtys dalyvių – vos vienas kitas greičio mėgėjas buvo atvykęs iš Šiaulių, Vilniaus bei Kauno, daugiau visi kiti – vietiniai. Anot J. Grigaliūno, tokiose lenktynėse nėra jokio amžiaus cenzo. Nors manoma, kad greičio pedalą paspausti labiau mėgsta jaunimas, pernai vyriausias dalyvis buvo bekopiantis į šeštą dešimtį – jėgas jis išbandė su savo senutėle „Audi“, kurią kasmet tobulina ir itin prižiūri.

„Panevėžyje lenktynininkų bendruomenė gana didelė. Varžybose galima važiuoti net ir su kasdieniniu paprastu automobiliu, nes yra atskiros klasės pagal automobilių galingumą“, – sakė J. Grigaliūnas.

Anot jo, tokios lenktynės – galimybė išsilieti trasoje, po jų daug ramiau važinėjama gatvėmis. „Kozirio“ vadovas tikina, kad legaliose greičio varžybose būtų užtikrintas saugumas.

„Mes dirbame su Lietuvos automobilių sporto federacija, tad kaskart organizuojant „driftingą“ yra paaiškinama, kaip elgtis vienoje ar kitoje situacijoje. Jauni vairuotojai įgauna ir daugiau įgūdžių, nes vyksta ir mokymai, kaip elgtis automobiliui slystant ar skirtingomis klimato sąlygoms. Tik iki šiol tokio šanso greičio mėgėjams nebuvo suteikta, todėl visi labai apsidžiaugė išgirdę, kad net policija palaimintų tokias varžybas“, – tvirtina lenktynių organizatorius.

Prašymas atmestas

Panevėžio miesto savivaldybės administracijos Kultūros skyriaus vedėja Asta Čeponienė teigė, kad prašymą organizuoti gatvės lenktynes Renginių organizavimo komisija yra gavusi prieš dvi savaites, tačiau jis buvo atmestas, mat varžybos suplanuotos J. Janonio gatvėje, kuri oficialiai dar tebėra statybvietė.

„Buvo nuspręsta, kad organizatoriai pirmiausia turi gauti rangovo raštišką sutikimą, tuomet Renginių komisija svarstytų tokių varžybų galimybę. Ar bus leista, dar sunku pasakyti, nes yra labai daug aspektų, vienas jų – kaip būtų užtikrintas saugumas. Kol kas dar nesame sulaukę pakartotinio prašymo, tad ir komentuoti dar anksti“, – kalbėjo A. Čeponienė.

Palaikytų legalizavimą

Panevėžio apskrities vyriausiojo policijos komisariato komunikacijos specialisto Tado Martinaičio teigimu, policijos prioritetas – žmonių saugumas, bet kai vyksta nelegalios gatvės lenktynės, nei dalyviai, nei organizatoriai tokio saugumo negali užtikrinti. Todėl daug geriau yra legalizuoti tokias lenktynes, kai numatoma konkreti jų vieta bei laikas, renginio organizatoriai privalo užtikrinti saugumą, kaip ir bet kuriam renginiui išsiimti Savivaldybės leidimą.

„Legalizavus gatvės lenktynes, nebeliktų pavojaus, o ir jaunimas turėtų vietą, kur galėtų išsikrauti. Neatmestinas tas variantas, kad legalizavus varžybas dings dalis azarto, bet didžioji dalis draguotojų tikrai pasinaudos galimybe tą daryti legaliai ir saugiai“, – mano T. Martinaitis.

Išvaiko lenktynininkus

Policijos atstovo teigimu, greičio mėgėjai Panevėžyje buvo pamėgę rinktis pramoniniame mikrorajone, prie automobilių turgaus, vėliau veiksmo vieta persikėlė į vakarinę miesto dalį, už prekybos centro Savitiškio gatvėje. Užplūdus gyventojų skundams imtasi visų priemonių, kad šios vietos gatvių lenktynėms nebebūtų patrauklios.

„Policija visada reaguoja į tokius skundus, turime susitikimų šiuo klausimu ir su Panevėžio savivaldybe. Ten, kur pradeda daugiau rinktis ratuotas jaunimas, imamės ir įvairių saugumo priemonių. Ant važiuojamosios dalies įrengiamos salelės, kalniukai, kitos greičio ribojimo priemonės. Tai duoda rezultatų, bet laikinai, kol lenktynininkai susiranda kitų vietų. Paskutiniai mus pasiekiantys pranešimai dėl nelegalių gatvės lenktynių – iš J. Janonio gatvės, LEZ teritorijos“, – kalbėjo policijos atstovas.