Vairuotojui teigiant, kad įmonė sumažino atlyginimą, nors pasak jo, darbo yra daugiau, o taip pat yra atskaitomi pinigai už degalus, pati „Girteka“ tokias kalbas neigia ir teigia, kad buvo sumažintas ne atlyginimas, o mokami dienpinigiai ir tai yra laikinas sprendimas. Taip pat, bendrovės teigimu, pervežimų kainos dėl koronaviruso krito, užsakymų mažėjo. Įmonė paneigė ir kalbas apie atskaitomus pinigus už degalus.

Nuo dienpinigių iki pinigų atskaitymų už degalus

Vairuotojas Algis (vardas pakeistas, asmuo redakcijai žinomas- red.) su „Delfi“ susisiekė dar būdamas reise. Jis pasakojo, kad jau kuris laikas yra išvykęs ir prekes pervežinėja tarp didžiųjų Europos šalių.

„Delfi“ jis papasakojo daugiau detalių apie savo darbą, tačiau norėdamas darbdavio išlikti neatpažintas, prašė jų neatskleisti.

Pokalbį vyras pradėjo nuo prieš kiek daugiau nei porą savaičių spaudoje plačiai aptarto kompanijos vairuotojų atlyginimo mažinimo, kuomet „Girteka Logistics“ pranešė vairuotojams mažinanti dienpinigius.

„Man moka nebe 66 Eur per parą, bet 53 Eur, tik dalykas, kad darbo šiandien turime daug daugiau nei prieš koronaviruso krizę.

Paskaičiavau, kad dėl tokio algos mažinimo per mėnesį aš gausiu apie 400 Eur mažiau. Už 50 Eur per dieną aš galiu sėdėti ir dirbti Lietuvoje, kam man čia kabinoje sėdėti, nervintis, nemiegoti, skubėti“, – svarstė vairuotojas bei pridūrė, kad bendrai sistema veikianti taip, jog įprastai vairuotojams į banko sąskaitas yra pervedamas minimumas, o grįžus iš reiso sumokami likę pinigai, paskaičiuoti dienpinigiai.

„Jei visą mėnesį dirbi užsienyje, tai išeina 1980 Eur (30 dienų* 66 Eur už parą), tai jei skaičiuosime pagal naują tarifą – 53 Eur, man išeina 1590 Eur, kas yra 400 Eur mažiau. Bet dar mums nuskaičiuoja už degalus“, – užsiminė Algis.

Paklaustas, ką tai reiškia, jis aiškino, kad grįžus iš reisų beveik kaskart keletas šimtų eurų nuo atlyginimo yra nuimami dėl esą kilometražo ir degalų sunaudojimo neatitikimų.

„Bet juk aš jo nenupilu, o jie, kai grįžtam, pasiima po 300-400 Eur nuo mūsų atlyginimų, kaip jiems šauna į galvą.

Sako, kad kilometrai nesutampa su degalų kiekiu. Bet reikia suprasti, kad keliai būna uždaromi, būna remontuojami, ne visada iš taško A į tašką B gali nuvažiuoti tiesiausiu maršrutu. Tuo labiau, mašinos turi GPS, jie patys viską mato“, – pyko vyras.

Kalbėdamas apie atlyginimo, paremto komandiruotpinigiais skaičiavimą, jis tikino, kad įmonė dienpinigius dažnai formina taip, kaip jai patogu, bet nebūtinai pagal tai, kokiose šalyse žmogus dirbo ir buvo.

„Jie formina, kad tu buvai Lenkijoje, Latvijoje, Čekijoje, kur mažesni dienpinigiai, nors ten nebūni“, – sakė jis.

Darbo daugiau nei anksčiau

Vairuotojas taip pat pasakojo, kad grįžus iš reisų įmonėje automobilio mechanikui nepriduosi ir likusio atlyginimo negausi, jei nepasirašysi dokumentų savo noru eiti neapmokamų atostogų.

„Kai pasirašai, jiems mokėti atlyginimo tą laiką, kol vėl grįžti į reisus, tau nereikia“, – aiškino jis.

Galiausiai, Algis tikino, kad šiandien darbo įmonėje yra daugiau nei buvo anksčiau.

„Vairuotojus priima ir priima. Dirba ir kazachai, ir kirgizai. Visokius viršsvorius vežame, stovėjimo aikštelių mums niekas neapmoka, tai kur nori, ten stovėk, saugok, kad dyzelino ir prekių nepavogtų“, – vardijo jis.

Taip pat vairuotojas pridūrė, kad šiandien yra padidėjusios ir užsakymų kainos.

„Jie gauna daugiau pinigų, daugiau užsakymų, bet atlyginimus mums mažina.

Čia vyksta apgaulės, o pinigų jie turi, mašinas naujas perkasi, darbuotojus priiminėja. Kokia čia krizė? „Girtekai“ jos tikrai nėra, darbo turi daug“, – atvirai sakė jis.

Paklaustas, kodėl vyras šiandien tebedirba įmonėje, jis teigė svarstantis palikti darbą.

„Ten dirbau tik dėl to, kad padirbdavau kelis mėnesius ir likusius sėdėdavau namie, turėdavau laisvo laiko, bet dabar už tokius pinigus nebedirbsiu“, – kalbėjo Algis.

„Girteka“: pervežimų kainos krinta, rinkoje trečdaliu mažiau krovinių

„Girteka Logistics“ strateginių partnerysčių direktorius Kristian Kaas Mortensenas „Delfi“ teigė, kad šiandien įmonė, kaip ir viso pasaulio ekonomika bei verslai jaučia stiprų krizės poveikį, taip pat mato krintančius pervežimų kiekius bei kainas.

„Kalbant apie pervežimo kainas, koronaviruso krizės pradžioje staigiai smukus rinkai tam tikrose kryptyse, buvome pritaikę trumpalaikę priemoką, kuri truko dvi savaites.

Tačiau prasidėjus ekonominei krizei susidėjo dar du rinkos veiksniai: sumažėjusios transportavimo apimtys visoje Europoje, nes užsidarė gamyklos ir smuko nebūtinųjų prekių gabenimas, ir išaugusi konkurencija – atsilaisvino daugiau vežėjų pajėgumų, ir jie ėmė mažinti kainas. Šiuo metu rinkoje yra 30 proc. mažiau krovinių, o pervežimo kainų kritimas siekia 10-12 proc.“, – teigė įmonės atstovas bei pridūrė, kad laikinas vairuotojų dienpinigių sumažinimas yra viena iš kaštų taupymo priemonių, kurios šiandien yra taikomos kompanijoje.

K. K. Mortensenas, kaip ir „Delfi“ komentuodamas anksčiau, laikėsi savo, kad įmonė vairuotojams atlyginimų nemažina.

„Tiek ofiso darbuotojams, tiek vairuotojams laikinai sumažinome dienpinigių normą iki įstatyme numatytos ribos.

„Girteka Logistics“ kurį laiką mokėjo didesnius nei rinkoje dienpinigius, o dėl dabartinės ekonominės situacijos turėjome padaryti laikinus pakeitimus“, – tikino jis.

Informaciją paneigė

Įmonės atstovas atsakė ir į vairuotojo išsakytus teiginius.

Jis paneigė informaciją, kad vairuotojams grįžus iš reiso yra nuskaičiuojami pinigai už neva per daug išnaudotą degalų kiekį, o paklaustas, ar dienpinigiai visada skaičiuojami pagal tas šalis, kuriose vairuotojas išties lankėsi, aiškino, kad tai automatiškai apskaičiuoja IT sistemos.

„Mūsų 14 tūkst. vairuotojų keliauja po visą Europą, Skandinavijos ir Rytų šalis. Kiekvienas kelionės kilometras yra fiksuojamas vilkike esančių IT sistemų, kurios užtikrina, kad nuolat matome visų 7400 vilkikų buvimo vietą, fiksuojame, kaip greitai jis važiuoja, kaip dažnai stabdo, ar stovi kamštyje, ar ilsisi, kada pasieks krovinio pristatymo vietą ir pan.

Sistemos automatiškai apskaičiuoja, kiek laiko ir kuriose šalyse buvo vilkikas. Šių įrašų pagrindu skaičiuojamas darbo užmokestis ir dienpinigiai pagal šalis, kuriose faktiškai buvo, atitinkantys įstatymuose ir sutartyse numatytus įkainius“, – teigė jis.

Atsakydamas į klausimą, ar vairuotojas grįžęs iš reiso ir norėdamas priduoti mašiną mechanikui visada būtinai turi pasirašyti einantis neapmokamų atostogų atstovas pateikė štai tokį atsakymą:

„Kiekvienas vairuotojas, kaip bet kuris ofiso ar sandėlio darbuotojas, turi teisę imti tiek kasmetines apmokamas, tiek neapmokamas atostogas taip, kaip nurodo įstatymai“.

Galiausiai, paklausus, ar įmonė, jų teigimu šiandien esant sunkiai situacijai dėl koronaviruso, ieško naujų vairuotojų, buvo paaiškinta, kad tam tikrų pozicijų ieškoma nuolat.

„Būdami vieni didžiausių darbdavių Lietuvoje mes nuolat turime tam tikrų atvirų pozicijų.

Pernai prie mūsų komandos prisijungė 3 tūkst. vairuotojų, kurių 70 proc. – pagal kolegų rekomendacijas. Šiuo metu peržiūrime augimo planus ir koncentruojamės ties pagrindiniais tikslais – veiklos tęstinumu ir esamų darbo vietų išsaugojimu“, – buvo teigiama gautuose atsakymuose.

Cuzanauskas: transporto sektoriuje yra totali betvarkė

Profesinių sąjungų aljanso vadovas Audrius Cuzanauskas, bendrai paklaustas apie problemas transporto sektoriuje teigė, kad jų čia apstu ir vardijo, kad jos susijusios tiek su atlyginimų skaičiavimu, tiek su kitais dalykais.

Audrius Cuzanauskas

„Vairuotojams yra ir nuskaitinėjami pinigai už degalus.

Vadybininkų savivaliavimas yra tokio lygmens, kad jeigu vairuotojas pakeltu tonu kalbės su vadybininku, vadybininkas turi teisę jam skirti 300 Eur baudą. Čia beveik visose transporto įmonėse taip“, – viena pavyzdžių pateikė jis.

Taip pat A. Cuzanauskas antrino vairuotojui Algiui ir patvirtino, kad pervežimų šiandien – daugiau, o jų įkainiai – padidėję.

„Mus olandų ir belgų profsąjungos informuoja, kad pervežimų poreikis padidėjo.

Kai kuriose šalyse net buvo prailgintos darbo valandos, kad vairuotojai galėtų vežti ir užtikrinti tiek reikiamas prekes, tiek vaistus, maistą. Antras dalykas, kalbant apie tokias šalis, kaip Italija, Prancūzija, Ispanija, ten pervežimų įkainiai yra padidėję nuo dviejų iki trijų kartų“, – teigė jis ir patikino, kad kai kurios įmonės, sakydamos, kad pervežimų šiandien mažėja, tiesiog naudojasi pandemijos situacija siekdamos vairuotojams sumažinti atlyginimus.

Paklaustas, ar gali būti, kad vairuotojų dienpinigiai kai kuriose įmonėse gali būti skaičiuojami ne pagal tas šalis, kuriose vairuotojas buvo, o pagal tas, kur įkainis mažesnis, jis tikino, kad tokia galimybė tikrai tikėtina.

„Kai kuriose vietose yra skaičiuojama, pasakysiu negražiai, iš lempos.

Vairuotojai važinėja kadencijomis, du, tris mėnesius važiuoja, bet jie iki kol grįžta, galutinai ir nežino, kaip vadybininkas nuspręs sumokėti. Kiekvieną kartą atlyginimas skaičiuojamas visiškai kitaip ir nesvarbu, kad yra darbo sutartis.

Yra totali betvarkė“, – apibendrino A. Cuzanauskas.