Mėnesį laukė kompensacijos, bet gavo kupono pasiūlymą

Saulius pasakoja, kad pernai lapkritį jis iš pigių skrydžių bendrovės „Ryanair“ įsigijo bilietus į Milaną, Italiją. Kelionė buvo suplanuota per Velykas, tačiau dėl savaime suprantamų priežasčių – koronaviruso pandemijos ir paskelbto karantino – ją teko atšaukti.

„Delfi“ primena, kad nuo kovo 24 d. Airijos pigių skrydžių bendrovė „Ryanair“ atšaukė savo skrydžius Europoje ir Artimuosiuose Rytuose iki pat gegužės pabaigos. Be to, avialinijos visam vasaros sezonui atšaukė ir keletą naujų krypčių, tokias kaip Kaunas-Zadaras (Kroatija). Toks sprendimas buvo priimtas dėl kelionių Europoje ribojimo kovoje su naujojo koronaviruso plitimu.

Dar kovo pabaigoje vyras kreipėsi į „Ryanair“, prašydamas grąžinti pinigus už skrydžio bilietus. Bendrovė informavo, kad klientai turi du pasirinkimus: atgauti pilną kompensaciją arba nemokamai pakeisti atšauktą skrydį į kitą. Pasirinkus pirmą variantą, pinigai esą būtų grąžinti per 20 darbo dienų.

Vėliau Saulius iš bendrovės sulaukė dar kelių laiškų, kuriuose nurodoma, kad dėl didelio prašymų srauto procesas stringa, todėl prašo kantrybės, ir patikina, kad klientas – eilėje.

Galiausiai, praėjus beveik mėnesiui, „Ryanair“ atsiuntė laišką su naujomis sąlygomis. Bendrovė siūlo paslaugos kuponą, kurį neva galima išnaudoti skrydžiams per artimiausius metus. Tiesa, laiško apačioje nurodoma, kad klientui nesutikus priimti kupono, yra galimybė atgauti pinigus, tačiau tai esą gali užtrukti. Vadinasi, Saulius priverstas ir vėl pildyti prašymą, norėdamas gauti kompensaciją.

Pinigai ir reikalai
Foto: Shutterstock

Kiti laukia tūkstantį eurų siekiančių kompensacijų

„Mėnesį rašė, kad tuoj grąžins pinigus ir trūksta darbuotojų išspręsti klausimą, bet vėliau pradėjo brukti kuponus, o norint atgauti pinigus tenka laukti konsultanto „online chat“ puslapyje visą dieną. Tačiau realiai turbūt ten nieko nėra, nes visiems rodo tą patį – „jūs eilėje“.

Vyras tikina, kad tris dienas iš eilės kiekvieną rytą stoja į eilę, tačiau iki vakaro niekas nesikeičia, šmėžuoja ta pati informacija – „Visi konsultantai užimti“.

„Atmečiau galimybę pinigus iškeisti į kuponą, nes skrydžių ateitis – miglota, o dėl saugumo šiemet neskrisim. Be to, pabrangs bilietai dėl privalomų tarpų tarp keleivių, tad už tokią pačią sumą gali išeiti tik vienas bilietas.

Taip pat šiuo laikotarpiu norėtųsi atgauti pinigus, kol šie nenuvertėjo. Ir neaišku, kur po karantino skraidins „Ryanair“ iš Vilniaus, gal liks tik Londonas ir Norvegija“, – pasakoja Saulius.

Pašnekovas įvardijo, kad už bilietus į Milaną paklojo daugiau nei 200 eurų. Tiek šiuo metu jis bando atgauti iš skrydžių bendrovės. Tiesa, yra ir skaudžiau nukentėjusių žmonių. Feisbuko keliautojų grupėje gyventojai taip pat dalijosi savo istorijomis, kaip neatgauna pinigų už skrydžius su „Ryanair“. Vieniems bendrovė delsia grąžinti 900, kitiems – 1500 eurų siekiančias kompensacijas.

Vienas keliautojas papasakojo, kaip išradingai pavyko atgauti pinigus: „Gavau ir aš tokį laišką šiandien, tada paspaudžiau „please click here to contact us“ (Norėdami susisiekti su mumis spauskite čia – liet.) prisijungė žmogus prie pokalbio gal po 3 minučių laukimo. Paprašius grąžinti pinigus, man buvo atsakyta, kad gali pasiūlyti tik „voucherius“ (kuponus – liet.). Aš jam atsakiau, kad daugiau neketinu skraidyti su „Ryanair“ ir kad teks pereit pas konkurentus „WizzAir“. Ir po šio sakinio buvau paprašytas pateikti skrydžio duomenys, ir patvirtino, kad pinigai bus grąžinti.“

Kur kreiptis dėl pinigų grąžinimo?

„Delfi“ kreipėsi į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (VVTAT), kuri paaiškino, kur nukentėję asmenys galėtų kreiptis pagalbos.

Anot VVTAT atstovės Natalijos Jarmulkovič, atšaukus kelionę lėktuvu, vartotojas pirmiausia turėtų sekti paslaugų teikėjo viešai skelbiamą informaciją apie atšaukiamas arba atidedamas paslaugas bei pinigų grąžinimą. Vartotojas turėtų kreiptis į paslaugos teikėją, su kuriuo buvo sudaryta sutartis, dėl galimybės atidėti kelionę, pakeisti kelionės kryptį ar priimti kitą kompensacijos pasiūlymą, pavyzdžiui, rinktis kuponą, jei paslaugos teikėjas numato tokią galimybę.

Vartotojui ir paslaugų teikėjui neradus kitos alternatyvos, vartotojas turi teisę susigrąžinti pinigus arba gauti nukreipimą kitu maršrutu į galutinę paskirties vietą.

„Paslaugų teikėjas, remdamasis nenugalimos jėgos aplinkybėmis, gali nukelti prievolių vykdymą, t. y. pinigų grąžinimą, iki kol pasibaigs nenugalimos jėgos aplinkybės“, – atkreipia dėmesį VVTAT.

Tarnybos atstovė pažymi, kad toks įvykis kaip koronavirusas, kuris sukelia kelionių nesklandumus, yra priskiriamas ypatingosioms aplinkybėms, kurių paslaugų teikėjai negali kontroliuoti. Todėl skrydžio atšaukimo ar jo atidėjimo dėl ypatingųjų aplinkybių atvejais kompensacija, kuri yra įtvirtinta Reglamente Nr. 261/2004, keleiviams gali būti neišmokama.

Daugiau informacijos apie keleivių teises galima rasti Europos Komisijos gairėse dėl ES keleivių teisių. Taip pat apie keleivių teises, keliaujant lėktuvu, skaitykite Europos vartotojų centro Lietuvoje interneto svetainėje.

VVTAT taip pat informuoja, kad tais atvejais, kai paslaugos teikėjas registruotas kitoje ES šalyje, Norvegijoje, Islandijoje ar Jungtinėje Karalystėje, vartotojas turi teisę kreiptis nemokamos pagalbos į Europos vartotojų centrą Lietuvoje.

Ryanair
Foto: Shutterstock

Pinigų grąžinimas gali užtrukti iki 90 dienų

N. Jarmulkovič pasakoja, kad Europos vartotojų centras Lietuvoje kreipėsi į Europos vartotojų centrą Airijoje, kadangi „Ryanair Holdings Pl“ – Airijos oro transporto bendrovė, dėl esamos situacijos išaiškinimo. Kaip informavo Europos vartotojų centras Airijoje, šiuo metu šalyje naujų teisės aktų pakeitimų dėl privalomų kuponų nėra.

„Jeigu skrydis yra atšauktas, keleiviai gali pasirinkti atgauti už bilietą sumokėtus pinigus, o kuponas gali būti siūlomas tik vartotojui sutikus, t. y. nepriverstinai, o pasak Airijos Aviacijos reguliavimo komisijos, vartotojai oro transporto bendrovei atšauktus skrydžius turi teisę susigrąžinti pinigus“, – aiškina ji.

Europos vartotojų centras Airijoje taip pat atkreipė dėmesį, kad minėtas oro vežėjas pastaruoju metu gauna didelį kiekį keleivių prašymų grąžinti pinigus, todėl pinigų grąžinimas gali užtrukti iki 90 dienų.

Pagal Europos vartotojų centro Airijoje rekomendacijas, jeigu vartotojo netenkina siūlomas kuponas, vartotojas turėtų per 6 savaites kreiptis į oro vežėją ir reikalauti pinigų grąžinimo (atsisakyti gauti kuponą vietoj pinigų grąžinimo).

Vartotojai, susidūrę su sunkumais susisiekti su minimu oro vežėju, gali užpildyti prašymo formą tiesiogiai Ryanair svetainėje arba kreiptis paštu, adresu: Customer Services, P.O Box 11451, Swords, Co. Dublin, Ireland.

Jeigu per 90 dienų nuo prašymo pateikimo pinigai nebus grąžinti, vartotojai gali kreiptis nemokamos pagalbos į Europos vartotojų centrą Lietuvoje, pažymi VVTAT.

Ryanair
Foto: Shutterstock

Viliasi, kad skrydžius atnaujins liepą

„Ryanair“ vadovas Michaelas O'Leary interviu „Financial Times“ sakė manantis, kad oro susisiekimo apribojimai Europoje bus atšaukti liepą, rašo BNS.

Pasak jo, „Ryanair“ planuoja liepos mėnesį atkurti 40 proc. savo skrydžių ir tikisi, kad keleivių vietos lėktuvuose bus užpildytos 50-60 procentų. Rugpjūtį bendrovė tikisi atkurti 60 proc., rugsėjį – iki 80 proc. skrydžių.

„Tačiau tokie mūsų planai žlugs, jei bus įvestos kažkokios absoliučiai neveiksmingos socialinio atstumo užtikrinimo priemonės, pavyzdžiui – reikalavimas vidurines vietas palikti tuščias. Tokiu atveju skrydžių neatnaujinsime“, – sakė M. O'Leary.

Jis išreiškė viltį, kad oro susisiekimo intensyvumas normalizuosis iki 2021 metų vasaros.