Apie tai, kad didžiausios Lietuvoje pervežimų įmonės „Girteka“ vairuotojai dėl sumažintų dienpinigių pirmadienį rengia streiką praėjusią savaitę pirmieji pranešė „15min.lt“.

Pirmadienį išplatintame „Girtekos“ pranešime žiniasklaidai aiškinama, kad įmonės vilkikai toliau važiuoja, nėra sustojusių vilkikų dėl krizės ar streiko.

„Nematome oficialaus streiko ar vilkikų sustojimo ženklų, kurie turėtų įtakos mūsų galimybėms toliau kokybiškai aptarnauti klientus visoje Europoje“, – rašoma pranešime.

Savo ruožtu A. Cuzanauskas sakė, kad tokio masto streiko Lietuvos įmonėje dar nėra buvę.

„Esu „Viber“ vairuotojų grupėje, kurioje yra 8,8 tūkst. narių. Jie streikuoja. Kitos Lietuvos įmonės palaiko. Palaikymas rodomas tuo, kad jie savo žalias apsaugines liemenes užsiriša ant kairiojo veidrodžio.

Gaunu ataskaitas iš kitų vairuotoju, kad jie dabar važiuoja Prancūzijos, Ispanijos, Italijos, Vokietijos keliais ir niekur nėra „Girtekos“ automobilių. Jie visi stovėjimo aikštelėse. Streikas vyksta, kaip ir žadėta, nuo 9 iki 18 val.“, – „Delfi“ sakė jis.

Sumažino dienpinigius

Kaip paaiškinama „Girtekos“ vairuotojams skirtame naujienlaiškyje, jų darbo užmokestis susideda iš trijų dalių: atlyginimo, priedų ir dienpinigių.

Nurodoma, kad nei atlyginimas, nei priedai dėl naujojo koronaviruso (COVID-19) krizės nesikeičia. Tačiau nuspręsta laikinai sumažinti dienpinigių normą.

„Mes nemažiname vairuotojų atlyginimų, kurį laiką mokėjome didesnius nei rinkos vidurkis dienpinigius, o dėl esamos ekonominės krizės laikinai pakoregavome jų normą. Šis laikinas dienpinigių sumažinimas sukėlė kalbas tarp mūsų vairuotojų bei keletas žiniasklaidos šaltinių pranešė, kad mūsų vairuotojai streikuoja ar jau paskelbė streiką. Taip nėra ir iki šiol nebuvo“, – rašoma įmonės pranešime.

Savo ruožtu A. Cuzanauskas aiškino, kad vairuotojai savo darbo užmokesčio į dalis neskirsto.

„Visas dalykas yra žymiai giliau. Nuo balandžio 4 iki balandžio 14 dienos išėjo kartelinis Lietuvos vežėjų susitarimas. „Girteka“ teigia, kad mažins dienpinigius, bet esminis dalykas, kad vairuotojai savo atlyginimą supranta, kaip užmokestį už parą.

Jiems mokama pagal susitarimą ir už dieną. Tas susitarimas yra žodinis, tai tą žodinį susitarimą visos įmonės ir sumažino. Taip atrodo kartelis“, – sakė jis.

Audrius Cuzanauskas

Organizatoriams gresia atsakomybė

„Girtekos“ vairuotojams skirtame naujienlaiškyje dar paaiškinama, kad streikas yra kraštutinė ginčų sprendimo priemonė, kuri turėtų būti naudojama išbandžius visas kitas taikias priemones.

„Streiką gali organizuoti tik darbuotojų organizacijos ir oficialiai išrinkti darbuotojų atstovai. Nepaprastųjų padėčių įvedimo atvejais, streikus organizuoti yra draudžiama pagal įstatymus.

Privaloma oficialiai pateikti reikalavimus, dėl kurių nepavyko susitarti, streiko datą, pradžią, vietą, numatomą streikuosiančių darbuotojų skaičių, paskirti streiko komitetą (atstovus). Darbdavį būtina raštu iš anksto įspėti įstatymų nustatyta tvarka prieš pradedant streiką.

Streikai, paskelbti ar organizuojami nesilaikant teisės aktų, yra laikomi neteisėtais. Neteisėtus streikus organizavusiems ir skatinusiems asmenims, bei tokių streikų dalyviams, nepriklausomai nuo to, ar jie yra tos konkrečios įmonės darbuotojai ar ne, gali būti taikoma administracinė ir baudžiamoji atsakomybė.

Bet kokia įmonei padaryta žala, pavyzdžiui, prastovos, negautos pajamos, prarasti užsakymai, yra išieškoma iš atsakingų darbuotojų. Atstovai taip pat yra atsakingi už turto ar krovinių ir žmonių saugumą, įrangos, technologinių sistemų sklandų veikimą per ir po tinkamai pagal taisykles atlikto streiko“, – rašoma dokumente.

„Girteka Logistics“ nurodo turinti daugiau kaip 7,4 tūkst. vilkikų ir 7,8 tūkst. puspriekabių, 18 tūkst. darbuotojų.

„Girteką“ valdanti bendrovė „ME investicija“ 2018 metais uždirbo 64,31 mln. eurų konsoliduoto grynojo pelno – 33 proc. mažiau nei 2017-aisiais (85,657 mln. eurų), jos pajamos augo 33,3 proc. iki 903,2 mln. eurų.