Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) pastaruoju metu gauna daug vartotojų prašymų dėl ginčų su kelionių organizatoriais. Šiuo metu tarnyba yra sulaukusi daugiau nei 200 tokio pobūdžio prašymų.

Lietuvos turizmo asociacijos direktorė Milda Plepytė-Rainienė sako, kad šiuo metu dėl pinigų grąžinimo yra daug teisinio reguliavimo neapibrėžtumo, tad galutinio atsakymo nėra, mat esamas reguliavimas tam nėra pritaikytas.

Nors rekomendavo nebekeliauti, kelionę organizavo

Kaip pasakoja Marius (tapatybė žinoma – aut. past.), iš kelionių organizatoriaus „Novaturas“ praėjusių metų vasarą šeima nusipirko kelionę į Tailandą. Kadangi vyko išankstiniai pardavimai, esą pavyko rasti gerą viešbutį už gerą kainą. „Kelionė buvo labai laukiama ir ilgai planuota. Buvo svajonių šalių sąraše“, – sako Marius.

Kovo 13 dieną vyras su artimaisiais turėjo išskristi, bet dėl nestabilios padėties su skrydžiais ir koronaviruso pandemijos pasaulyje nusprendė nerizikuoti, nes neaišku, kaip būtų grįžę atgal.

Apie pasikeitusius kelionės planus Marius informavo „Novaturo“ atstovą, kelionių agentūrą „Sofa Travel“, kurios vadybininkė, kaip pasakoja vyras, tikino, kad jokios rizikos vykti nėra, o jei neskris, pinigų niekas negrąžins. Grąžintų nebent oro uosto mokesčius ir dalį sumos kompensuos viešbutis.
Dalį kelionės sumos vyras apmokėjo tiesiogiai, o likusi suma buvo pasiskolinta iš finansų įstaigos.

„Dabar taip išeina, kad turime mokėti bankui už neįvykusią kelionę. Nors vadybininkė patikino, kad skrydis įvyko, ir kad mes iš jos klientų vieninteliai, kurie neišskrido“, – sako pašnekovas.

Verta atkreipti dėmesį, kad dar kovo 12 d. Sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga lietuvius ragino nebekeliauti ir nevykti į keliones užsienyje. Tokią rekomendaciją išplatino ir Užsienio reikalų ministerija (URM), ragindama atidėti visas keliones į užsienį.

Foto: Norbertas Kazlauskas

Kaip žinia, kovo 16 d. Lietuvos Vyriausybė paskelbė nacionalinį karantiną, dėl kurio draudžiama išvykti iš šalies.

„Gerai, kad niekur neskridome, nes tikrindami skrydžių tvarkaraščius pastebėjome, kad skrydžiai masiškai atšaukiami. Kitą dieną po karantino paskelbimo parašėme prašymą tiesiogiai „Novaturui“ dėl pinigų gražinimo“, – pažymi vyras.

„Organizatorius pasielgė labai neatsakingai, neatšaukęs kelionių ir nepasiūlęs jokios alternatyvos. Taip pat atstovė iš „Sofos Travel“ pareiškė, kad negali perkelti kelionės į kitą šalį. Juolab kad mes pirkome per išankstinius pardavimus vasarai kelionę į Turkiją.

Mano atveju užlaikyti 2000 Eur. Tai didelė pinigų suma, vertinant esamą situaciją rinkoje. Manau, tai nesąžininga, nes siekiama spręsti savo problemas kitų sąskaita.
Keliautojas Laurynas

Maža to, kad organizatorius mus apgavo, sakydamas, kad viskas gerai – rizikos jokios, tai dabar ir
nenori grąžinti pinigų. Būkite atidūs, pirkdami jų išankstines keliones, nes tai jau tampa panašu į piktnaudžiavimą“, – kitus keliautojus įspėja vyras.

Neatgauna 2 tūkst. eurų

Dar vienas „Novaturo“ klientas Laurynas taip pat informavo, kad organizatorius atsisako grąžinti pinigus už neįvykdytą skrydį į Tenerifę. Jis turėjo vykti kovo 20 d. Vietoj to jam siūloma keisti bilietus.

„Jei šeima nenori ir neplanuoja keliauti, kodėl pinigai bus užlaikyti, nesuteikus paslaugos. Juk ir kaštų jie nepatyrė, nes skrydis nebuvo įvykdytas.

Mano atveju užlaikyti 2000 Eur. Tai didelė pinigų suma, vertinant esamą situaciją rinkoje. Manau, tai nesąžininga, nes siekiama spręsti savo problemas kitų sąskaita“, – teigia Laurynas.

Vyras tikina neužsisakęs viešbučio per kelionių organizatorių, todėl laikino apgyvendinimo platforma, atšaukus užsakymą, iškart grąžino pinigus. Tuo metu „Novaturas“, kaip teigia vyras, neva sustabdė mokėjimus, todėl negali grąžinti pinigų.

Nesumokėjęs pinigų praras avansą

Kitas keliautojas Saulius balandžio 16 d. planavo kelionę į Turkiją. Bilietai kainavo beveik 800 Eur, o vyras tikina sumokėjęs 50 eurų avansą. Tačiau paskelbus karantiną Saulius kelionių agentūrą „Kelionių panorama“ informavo, jog atsisako mokėti pilną sumą ir vykti į kelionę.

„Skrydžiai iki balandžio 14 d. uždrausti ir, manau, normalu, kad esant tokiai situacijai, ne kelionės dabar galvoje. Į kelionę atsisakiau vykti dėl nenugalimos jėgos aplinkybių, kurių vartotojas negali kontroliuoti ir kurių turizmo paslaugų teikimo sutarties sudarymo metu negalėjo protingai numatyti (pavyzdžiui, dėl būsimoje poilsio šalyje prasidėjusių gamtinių stichijų ar karo veiksmų, koronaviruso). Todėl kelionių organizatorius turi grąžinti visus vartotojo sumokėtus pinigus“, – pažymi vyras.

Saulius iš agentūros gavo priminimą, kad nesumokėjęs visų pinigų prarasiąs 50 eurų avansą. Kitas pasirinkimas – nukelti kelionę rugsėjo ar spalio mėnesiams, kai kaina išauga vos ne dvigubai.

Planavusiems vykti į mūsų organizuojamas poilsines keliones, taikome itin lanksčias planų atidėjimo sąlygas ir žmonėms suteikiame galimybę keisti net iki birželio pabaigos numatytas atostogas.
Novaturas

„Kelionių panoramos“ klientui atsiųstame paaiškinime rašoma, kad agentūra vyro pinigų neturi, o organizatoriaus pozicija šiuo metu esą itin paprasta: kol nėra oficialaus draudimo keliauti po balandžio 14 d., galioja visos atšaukimo sąlygos, kurios numatytos sutartyje.

Be to, organizatorius neva siūlo kelis lanksčius sprendimus: keisti kelionę šiuo metu, tai padaryti iki metų galo, bet apie tai pranešti iki balandžio 3 d., ir atšaukti kelionę, prarandant avansą.

Šiuo atveju kelionių organizatorius – taip pat „Novaturas“.

Atšaukus kelionę, galima bandyti laukti, kol situacija pasikeis, ir po balandžio 14 d. galimai uždraudus keliones, pinigų grąžinimai bus atliekami atgaline tvarka, aiškinama vyrui.

„Novaturas“: kelionių planus nemokamai keičiame į vėlesnes datas

Kaip sako „Novaturas“ komunikacijos projektų vadovė Dovilė Zapkutė, po pasaulį plintantis virusas sujaukė daugybės keliautojų planus ir dėl susiklosčiusios situacijos organizatorius nuoširdžiai apgailestauja.

„Šalies Užsienio reikalų ministerija kovo 12 d. paskelbė rekomendaciją nevykti į bet kokią užsienio šalį, ir mes nedelsdami savo užsakomuosius skrydžius sustabdėme.

Egzotines keliones vykdome ne savo užsakomaisiais skrydžiais, bet su visame pasaulyje skraidančiomis reisinėmis avialinijomis, šiuo atveju – „Turkish Airlines“, todėl kovo 13 d. į Bankoką išskrido 12 lietuvių.

Situacijai greitai besikeičiant prastyn ir šalims ėmus užsidarinėti sienas, nedelsdami visus savo keliautojus, taip pat ir iš egzotinių kraštų, pargabenome namo skubos tvarka. Paskutiniai klientai grįžo dar kovo 22 d.“, – rašoma „Novaturo“ komentare.

D. Zapkutė patikino, kad visiems, planavusiems vykti atostogų nuo kovo 12 d., organizatorius kelionių planus keičia nemokamai į vėlesnes datas. Tai jau esą pasiūlė ir aukščiau minėtam klientui Mantui.

„Jis turi galimybę keisti ne tik kelionės datą, bet ir rinktis kitą egzotinę kryptį – Vietnamą, Balį ar pasilikti Tailando pasirinkimą. Žmogus taip pat neprivalo apsispręsti dabar – pasirinkti kitą kelionę galima iki pat gegužės mėn. pabaigos“, – sako ji.

Jie meluoja, kad skrydis įvyks ir kad sutartis galioja. Turiu įrodymus iš viešbučio, kad jis dirbs geriausiu atveju nuo gegužės, o mūsų kelionę turėjo prasidėti balandžio viduryje.
Keliautojas Marius

Visiems keliautojams, kurie planavo artimiausiu metu vykti į „Novaturo“ keliones, reikėtų susisiekti su savo kelionių agentu, kuris geriausiai patars dėl kelionės atidėjimo, pažymi D. Zapkutė.

„Planavusiems vykti į mūsų organizuojamas poilsines keliones, taikome itin lanksčias planų atidėjimo sąlygas ir žmonėms suteikiame galimybę keisti net iki birželio pabaigos numatytas atostogas. Klientai neprivalo pasirinkimo padaryti dabar, gali bet kada šiemet, o pati poilsinė kelionė gali vykti ir kitąmet. Suprantame, kad keliauti dabar tikrai nesaugu, todėl prašome atostogų planus atidėti“, – aiškina ji, tačiau neatsakė į klausimą, ar savo klientams grąžina pinigus, atšaukus kelionę.

Viešbučiai uždaryti, skrydžių nebus, bet prašo sumokėti už kelionę

Kito kelionių organizatoriaus „Tez Tour“ klientas Marius pasakoja apie rudenį suplanuotą kelionę į Turkiją, kuri buvo numatyta balandžio 18–28 d. Bilietus jis pirko per interneto svetainę Keliones.lt. Anot jo, skrydžiai pagal sutartyje numatytą kelionės datą nebus vykdomi, viešbučiai taip pat nedirbs, tad net fiziškai yra neįmanoma įgyvendinti sutartį.

Kelionių organizatorius neva jam teigia, kad sutartis ir jos sąlygos galioja, o skrydis įvyks. Maža to, reikalaujama sumokėti likusią dalį pinigų už kelionę.

Vieštbutis Turkijoje
Foto: Shutterstock

„Organizatorius naudojasi pasauline problema ir apgaudinėja savo klientus, slepia esminę informaciją apie iš anksto suplanuotas keliones, kurių nebus. Tokiu būdu tikisi, kad klientai praleis sutartyje nurodytą datą ir jiems liks įmokėti pinigai. Jie net pataria rašyti prašymą nutraukti sutartį (tuomet avanso neatgausiu) arba reikalauja sumokėti likusią dalį pinigų už kelionę. Jie meluoja, kad skrydis įvyks ir kad sutartis galioja. Turiu įrodymus iš viešbučio, kad jis dirbs geriausiu atveju nuo gegužės, o mūsų kelionę turėjo prasidėti balandžio viduryje.

Beje, telefonu organizatorius jau nebeatsiliepia, o pokalbio metu apsimetė, kad trūkinėja ryšis ir išjungė telefoną“, – pasakoja Marius.

Vyras taip pat priduria, kad keisti kelionės datos neplanuoja ir organizatoriaus reikalauja grąžinti pinigus. Tik čia jis įsisuko į užburtą ratą.

„Keisti datos nenorime, nes jie tada pasiima kontrolę dėl datos ir kainos, taip ribodami vartotojo teisę į pasirinkimą. Mes reikalaujame grąžinti pinigus, bet jokių atsakymų negauname, nes pirkome per partnerį Keliones.lt. Vienas nuo kito mėto atsakymus: Keliones.lt sako, kad jie nesprendžia, o organizatorius „Tez Tour“ sako kreipkitės į partnerį. Keliones.lt vėl sako, kad persiuntė klausimus organizatoriui, ir kai gaus atsakymą, informuos“, – nusivylęs sako vyras.

Buvau pateikusi pretenziją dėl pinigų negrąžinimo (...). Akivaizdu, kad organizatoriai neturi jokio teisinio pagrindo taip elgtis, nes savo veiksmų negali pagrįsti.
Keliautoja Ieva

Savo motyvų nepagrindžia teisiškai

Kita „Tez Tour“ klientė Ieva teigia, kad organizatorius nepagrįstai negrąžina pinigų už kelionę į Turkiją, o savo tokių veiksmų esą negali pagrįsti.

„Aš taip pat vargstu su „Tez Tour“ (perpardavėjas „Kelionių akademija“). Buvau pateikusi pretenziją dėl pinigų negrąžinimo, bet kartu svarsčiau ir kelionės pakeitimo galimybes“, – pasakoja Ieva.

Ji pateikė tinkamas kitų metų kelionės datas, kurios ją tenkintų už tą pačią kainą, tačiau „Kelionių Akademija“ tokių variantų jai nesiūlė. Vis dėlto kelionės datos keitimo galimybė jos netenkino, nes siūlomos datos neapėmė tokio laikotarpio, kuris turėtų tris nepertraukiamas ne darbo dienas, todėl ji paprašė grąžinti pinigus.

Moteris pasakoja, kad ir kelionės sutartyje yra pažymima, kad jeigu kelionės tikslo vietoje atsiranda nenugalimos jėgos aplinkybių, dėl kurių neįmanoma vykdyti kelionę (šiuo atveju – dėl karantino), kelionių organizatorius privalo laikytis prisiimtų įsipareigojimų ir vartotojui turi būti grąžinami pinigai už kelionę.

Kaip ji pasakoja, „Tez Tour“ į pateiktą pretenziją oficialiai – pagrindžiant dokumentais, parašu – neatsakė ir tik dar kartą siūlė apsvarstyti galimybę keisti kelionės datą. „Akivaizdu, kad jie neturi jokio teisinio pagrindo taip elgtis, nes savo veiksmų negali pagrįsti“, – įsitikinusi moteris.

„Nūdiena tokia, kad gyvename nežinomybėje. Vieni praradome darbus, kiti praras. Nuo nelaimių niekas nesame apsaugoti, todėl tie pinigai yra reikalingi saugesniam rytojui, o ne metų įšaldymui. Pasigirsta kalbų, kad net jei su virusu pavyks susitvarkyti, jis vėl gali link rudens atsinaujinti. Tada kur garantas, kad vėl kelionės nenusikels?

Mano kelionė turėjo įvykti balandžio 9 d. Turkija sezoną nukėlė, todėl ir tai aišku, kad „Tez Tour“ nėra sumokėjęs pinigų, o sau šiuos pinigus savinasi, nepaisant to, kad pastaruosius metus gyveno labai gerai, nes lietuviai tikrai daug keliavo. Galiausiai, Turkijos viešbučiai tikrai grąžins pinigus“, – sako Ieva.

„Tez Tour“: skrydžiai atšaukti ne dėl kelionių organizatorių valios

Anot „Tez Tour“ atstovės Ingos Aukštuolytės, įprastai verslui veikiant normaliomis sąlygomis, klientams pinigai už atšauktas keliones yra grąžinami per 14 dienų, tačiau, kaip žinoma, skrydžiai buvo atšaukti dėl valstybės institucijų sprendimų, bet ne dėl kelionių organizatorių valios.

„Esant tokiai situacijai, pasiūlytas kelionės keitimas negali būti vertinamas kaip sutarties sąlygų keitimas kelionių organizatoriaus iniciatyva, suponuojantis teisę reikalauti sumokėtos kelionės kainos grąžinimo“, – aiškina I. Aukštuolytė.

„Tez Tour“ atstovė pažymi, kad pandemijos situacija yra neeilinė, sukelia daug iššūkių tiek keliautojams, tiek turizmo paslaugų tiekėjams. Nepriklausomai nuo to, visuomet teisės aktų nustatytais terminais ir tvarka, kaip ji teigia, organizatorius komunikuoja su keliautojais ir atsako į visus jų raštus, nors jų srautas šiuo metu yra išaugęs daug kartų.

„Į kiekvieną situaciją yra žvelgiama ir analizuojama individualiai ir nepriklausomai nuo to, kad kelionės tikslo vietos apibrėžimas ir jos teisinis reglamentas tarp skirtingų subjektų sukelia daug ginčų ir nuomonių skirtumų, visais atvejais stengiamės keliautojui pasiūlyti jam palankiausią sprendimą“, – tikina I. Aukštuolytė.

Esant tokiai situacijai, pasiūlytas kelionės keitimas negali būti vertinamas kaip sutarties sąlygų keitimas kelionių organizatoriaus iniciatyva, suponuojantis teisę reikalauti sumokėtos kelionės kainos grąžinimo.
Tez Tour

Pašnekovė priduria, kad atsižvelgiant į teisinius niuansus, su kuriais kelionių organizatoriai visoje Europoje iki šiol nebuvo susidūrę, pinigų grąžinimo klausimo specifika šiuo metu analizuojama tiek nacionalinėse, tiek Europos Sąjungos institucijose. Situacijai tapus aiškesnei apie tai keliautojai esą bus papildomai informuojami.

„Kiekviena situacija yra individuali, su kiekvienu keliautoju bendrauja ir informaciją jam teikia kelionių agentūra, kurioje įsigyta kelionė, tačiau suprasdami susiklosčiusią situaciją keliautojams, kurių kelionės data numatyta balandžio mėnesį, nemokamai leidžiame pakeisti kelionės datą vėlesniam laikui palankiomis sąlygomis. Taip pat norime nuoširdžiai padėkoti keliautojams ir visiems turizmo rinkos dalyviams už jų kantrybę ir bendradarbiavimą“, – sako „Tez Tour“ atstovė.

VVTAT: vartotojas turi teisę prašyti grąžinti sumokėtus pinigus

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) pastaruoju metu gauna daug vartotojų prašymų dėl ginčų su kelionių organizatoriais. Šiuo metu VVTAT yra sulaukusi daugiau nei 200 tokio pobūdžio vartotojų prašymų.

„Atšaukus organizuotą turistinę kelionę, vartotojams pirmiausia patariame kreiptis į kelionių organizatorių ir ieškoti galimybių atidėti organizuotą turistinę kelionę vėlesniam laikui, pakeisti kelionės kryptį arba priimti kitokį kompensacijos pasiūlymą, t. y. ieškoti abiems šalims tinkamo sprendimo“, – pažymi Valstybinės vartotojų teisių tarnybos atstovė Natalija Jarmulkovič.

Anot jos, jei kitos alternatyvos su kelionių organizatoriumi rasti nepavyksta, vartotojas turi teisę kreiptis į paslaugos teikėją raštu, prašydamas nutraukti organizuotos turistinės kelionės sutartį ir grąžinti už kelionę sumokėtus pinigus, netaikant sutarties nutraukimo mokesčio.

„Ši rekomendacija galioja tik dėl tų kelionių, kurios atšauktos dėl ekstremalios situacijos, ir dėl kurių pateiktos Užsienio reikalų ministerijos rekomendacijos nevykti į užsienio valstybes. Pažymime, kad šioje situacijoje, sąlygotoje nenugalimos jėgos aplinkybių, nėra kelionių organizatorių kaltės, todėl svarbu išlaikyti protingą pusiausvyrą tarp vartotojų teisių ir verslo prisiimtų įsipareigojimų. Raginame vartotojus siekti taikaus šalių susitarimo ir įvertinti galimybes dėl sutarties pakeitimo, o sutarties nutraukimą naudoti tik kaip galutinę priemonę, neradus kitų bendrai priimtinų sprendimo būdų“, – atkreipia dėmesį N. Jarmulkovič.

Turizmo industrija yra atsidūrusi sudėtingoje situacijoje: šiuo metu pardavimai yra minimalūs, kelionių organizatoriai yra nemažai lėšų „įšaldę“ mokėjimais partneriams (viešbučiams, aviacijos partneriams, pervežimo paslaugų teikėjams užsienio šalyse) už artėjantį vasaros atostogų sezoną.
Lietuvos turizmo asociacija

Be to, kaip ji pažymi, kelionių organizatoriai, remdamiesi nenugalimos jėgos aplinkybėmis, gali nukelti prievolių vykdymą, t. y. pinigų grąžinimą, iki kol pasibaigs nenugalimos jėgos aplinkybės. „Suprasdami rizikas turizmo rinkai, prašome vartotojų supratimo tiek dėl ilgesnių atsakymų, tiek dėl pinigų grąžinimo terminų“, – sako ji.

Vartotojui ir paslaugų teikėjui nepavykus išspręsti klausimo geranoriškai, vartotojas turi teisę kreiptis į VVTAT dėl ginčo sprendimo alternatyvia (ne teismo) tvarka el. paštu arba raštu adresu Vilniaus g. 25, Vilnius. Pavyzdinę prašymo formą galima rasti VVTAT interneto svetainėje.

Foto: Shutterstock

Lietuvos turizmo asociacija: sprendimai dėl pinigų grąžinimo bus priimti atšaukus karantiną

Dėl pinigų grąžinimo politikos „Delfi“ kreipėsi ir į „Novaturą“, tačiau dėl klausimų aktualumo visam sektoriui kelionių organizatorius juos persiuntė Lietuvos turizmo asociacijai.

Kaip sako asociacijos direktorė Milda Plepytė-Rainienė, šiuo metu dėl pinigų grąžinimo yra daug teisinio reguliavimo neapibrėžtumo, tad galutinio atsakymo nėra, mat esamas reguliavimas tam nėra pritaikytas.

„Visa pasaulinė turizmo industrija, įskaitant ir atskirus paslaugų teikėjus, tokius kaip aviakompanijos ir kiti vežėjai, viešbučiai, prioritetą teikia ne pinigų grąžinimui, bet paslaugų datos keitimui. Kitaip tariant, kelionių planų atidėjimui vėlesniam laikui, kai keliauti bus saugu. Lietuvos turizmo sektorius yra ne išimtis.

Europos Komisija ir vartotojų apsaugos institucijos, veikdamos dabartinio reguliavimo kontekste bei suprasdamos sudėtingą turizmo sektoriaus situaciją, palaiko tokią verslo poziciją ir visiems keliautojams pirmiausia rekomenduoja kelionių keitimo alternatyvą.

Kol situacija taps aiškesnė, mes siūlome keliautojams atidėti keliones vėlesniam laikui – kelionių organizatorių siūlomos sąlygos išties labai lanksčios, daugelis leidžia keisti visas keliones iki pat vasaros. Dėl konkrečių sąlygų keliautojams reikėtų kreiptis į savo kelionių organizatorių ar kelionių agentą“, – komentuoja Lietuvos turizmo asociacijos vadovė.

Ji taip pat pažymi, kad įprastai verslui veikiant normaliomis sąlygomis, klientams pinigai už atšauktas keliones yra grąžinami per 14 dienų, bet esą suprantama, kad pandemijos situacija yra neeilinė: turizmo verslas yra sustabdytas, o standartinis reguliavimas šiandien nėra pritaikytas esamoms aplinkybėms. Tai reiškia, kad reguliavimas nesudaro sąlygų, kad būtų išsaugotas ir verslas, pirmiausia – jame dirbantys žmonės, ir užtikrinti keliautojų interesai.

Taigi, kaip sako M. Plepytė-Rainienė, šiuo metu ieškoma balanso ir sprendimų, kurie tiktų abiem šalims. Tiek „Tez Tour“ atstovė, tiek Lietuvos turizmo asociacija pažymi, kad atsižvelgus į šias aplinkybes ir esamą teisinį neapibrėžtumą, kelionių organizatoriai sprendimus dėl pinigų grąžinimo priims Lietuvos Respublikoje atšaukus ekstremalią situaciją (įskaitant karantino laikotarpį) ir URM rekomendacijas dėl kelionių į užsienio šalis nevykdymo bei kai bus aiškesnė situacija dėl pagalbos verslui priemonių paketo, tačiau bet kuriuo atveju ne anksčiau nei 2020 m. balandžio 14 d.

„Turizmo industrija yra atsidūrusi sudėtingoje situacijoje: šiuo metu pardavimai yra minimalūs, kelionių organizatoriai yra nemažai lėšų „įšaldę“ mokėjimais partneriams (viešbučiams, aviacijos partneriams, pervežimo paslaugų teikėjams užsienio šalyse) už artėjantį vasaros atostogų sezoną. Tiems mokėjimams susigrąžinti reikia laiko, taip pat tebesitęsia darbas Vyriausybėje bei Seime dėl teisinių išaiškinimų, todėl prašome žmonių kantrybės ir supratingumo“, – situaciją aiškina M. Plepytė-Rainienė.

Lietuvos vartotojų organizacijų aljansas: vartotojai svarsto kelti grupės ieškinį

Lietuvos vartotojų organizacijų aljansas (LVOA) supranta iššūkius, su kuriais susiduria turizmo sektorius. Tačiau ragina valdžios institucijas pagalvoti ir apie vartotojus, kurie krizės metu patirs finansinių nuostolių.

Pagal ES teisės aktus, jei kelionių paketai atšaukiami dėl „ypatingų aplinkybių“, vartotojai gali reikalauti grąžinti kelionės išlaidas. Kompensacija turi būti sumokėta per 14 dienų, pažymi Kęstutis Kupšys, LVOA viceprezidentas.

„Jei pinigai, sumokėti už atšauktą kelionę, šiuo metu vartotojui yra gyvybiškai svarbūs – jis turi teisę juos atgauti kaip numatyta teisės aktuose. Kitu atveju vartotojas gali susidomėti galimybe pasinaudoti kelionių organizatoriaus išduotu vaučeriu ir perkelti kelionę vėlesniam laikui“, – sako K. Kupšys.

LVOA viceprezidentas priduria, kad kai kurie nepatenkinti vartotojai linkę kelti grupės ieškinį dėl pinigų atsiėmimo iš bendrovių.

Anot jo, prieš siūlant vartotojams vaučerius, turi būti įgyvendintos svarbios sąlygos, tokios kaip:

  • kelionių organizatorius turi vartotojui suteikti išsamią informaciją apie galimybę pasirinkti: arba pasinaudoti vaučeriais, arba susigrąžinti sumokėtus pinigus (tiksliai nurodant, kaip tai galima padaryti);
  • vaučerio galiojimo laikotarpis turi būti pakankamai ilgas – pavyzdžiui, ne mažiau nei 18 mėnesių;
  • kelionių organizatoriaus bankroto atveju valstybė turi garantuoti vartotojų patirtos žalos atlyginimą.