Vilniaus apygardos teismas spalio 8 dieną patenkino Estijos geležinkelių paslaugų grupės „Skinest Baltija“ ieškinį – ji teismo prašė pripažinti neteisėtais „LG Cargo“ veiksmus skelbiant neviešą konkursą.

Teismas pažymėjo, jog „LG Cargo“ konkurso paskelbimo metu buvo įmonė, skirta ir specialiai viešiesiems interesams tenkinti, todėl turėjo būti skelbiamas viešas pirkimas.

„Pirma, „LG Cargo“ veikla prisidėjo prie „Lietuvos geležinkelių“ veiklos ir funkcijų įgyvendinimo, teikdama paslaugas „Lietuvos geležinkeliams“, kurie tenkina viešuosius interesus. Antra, „Lietuvos geležinkeliai“, perdavę visą pervežimų veiklą „LG Cargo“, taip pat perleido ir teisę bei pareigą vykdyti tranzitą į Kaliningrado sritį, taigi, jos veiklos ir pajamų dalį sudaro specialioji valstybinė funkcija“, – rašoma teismo nutartyje.

Teismo manymu, kadangi dalis „LG Cargo“ veiklos skirta viešojo intereso tenkinimui, ji turi būti perkančioji organizacija.

Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) nuomone, antrinės „Lietuvos geležinkelių“ bendrovės turėtų būti laikomos perkančiosiomis organizacijomis, tai yra, joms turi būti taikomas Viešųjų pirkimų įstatymas.

„Lietuvos geležinkeliai“ šį VPT nutarimą yra apskundę teismui, jis sprendimą turėtų skelbti šį mėnesį.

„Skinest Baltija“, skųsdama vagonų pirkimo konkursą, teisme rėmėsi VPT išvada, kad „LG Cargo“ turėtų būti laikoma perkančiąja organizacija, o šis konkursas atitinka tarptautinio pirkimo kriterijus, todėl toks turėjo būti ir skelbiamas.

Bendrovės vertinimu, vagonų pirkimo vertė galėtų siekti apie 30 mln. eurų, o tai yra gerokai daugiau nei nustatyta viešųjų pirkimų direktyvoje.

Tuo metu „LG Cargo“ teisme teigė, kad VPT išvada nėra galutinė ir neginčijamai nepatvirtina bendrovės perkančiosios organizacijos statuso, todėl nėra pagrindo ja remtis. Be to, bendrovė pažymėjo, kad ji nėra įsteigta specialiai viešųjų poreikių tenkinimui, o jos tikslas – vykdyti komercinę veiklą ir siekti pelno.

„Lietuvos geležinkelių“ atstovas Mantas Dubauskas teigia, kad bendrovė svarstys galimybę skųsti teismo sprendimą.

„Neatmetame tokios galimybės. Mes laikomės pozicijos, kad „LG Cargo“, kaip ir kitos mūsų dukterinės bendrovės, konkuruoja rinkoje, todėl turėtų būti sudarytos vienodos galimybės joms konkuruoti su kitomis bendrovėmis, veikiančiomis rinkoje“, – BNS sakė M. Dubauskas.

Vagonų pirkimo konkursą Vilniaus apygardos teismas laikinai buvo sustabdęs liepą.

„Skinest Baltijos“ prašymu teismas yra sustabdęs ir kitos „Lietuvos geležinkelių“ antrinės įmonės – Vilniaus lokomotyvų remonto depo (VLRD) vagonų dalių konkursą. Teismo sprendimas šiame ginče bus skelbiamas kitą savaitę.

VPT birželį paskelbė, kad antrinės „Lietuvos geležinkelių“ įmonės „Geležinkelių tiesimo centras“ (GTC), VLRD ir „LG Cargo“ yra perkančiosios organizacijos, todėl joms turėtų galioti Viešųjų pirkimų įstatymas.

Balandį „LG Cargo“ skelbė iki 2030 metų ketinanti įgyvendinti vagonų atnaujinimo programą, o pirmuoju etapu iki 2020 metų norima įsigyti daugiau kaip 900 skirtingų vagonų – skiedrovežių, grūdovežių, pusvagonių ir platforminių vagonų.

Šiuo metu „LG Cargo“ turi beveik 8 tūkst. įvairių vagonų.