Projektu siūloma nustatyti, kad išimtinė teisė gauti minimalųjį prieigos paketą, teikiant tranzito geležinkelių transportu paslaugas, suteikiama geležinkelio įmonėms (vežėjams), kurių visos akcijos nuosavybės teise tiesiogiai ar netiesiogiai priklauso Lietuvos valstybei, įsigaliotų nuo birželio 1 d., o ne nuo gruodžio 8 d., kaip yra dabar.

Norima nustatyti, kad pareiškėjas negali jam skirtų viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumų perduoti kitai įmonei ar kitai vežimo geležinkelių transportu paslaugai teikti arba šių pajėgumų parduoti.

Kaip pažymima Susisiekimo ministerijos aiškinamajame rašte, 2018-2019 m. viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumai „Lietuvos geležinkeliams“ buvo paskirti praėjusių metų pabaigoje, todėl, bendrovei perleidus krovinių, keleivių ir bagažo vežimo geležinkelių transportu veiklas „Lietuvos geležinkelių“ įsteigtoms bendrovėms, šios bendrovės galimybės savarankiškai teikti tokias paslaugas šiuo metu neturi.

Taip pat siūloma Lietuvos transporto saugos administracijai per 5 darbo dienas nuo bendrovių prašymų joms perduoti akcinei bendrovei „Lietuvos geležinkeliai“ paskirtus viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumus.

Seimas šiems siūlymams dar turės pritarti po priėmimo.

ELTA primena, kad Seimas yra pritaręs Susisiekimo ministerijos inicijuotai šalies geležinkelių transporto sektoriaus valdymo pertvarkai.

Susisiekimo ministerijos nuomone, pertvarka užtikrins didesnį „Lietuvos geležinkelių“ įmonių grupės skaidrumą ir efektyvumą.

„Strateginė Lietuvos įmonė neabejotinai išliks valstybės rankose, tačiau taps skaidresnė, finansiškai stabili ir lengviau valdoma. Ji geriau užtikrins geležinkelio vežėjų teisių ir interesų apsaugą ir - tikėtina - duos didesnę grąžą valstybei“, - yra sakęs susisiekimo ministras R. Masiulis.

Pertvarkydama šalies geležinkelių įmonę, Lietuva pavyzdžiu pasirinko komerciškai sėkmingą Vokietijos geležinkelių reformą. Taip siekiama įgyvendinti Europos Sąjungos (ES) narėms keliamus reikalavimus, padidinti „Lietuvos geležinkelių“ įmonių grupės efektyvumą ir skaidrumą.

Vietoje dabar „Lietuvos geležinkelių“ bendrovėje esančių trijų direkcijų - Keleivių vežimo, Krovinių vežimo ir Geležinkelių infrastruktūros - planuojama įsteigti tris naujas bendroves, kurių po 100 proc. akcijų paketus valdys kontroliuojančioji akcinė bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“. Pastarosios visas akcijas ir toliau valdys valstybė.