Konfederacijos teigimu, kelių transporto darbuotojų darbo sąlygos yra vienos prasčiausių lyginant su kitomis profesijų grupėmis, jiems nėra taikoma ES direktyva dėl darbuotojų komandiravimo, o trys bandymai ją išplėsti EP patyrė nesėkmę.

„Tai, kad ir Mobilumo paketas, kuris ženkliai pagerintų transporto darbuotojų padėtį, yra blokuojamas kai kurių šalių, tarp jų ir Lietuvos, yra skandalinga“, – pranešime komentuoja LPSK pirmininkė Inga Ruginienė.

Anot jos, Lietuvos vyriausybė esą eilinį kartą stoja darbdavių ir kapitalo, o ne darbuotojų pusėn, ir tai yra nepateisinama: „Ypač žinant, kokiomis sąlygomis vairuotojai yra verčiami dirbti: daugelis iš jų ne tik miega mašinose, bet kai kurie darbdaviai dar juos verčia vengti mokamų aikštelių. Jau nekalbant apie manipuliacijas tachometrais bei vertimu atlyginti žalą, dažnai nulemtą pačių darbdavių elgesio“.

I. Ruginienės teigimu, Lietuvoje tolimųjų reisų vairuotojai diskriminuojami ir atlyginimų prasme: daugumos jų pajamos, pagal kurias skaičiuojamos socialinio draudimo įmokos, yra vos didesnės už minimalią algą, visa kita yra neapmokestinami dienpinigiai. „Sodros“ duomenimis 2017 metais vidutinė komandiruotpinigių vertė buvo beveik 3 kartus didesnė negu vidutinės pajamos, nuo kurių sumokėtos socialinio draudimo įmokos. Dėl to nukenčia vairuotojų socialinė apsauga, jie gauna mažesnes išmokas nelaimės atvejais bei, žinoma, ir menkesne pensijas.

Lietuvos vyriausybė, gindama savo poziciją dėl Mobilumo paketo, kalba apie konkurencingumo ribojimą, tačiau, anot konfederacijos pranešimo, didžioji Europos dalis jau supranta, kad ekonominio klestėjimo pagrindu negali būti darbo užmokesčio mažinimas ir darbuotojų išnaudojimas.

„Mums nereikia tokio primityviai suprantamo konkurencingumo. Jeigu kuri šalis sukūrė geras darbo sąlygas, o atvykę iš skurdesnių šalių darbuotojai gali dirbti gerokai prastesnėmis, tai pralaimi visi“, – mano I. Ruginienė.

Jos teigimu, Lietuvos transporto sektoriaus darbdavių kalbos apie su Mobilumo paketu ateinančią katastrofą – išties krokodilo ašaros.

„Lietuvos vežėjai skundžiasi dėl Mobilumo pakete neva užprogramuotų diskriminacinių nuostatų Vakarų šalių atžvilgiu, tačiau lieka akli ir kurti, kai imame kalbėti apie jų pačių darbuotojų diskriminaciją“, – teigia LPSK vadovė.

Ji pabrėžia, kad jau ne vienus metus profesinėms sąjungoms nepavyksta užmegzti konstruktyvaus dialogo su Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacija („Linava“) dėl darbo užmokesčio sureguliavimo bei darbo sąlygų gerinimo.

„Klausimas svarstytas ir Trišalėje taryboje, tačiau iš „Linavos“ vadovų girdime tik kalbas apie tai, kad sudarius normalias darbo sąlygas vairuotojams sugrius visas sektorius. Apmaudu, kad šalies Vyriausybė pasiduoda šiam šantažui ir mieliau sutinka aukoti savo žmones“, – sako LPSK pirmininkė. Jos teigimu, šalies valdžiai turėtų būti gėda, kad negebant užtikrinti padorių darbo sąlygų, tuo turi rūpintis Briuselis.

LPSK kovo 27 dieną kartu su kitų Europos šalių profesinėmis sąjungomis dalyvavo mitinge Briuselyje prieš pastangas stabdyti Mobilumo paketo priėmimą Europos Parlamente. Protesto akcijų žadama ir daugiau.

ELTA primena, kad EP plenariniame posėdyje trečiadienį turėjo būti balsuojama dėl Mobilumo paketo – siūlymų pakeisti vežėjų darbo kitose ES šalyse bei vairuotojų komandiravimo taisykles.

Tačiau po Lietuvos, Latvijos, Lenkijos, Vengrijos, Bulgarijos europarlamentarų ir vyriausybių aktyvių veiksmų, EP pirmininkas Antonio Tajanis išėmė Mobilumo paketą iš plenarinės sesijos darbotvarkės ir šią sesiją dėl šio klausimo balsuojama nebus.

Mobilumo paketas grąžinamas svarstyti komitete ir, EP pirmininko teigimu, greičiausiai į plenarinę sesiją bus grąžintas balandžio 3–4 dienomis Briuselyje.

„Europos Parlamento prezidentas Antonio Tajanis įsiklausė į mano ir kitų ES pakraščiuose esančių valstybių atstovų raginimą stabdyti Mobilumo paketą ir nežlugdyti vežėjų sektoriaus mūsų šalyse. Aš visiškai sutinku, kad dažnai vairuotojų darbo sąlygos ir atlygis už darbą yra neadekvatūs. Šią problemą taip pat reikia spręsti. Bet grubiuoju būdu bandyti pašalinti iš konkurencinės kovos Lietuvą, Latviją, Lenkiją, Vengriją, Bulgariją ir kitas šalis yra mažų mažiausiai nesąžininga“, – pranešime cituojamas Lietuvos europarlamentaras Antanas Guoga.

Tuo metu kai pirmadienį EP buvo balsuojama dėl to, ar Mobilumo paketą įtraukti į trečiadienio darbotvarkę, beveik visi Lietuvos europarlamentarai, išskyrus A. Guogą, balsavime nedalyvavo ir tai lėmė, kad klausimas įtrauktas į darbotvarkę.

„2 balsų persvara buvo nubalsuota už įtraukimą. Tai reiškia, kad mums pritrūko 2 balsų, kad paketas nebūtų išvis svarstomas. Iš Lietuvos atstovų, mano žiniomis, salėje buvo tik A. Guoga. Leiskite paklausti – kur buvo kiti mūsų europarlamentarai?

Ar valstybės interesai jiems yra svarbūs? 27 dieną vyks diskusija ir balsavimas dėl paties paketo. Ragintume, kad Lietuvos europarlamentarai dalyvautų bent šį kartą, kai priiminėjama Lietuvos vežėjų ateitis“, – socialiniame tinkle „Facebook“ rašė susisiekimo ministras Rokas Masiulis.

Pirmadienį penkių šalių – Lietuvos, Latvijos, Lenkijos, Vengrijos ir Bulgarijos – transporto ministrai pakartotinai kreipėsi į EP prezidentą A. Tajanį su prašymu atsižvelgti į Mobilumo paketo trūkumus ir siūlymu spręsti realias sektoriaus problemas.

Baiminamasi, kad siekis skubiai priimti Mobilumo paketą gali būti rinkimų kampanijos į Europos Parlamentą dalis. Minėtų šalių ministrų nuomone, Mobilumo paketo tvirtinimas Europos Parlamento rinkimų išvakarėse organizuojamas stengiantis ES teisės aktuose įtvirtinti protekcionistines nuostatas. Tai ne tik turėtų negrįžtamos žalos Europos vežėjams bei Bendrijos ekonomikai, bet ir paskatintų euroskeptiškas nuotaikas šalyse narėse.

Ministrai dar kartą paragino atkreipti dėmesį į Mobilumo paketo trūkumus, kurie, jų teigimu, ne tik užkirstų kelią sklandžiai kelių transporto vidaus rinkai, bet ir sukurtų neproporcingą administracinę naštą vežėjams.

Ministras pirmininkas Saulius Skvernelis taip pat sako, kad Mobilumo paketas pažeidžia Lietuvos interesus, dėl to jam priešintis reikėtų visais įmanomais būdais.

„Jeigu norime suduoti didžiulį smūgį vienam iš labai svarbių mūsų ekonomikos sektorių – transporto sektoriui, tai galime palaikyti šį paketą. Aš daugiau matau ir vertinu jį kaip norą tokiu reguliavimu išstumti iš konkurencinės kovos Rytų Europos vežėjus. Juo labiau, kad daugelis tų siūlymų yra visiškai nesuprantami. Pavyzdžiui, reikalavimas įmonėms, kurios vykdo pervežimus tarp ES valstybių, grįžti į Lietuvą kas keturias savaites, arba tam tikras socialinis paketas, kuris turi būti taikomas vairuotojams“, – sakė premjeras.

Jo teigimu, pirmadienį Lietuvos europarlamentarai šiuo klausimu pasirodė prastai, o tai, kad kai kurie jų dar nė nežino, kaip balsuos dėl Mobilumo paketo, – dar blogiau.

„Aš manau, kad tai (Mobilumo paketo siūlymai – ELTA) yra mūsų valstybės interesų pažeidimas, ir mes turime visais būdais ginti savo nacionalinį interesą. Gaila, kad kai kurie europarlamentarai galbūt nelaiko savęs savo valstybės, žmonių interesų gynėjais ir atstovais“, – trečiadienį Vyriausybėje žurnalistams sakė S. Skvernelis.