Mūsų automobiliai ne tik dega. Jie net ir važiuoja be vairuotojo. Neįprastos istorijos, nutikusios Kaune, kitaip kaip mistika ar X-failais nepavadinsi. Vienu jos dalyvių įvardijamas net pats Dievas...

Vieną vakarą saugomoje teritorijoje palikti automobiliai - mažylė "Mazda 121" ir krovininis "Renault Master" - per naktį pasikeitė neatpažįstamai: juos suniokojo ugnis. Tą vakarą teritoriją saugantys sargai pro savo langus išvydo liepsnojantį "Renault", savo svylančiu priekiu įsirėmusį į "Mazda" galą. Kadangi pastaroji nuo "Renault" buvo per gerą metrą, vėliau mašinų savininkai padarys išvadą, kad "Renault Master" ne tik savaime užsiliepsnojo, bet dar ir pats šiek tiek pavažiavo. Atvykę gaisrininkai spėjo iš ugnies išvaduoti kiek menkiau apgadintą "Mazdą", "Renault" buvo sudegęs nebepataisomai. “Gaisrininkai pasakė, kad įvyko gaisras dėl užtrumpintų elektros laidų. Jie paprasčiausiai tik konstatavo faktą, kad tai įvyko, ir viskas”, - tikina "Mazda 121" savininkas Kęstas.

Eismo įvykis ar ne?

Abu automobiliai buvo drausti privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu. Tačiau tiek "Mazdos", tiek "Renault" savininkai tik kitą dieną po įvykio susizgribo, jog tam, kad būtų galima gauti draudimo išmoką, šį eismo įvykį reikėtų užregistruoti policijoje. “Paskambinome 112, pasakėme apie situaciją, atsiuntė policijos ekipažą, bet policininkai pasakė, kad įvykis yra ne eismo įvykis, bet nelaimingas atsitikimas”, - aiškina "Mazda 121" savininkas Kęstas.

Mums paskambinus Kauno Eismo priežiūros tarnybos viršininkui Alfonsui Tarasevičiui, šis patikino, kad minėtas atsitikimas, kai automobilis net ir be vairuotojo pats pajuda ir apgadina kitą mašiną, turėtų būti traktuojamas kaip eismo įvykis, tačiau tik tuo atveju, jei "Renault Master" automobilis tikrai judėjo. Pagal KET eismo įvykis traktuojamas tuomet, kai jame “dalyvauja judanti transporto priemonė”.

Draudikai pasimetę

"Renault" savininkai tikina, kad dėl savaime užsidegusio automobilio sutrikę buvo visi: ir gaisrininkai, ir policininkai, ir draudimo bendrovės atstovai. “Iš draudimo bendrovių konkretumo nebuvo jokio, kadangi, kaip jie patys sakė, tai yra neeilinis įvykis. Su tokiu įvykiu jie susidūrė pirmą kartą”, - sako "Renault Master" savininkas Laimonas Teresa. Tačiau draudimo bendrovės atstovas Gytis Matiukas tikina, jog tam, “kad būtų draudiminis įvykis, tai pirmiausia turi būti eismo įvykis, kuriame dalyvavo judanti transporto priemonė. Iš mūsų turimos oficialios medžiagos ir dokumentų žinoma, kad tai buvo užsiliepsnojimas dėl techninio automobilio gedimo, o šalia šio automobilio buvusiam kažkokiam turtui padaryta žala, pagal privalomą draudimo įstatymą, nebūtų laikoma draudiminiu įvykiu”,- aiškina G.Matiukas.

Draudimo bendrovės atstovai tikina, kad savaiminių užsidegimų jų praktikoje pasitaikė, tačiau tai buvo kasko draudimu apdraustos mašinos, todėl ir problemų dėl nuostolių atlyginimo nekilo. O šiuo konkrečiu atveju neaiškus svarbiausias įvykio aspektas - ar automobilis tikrai judėjo. Tiesa, "Renault Master" savininkas Laimonas Teresa dėl įvykio turi savo nuomonę. “Iš tikrųjų to tyrimo niekas nedarė, niekam nebuvo įdomu. Pagal mūsų surinktą informaciją automobilį “užtrumpino”, pradėjo sukti automobilio starterį, o kadangi buvo įjungta pavara, jisai pradėjo judėti. Metrą judėjo, atsitrenkė į priešais stovintį automobilį ir užsidegė”.

Teoriškai įmanoma

Kalbintas VGTU docentas pritarė, kad dyzelinis automobilis, paliktas su įjungta pavara, teoriškai tikrai galėjo savaime pajudėti, o dar didesnė galimybė dėl savaiminio užsidegimo. “Ta 12 voltų įtampa nėra didelė, tačiau jeigu automobilis yra senesnis, dėl nemažo nuotėkio ji gali patekti į tokias vietas kur purvas: posparniai, žibintai. Tad gali būti nemažas nuotėkis, ir gali užsidegti per laidus”, - aiškino VGTU automobilių katedros docentas Sergijus Šimakauskas. Draudimo bendrovės atstovas Gytis Matiukas taip pat pritarė VGTU docentui. “Su savaiminiais užsiliepsnojimais būna įvykių ir gana dažnai, ypač žiemos periodu, kai keliai barstomi druskos mišiniu. Tai įtakoja automobilio elektros instaliacijos koroziją, tad savaiminių užsidegimų pasitaiko”, - pasakojo draudimo bendrovės atstovas.

Istorijos finalas

Istorijos siužeto finalas kiek neįprastas mūsų krašte. Policininkams neužregistravus eismo įvykio, draudimui neišmokėjus draudimo išmokos, žalą nukentėjusiam "Mazda" savininkui iš savo kišenės padengė "Renault" savininkas. “Žmogus, aišku, norėjo, kad mes nuostolius atlygintume, o mes jį suprasdami taip pat turėjome kažkaip reaguoti. Mes atlyginom žmogui tą žalą, nors iš tikrųjų jaučiame, kad neteisingai, nes kam tada vis dėlto yra draudžiami automobiliai”, - stebėjosi "Renault" savininkas L.Teresa.

Istorijoje taškas padedamas tada, kai randami kaltininkai. Kaip juokavo vienas šios istorijos dalyvių, čia būtų galima apkaltinti ir patį poną dievą, juk kažkas turėjo mašiną jei ne pajudinti, tai bent padegti...

“Keliai. Mašinos. Žmonės.” – sekmadienį, 16.10 per LTV, antradienį, 23.50 per LTV2.