Ministrų kabinetas praėjusį trečiadienį iš esmės jau buvo pritaręs siūlymui, tačiau nutarė patikslinti sprendimą pagal Ūkio ministerijos pastabas. Dabar įstatymų paketo pataisų projekte išbrauktos nuostatos dėl antrinių bendrovių valdomo turto įkeitimo.

Aviacijos ir vandens transporto infrastruktūros valstybės įmonių pertvarką inicijavusi Susisiekimo ministerija teigia, kad pokyčiai didins naudą valstybei.

„Pertvarka leis geriau apsaugoti valstybės įmonių valdymą nuo politinių interesų. Tapusios akcinėmis bendrovėmis, įmonės galės veikti nuosekliai ir stabiliai, kurti ir įgyvendinti ilgalaikes strategijas. Be to, svarbu, kad įstatymas aiškiai įtvirtina, jog šių bendrovių akcijos ir joms patikėtas turtas negalės būti privatizuojami“, – pranešime teigė sakė susisiekimo ministras Rokas Masiulis.

Pasak ministerijos, dar šiais metais atitinkamai pertvarkyti numatoma ir valstybės įmonę „Kelių priežiūra“, kurios statusui pakeisti nebus reikalingi įstatymų pakeitimai.

Numatoma, kad iš visų Susisiekimo ministerijos reguliavimo srities įmonių valstybės įmonės teisinę formą išlaikys tik valstybės įmonė Registrų centras. Šios įmonės teisinė forma bus peržiūrėta 2019 metais.

Susisiekimo ministerija siūlo, kad viešoji transporto infrastruktūra gali priklausyti ne tik valstybei ir savivaldybei, kaip yra šiuo metu, bet ir uždarajai akcinei ar akcinei bendrovei. Tačiau jų akcijos priklausytų valstybei, savivaldybei arba jų valdomoms bendrovėms.

Po pertvarkos valdybos kompetencija atitiks akcinių bendrovių įstatyme numatytas teises ir pareigas – strategijos tvirtinimas, vadovo skyrimas, motyvavimas ir atleidimas. Iki šiol valstybės įmonių vadovus skiria įmonę kuruojantis ministras. Pasikeitus įmonių statusui, jų vadovų skyrimo ir strategijos tvirtinimo klausimus perims įmonių valdybos. Valdybos nariai už savo sprendimus atsako visu savo turtu.

Tikimasi, kad pakeitus įmonių teisinę formą ir įdiegus gerosios valdysenos praktiką, pertvarkomų įmonių pelnas per ateinančius keletą metų turėtų išaugti apie 50 mln. eurų. Akcinių bendrovių pelnas galės būti skirstomas dividendų forma valstybei ir reinvestuojamas į plėtrą.

Valstybės įmones pertvarkius į akcines bendroves, jų veiklai naudojami žemės sklypai liks valstybės nuosavybe – po pertvarkos įmonės juos, kaip ir šiuo metu, valdys patikėjimo teise. Viešąją transporto infrastruktūrą galės valdyti tik valstybė, savivaldybės arba 100 proc. valstybės arba savivaldybių kontroliuojamos bendrovės. Tokią infrastruktūrą valdančių bendrovių akcijų jokia dalimi nebus galima parduoti, įkeisti ar perleisti be Seimo pritarimo.

Pertvarkius įmones, būtų įgyvendintos Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) rekomendacijos.

Vyriausybė sausio pradžioje pritarė Ūkio ministerijos pasiūlytai valstybės įmonių pertvarkai.

Šaltinis
Temos
Naujienų agentūros BNS informaciją skelbti, cituoti ar kitaip atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo neleidžiama.
BNS
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (5)