Trys Vilniuje įrengtos aikštelės stovi tuštut tuštutėlės, tačiau „Susisiekimo paslaugos“ užsispyrusiai tvirtina, kad efektyvumą reikėtų vertinti vėliau ir planuoja naujų aikštelių įrengimą.
Aikštelės buvo įrengtos skatinant vairuotojus jose palikti automobilius, parkomate įsigyti du eurus kainuojantį dienos bilietą ir su juo keliauti viešuoju transportu visą dieną. Tai, anot „Susisiekimo paslaugų“ specialistų, turi padėti išvengti spūsčių.
Tačiau didžiosiose užsienio sostinėse prigijęs modelis Lietuvoje kelią skinasi sunkiai.
Viduryje darbo dienos aplankius visas aikšteles rezultatai nustebino ne pačia geriausia prasme. Ukmergės g., šalia prekybos centro „Senukai“, ir Ozo g., šalia „Siemens“ arenos, įrengtose aikštelėse buvo po vieną automobilį, Sėlių g. šalia Žvėryno žiedo – apvalus nulis.
Visgi nors kol kas projektas nuostolingas, planuojama įrengti dar ne vieną tokios koncepcijos aikštelę.
Rezultatai nuviliantys
Aikštelėje Žvėryne sutiktas Edgaras teigė žinantis apie aikšteles, tačiau jomis nesinaudoja, o ir pati mokama „Statyk ir važiuok“ aikštelė įsikūrusi nemokamo parkavimo aikštelėje, kur rasti vietų automobiliui nėra sunku.
„Žinau, girdėjau, skaičiau, bet pačiam naudotis neteko. Į centrą šiaip beveik niekada nevažiuoju, bet niekada ir nemačiau čia automobilių. Kiek žinau, yra aikštelė Ukmergės g., ten gal ir naudojasi kažkas, o čia ir taip arti centras. Pigiau būtų imti „CityBee“ automobilį ir nuo čia iki centro nuvažiuoti, nei tuos du eurus už važiavimą troleibusu mokėti“, – sakė jis lūkuriuodamas su draugu prie kebabinės.
V. Meškauskas pripažįsta – kol kas besinaudojančiųjų aikštelėmis buvo nedaug.
Vis dėlto jis nemano, kad projektas patyrė fiasko ir tvirtina, kad vertinti dar anksti: „Naujausiais duomenimis, visomis „Statyk ir važiuok“ aikštelėmis jau pasinaudota beveik 300 kartų. Šios aikštelės turi ir savo nuolatinių klientų – tokių yra 9. Atsižvelgiant į tai, kad šis projektas yra ilgalaikis, besinaudojančiųjų aikštelėmis skaičius dar išaugs.
„Statyk ir važiuok“ aikštelės yra ilgalaikis projektas, aikštelių efektyvumą galėsime įvertinti tik vėliau“, – tikisi V. Meškauskas.
Vilniui neaktualu?
Apsilankius Ukmergės g. įsikūrusioje aikštelėje vaizdas taip pat džiugiai nenuteikė – stovėjo vos vienas automobilis.
DELFI kalbintas praeivis skubiai išpyškino aikštele nesinaudojantis, nes šalia gyvenantis, tačiau nesinaudotų, net jei gyventų užmiestyje.
„Čia ir taip yra vietos, kur pastatyti automobilį nemokamai. Be to, iš principo nesinaudoju viešuoju transportu“, – teigė nulėkdamas savais keliais.
Vienas automobilis buvo ir aikštelėje prie „Siemens“ arenos, tiesa, ne privataus asmens, o nuomoti skirtas „CityBee“. Vienas pagrindinių aikštelių tikslų – sumažinti žmonių kančias spūstyse, tačiau, atrodo, Vilnius vis dėlto nėra toks didelis miestas, kur ši problema būtų itin aktuali.
Bet V. Meškauskas taip nemano: „Automobiliai paliekami miesto pakraščiuose, vairuotojai persėda į viešąjį transportą, jis kursuoja gana dažnai, ir taip pasiekia miesto centrą.
Jeigu 100 žmonių, kurie šiuo metu važiuoja daugiau nei 80-yje automobilių, paliktų juos „Statyk ir važiuok“ aikštelėse, užtektų viso labo vieno didelio autobuso, kuriuo ir važiuotų 100 žmonių. Vienas autobusas užima gerokai mažiau vietos gatvėse, tad ir spūsčių sumažėtų.“
Visgi vilniečių toks pasiūlymas nevilioja, jie kritikuoja viešąjį transportą, tačiau „Susisiekimo paslaugos“ meta kitą kortą – į Vilniaus gatves greit išvažiuos 250 naujų autobusų.
„Automobilio stovėjimas miesto centre yra brangus, be to, ir vietą susirasti sunku. O keliauti viešuoju transportu – pigiau ir netgi greičiau, juk važiuojama A juostomis, ir važiuojant dar galima paskaityti knygą, atsakyti į elektroninius laiškus ar nuveikti kitus darbus, kurių neįmanoma padaryti vairuojant automobilį“, – sako V. Meškauskas.
Nuostolinga, bet planuoja plėsti
Visų aikštelių įrengimo ir įvažiavimo kontrolės, bilietų išdavimo ir kitos įrangos sąnaudos siekia apie 30 tūkst. eurų. Aikštelių mėnesio administravimo sąnaudos miestui kainuoja apie 2000 eurų.
Dar per aikštelių pristatymo konferenciją V. Meškauskas teigė, kad projektas atsipirks, jei jos bus pripildytos bent 50 procentų, tačiau kol kas tokių rezultatų nė pro kur nematyti.
„Šis projektas yra ilgalaikis, kuo aikštelės bus labiau pripildytos, tuo efektyviau bus valdomos. Norime patikinti vairuotojus, kad į jų poreikius atsižvelgiama – planuojama užtikrinti dar geresnį ir greitesnį susisiekimą viešuoju transportu iš šių aikštelių, nes tai ir yra aktualu – kad patogiai ir greitai pavyktų pasiekti kelionės tikslą. Tai jau daroma.
Taip pat ketiname vairuotojus kur kas aktyviau pakviesti išbandyti ir pamėgti šias aikšteles“, – sako jis.