Kaip jau buvo pranešta, dėl tokių derybų atnaujinimo pirmadienį tarėsi Premjeras Algirdas Butkevičius, susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius, Lenkijos energetikos ministerijos vicesekretorius Michalas Kurtyka, specialusis Lenkijos vyriausybės kanceliarijos įgaliotinis energetikai Piotras Naimskis bei „PKN Orlen“ ir „Orlen Lietuva“ vadovai.

Numatyta, kad bus sudaryta derybų dėl krovinių gabenimo geležinkeliais naujų tarifų darbo grupė, kurioje dirbs Lietuvos susisiekimo ministerijos, Lenkijos Vyriausybės kanceliarijos, „Lietuvos geležinkelių“ ir „Orlen Lietuva“ atstovai. Atsižvelgiant į „Orlen Lietuva“ pageidavimą, atskirai deramasi dėl tarifų už krovinių gabenimą ir už paslaugas.

„Mes visuomet buvome ir dabar esame pasirengę derėtis“, – pabrėžė S. Dailydka po pokalbio su I. Fafara. Tačiau derybų objektas negali būti nuo 2014 m. susidariusi „Orlen Lietuva“ skola „Lietuvos geležinkeliams“, kuri dabar viršija 32 mln. eurų. Skolos grąžinimas negali būti siejamas su jokiais kitais valstybių ar bendrovių susitarimais.

32 mln. eurų skola yra reikšminga „Lietuvos geležinkeliams“. Bendrovės „Orlen Lietuva“ grąžintą skolą valstybės valdoma AB „Lietuvos geležinkeliai“ panaudotų įgyvendindama neatidėliotinai būtinus investicijų projektus, kurie, pirmiausia, susiję su eismo saugumu bei traukinių greičiu. Dalį skolos bendrovė nukreiptų mažiausius atlyginimus gaunančių darbuotojų darbo užmokesčiui didinti. Dabar, įgyvendindama minėtas programas, AB „Lietuvos geležinkeliai“ skolinasi.

Vyriausybei nustačius infrastruktūros rinkliavų už naudojimąsi geležinkelių infrastruktūra skaičiavimo metodiką, buvo nustatytas vežėjui taikomų rinkliavų dydis pagal vežamų krovinių pavojingumą. Taikant naują tvarką rinkliava, o kartu – ir vežėjo sąnaudos gabenant naftos produktus padidėjo. AB „Lietuvos geležinkeliai“, remdamiesi 2009 m. pasirašyta sutartimi, atitinkamai padidino „Orlen Lietuva“ krovinių vežimui taikytiną tarifą.

„Orlen Lietuva“ su sprendimu nesutiko ir vienašališkai nuo 2014 m. pradžios pradėjo mokėti tik dalį „Lietuvos geležinkeliams“ už suteiktas paslaugas pateikiamose sąskaitose nurodytos sumos.

„Lietuvos geležinkeliai“ 2016 m. kreipėsi į Vilniaus apygardos teismą, prašydami priteisti skolą. „Orlen Lietuva“ perkėlė bylinėjimosi procesą į Vilniaus komercinio arbitražo teismą. Tačiau „Lietuvos geležinkeliai“ ginčija sprendimą bylinėtis arbitraže, nes, pagal 2009 m. sutartį, šis ginčas nėra arbitražo objektas.

Šiuo metu „Orlen Lietuva“ skola „Lietuvos geležinkeliams“ su delspinigiais sudaro 32,638 mln. eurų.